Opel tog nærmest bukserne ned på hele bilbranchen, da de lancerede den første Zafira i 1999 – med valg mellem en super-komfortabel Flexivan eller 7-personers stationcar, hvor de bageste to sæder kunne foldes helt ned i vognbunden..
Nu er Opel på banen igen med en Zafira Tourer med BiTurbo-dieselmotoren på 195 hk fra Insignia – limousinen, som sendte Opels image i retning af Audi A6 og BMW’s 5-serie.
Den nye topudgave af Zafira er den hurtigste MPV i sin klasse – og dermed den hurtigste gulplade MPV-Van på markedet.
Sekventiel BiTurbo
Så hvorfor gå efter mindre. Motoren er med sekventiel BiTurbo teknologi, hvor to skovlhjul i forskellig størrelse i samme turbolader sikrer både høj ydelse og et drejningsmoment på 400 Nm.
Trods ydelsen er forbruget efter EU-normen på 17,9 km/l. Accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på 8,9 sekunder, og i femte gear tager det kun 8,5 sekunder at komme fra 80 til 120 km/t.
Opel Zafira anses fortsat, som motorjournalisters tests viser, som én af de bedst kørende MPV-bilmodeller på markedet – det var tilfældet i artikler i 1999 og det er tilfældet i dag.
Fra 1,4 liter til OPC
Man har gennem tiderne kunnet vælge mellem 1,4-benzinmodeller og OPC sportsmodeller – men ser vi på varebils-salget, er det til stadig dieselmodellerne, der fører an.
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI BiTurbo findes med Cosmo udstyrsniveau til en listepris på 449.500 kr. Men til cirka halv pris plus moms kan man få den som gulplade-udgave til acceptable 245.400 kr. plus moms.
Opel Zafira Tourer vandt den prestigefyldte tyske titel ”Det Gyldne Rat” i 2012 og kom i finalen til Årets bil i Danmark 2012. Historisk set blev ur-Zafira i version Flexivan kåret til Årets varebil i Danmark i 2000.