(DUDENHOFEN, Frankfurt)

Der er ingen danske virksomheder mellem de europæiske opbyggere, som Opel fabrikkerne har indgået kontrakter med som standard leverandører  af indretninger, ladsystemer og chassis’er til Opels varebil-program.

Danmark er ellers et land, som er kendt for dygtige opbyggere til såvel last- som varebiler – med der er ikke danske virksomheder blandt de 100 opbyggere, som Opel fabrikkerne har indgået aftaler med det seneste år.

”Danmark er for lille et land. Det er udpræget store opbygger-virsomheder, som er på liste, siger Bent Steen Jensen, varebilchef for Opel Danmark.

Måske danske opbyggere næste gang
Han vil dog ikke afvise, at der kommer danske virksomheder på listen over de næste 100 virksomheder, som man allerede er begyndt at lede efter. Ikke mindst for at dække alle typer af karosseri-varianter som muligt.

Opel viste allerede på IAA transportmessen i Hannover i fjor en del af de opbygninger, som VOTY.dk så ved arrangementet på Opels prøvebane Dudenhofen nær Frankfurt – et testområde, som Opel har haft siden 1966.
Blandt de nyeste specialopbygninger er er firehjulstrukne Movano opbygninger – udviklet af det østrigske firma Overaigner, der har en produktion af bilerne nær Rostock i Nordtyskland, hvor bilerne ombygges inden videreforsendelse til forhandlere og kunder.

Logistik er et centralt emne
”Det er i forbindelse med samarbejdet med  de i dag 100 underleverandører vigtigt at have øje for så lave udgifter til logistik som muligt. Jo kortere distributions-kanaler, jo billigere for kunden, siger Carlo Serafino, konsulent med tilknytning til den eksterne opbygnings-sektion hos underleverandører.

Danske forhandlere bruger også mulighederne med at levere en færdig opbygning til kunde, der både slipper at være inden over opbyggeren – og desuden garanti-mæssigt blot har forhandleren som kontakt.

Kunden bestemmer stadig selv
”Selvfølgelig bestemmer kunderne selv, hvilken opbygning, de ønsker på bilen – og traditionen tro er der mange virksomheder, som fortsat ønsker selv at opbygge bilerne med deres normale danske opbygger, siger Bent Steen Jensen.

For Opel fabrikkerne handler kontrakterne med underleverandører om  at sikre kvalitet, service og kundetilfredsstillelse – samt garantiforpligtelserne.

Slipper for garanti-diskussioner
Opel har brugt lang tid på at skrue aftalerne på plads med opbyggerne, som dels skal have deres finansielle forhold i orden og dels skal have deres forsikringsforhold på plads.

I sidste ende er, der Opel, der via forhandlerne går tilbage til opbyggeren, hvis der har været en fejl i en opbygning – det er det, som forbrugeren slipper for ved at bruge en af de p.t. 100 Opel-certificerede opbyggere.

Flex Care og Business aftaler
Det vil ¨sige samme vilkår som ved versioner, som bygges på Opels- og partneres fabrikker. Med andre ord normalt de to års fabriksgaranti, som dog kan udvides – bl.a. ved indgåelse af Opels ”Flex Care” og ”Opel for Business” aftaler.

Der er forskel på, hvordan kunderne bruger deres varebiler – derfor har Opel delt kunderne op i kunder med små og store flåder.

Det er typisk såkaldte SMV-virksomheder, små og mellemstore virksomheder, som man har målrettet sin ”Flex Care” service – virksomheder, der i reglen ikke har så mange biler i flåden – og så ”Opel for Business”, der henvender sig til kunder med store flåder.

Danmark kommer med senere
For Flex-Care kunderne tilbydes bl.a. vejhjælp, bilinspektion samt udvidet garanti – ordninger, som er fleksible fra kunde til kunde.
Danmark er ikke med i ordningen fra begyndelsen, men kommer med senere. Testlande er Italien og Ungarn.

Opel for Business er en serviceordning, der så at sige skræddersyes for storkunerne efter behov og efter land. Her er det Belgien, der indleder projektet efter Nytår, mens eksempelvis Danmark kommer med senere i 2014.

Bare på fabriksopbygninger kan man til Combo, Vivaro og Master få 330 forskellige varianter – med de mange motorer, karosserityper, farver og udstyrsvarianter, der findes.

Ny høj og lang Combo
Senest er Combo udvidet med den lange/høje L2H2 udgave med 540 liter varerum – eller det samme som Vivaro standard – samt den nye 1,4 benzin-turbo 120 hestes udgave samt den ligeledes 120 hestes naturgasmodel (CNG) også med turbo med en samlet rækkevidde på 750 km.

Ved arrangementet i går viste Opel også deres Vivaro ”Color Line” – en Vivaro med sorte alufælge, tonede ruder og sortmatterede lygteglas og helt nye karosserifarver.

”Det er normalt ikke noget, som vores kunder efterspørger fordi det vil gøre prisen på bilen for høj – men det er da muligt at forhandlerne kan eftermontere fælge og glas. Men det vil være en sjældenhed i en tid, hvor firmaer ofte er hårdt spændt for med den øgede konkurrence og efterdønningerne af finanskrisen, siger Bent Steen Jensen.

Nødvendigt med samarbejde
Dengang Opel præsenterede sin første minilastbil Blitz i 1930 var det egen-produktion. I dag er det ikke egenproduktion – det vil sige, at Fiat står bag Combo, der ligesom Doblò bygges i Tyrkiet. Vivaro bygges i samarbejde med Renault på de gamle Bedford fabrikker i Luton i England (de høje udgaver bygges i Spanien) – mens Movano bygges hos Renault i Frankrig.

”Det er for dyrt for en fabrik i dag at være alene om en udvikling og produktion a især en varebil med de relativt små styktal. Derfor ser vi i øget grad samarbejde mellem fabrikker med at udvikle nye varebiler – som vi senest har set mellem Renault og Mercedes-Benz, siger Bent Steen Jensen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk