(RHEINGAU)

Opels rumskib kaldes MPV modellen Zafira ofte – men det er især tredje generation af bilen fra 2011 og den helt nye udgave, der dukker op herhjemme i november, at det passer. Anden generation fra 2005 – og især første generation fra 1999 – var mere kompakte i udformningen.

Den nye Zafira har mistet sit særlige look fra plug-in hybridbilen Ampera med vinge-formede lygter – og er nu tilbage i Opels DNA look. Til gengæld er der mulighed for LED lygter og LED kørelys i to bånd over hovedlygterne.

Opdateret infotainment
Andet nyt er instrumenteringen, hvor bilens 7-tommer touch-screen i farver nu er integreret med mulighed for navigation.

Samtidig er bilen opdateret med det seneste infotainmentsystem inklusive Opels OnStar service- og sikkerhedssystem samt et nyt Intellilink system kompatibelt med Android Auto og Apple Car Play.

Oven i OnStar abonnementet kan man tilkøbe Wi-Fi Hotspot, der kan håndtere op til syv trådløse enheder.

Højgearet maskine
Alle motorer går igen fra den nuværende Zafira. Vi prøvede den 170 heste turbodieseludgave, som er ret så højgearet. Fint på motorvejen, men lidt irriterende i bjergene i det tyske Rheingau område nær Wiesbaden.

Vi måtte bruge gearene flittigt. Før 1.400 omdrejninger var der ikke nok trækkraft – og det vil sige fra 50 km/t i fjerde gear, fra 65 km/t i femte gear og fra 85 km/t i sjette gear.

Men bilen har fortsat fine køreegenskaber – og er man kræsen kan man få bilen med Flexride undervogn med mulighed for at tilpasse undervognen til ens personlige kørestil og komfort. Man kan også købe Opels særlige ”Opel Eye” frontkamera, som styrer kort og langt lys samt aflæser hastighedsskilte.

Nødbremsesystem ikke standard
Ekstraudstyr er desværre også nødbremsesystem, og det virker fra 0- til 180 km/t (med automatgear). Linjevogter (Lane Departure Warning) skulle være standard ligesom Blind Spot Assist, der med blinklys i spejlene advarer om skjulte trafikanter i bilens blinde vinkler. Endelig kan man få bilen med parkeringshjælp.

Zafira har siden 1999 været meget populær som gulpladebil herhjemme – men det har haltet lidt med salget på det seneste.

I årets første fem måneder blev der solgt 30 Zafira Flexivan mod 65 i samme periode året før.

Samme varerum
Ligesom navigationen må man også tilkøbe de meget ergonomiske AGR-forsæder, som er meget rare at sidde i. Selve varerummet bliver af samme størrelse som i den nuværende Zafira Flexivan – det vil sige cirka 1.800 liter.

Priserne på bilen kendes ikke, men med det øgede udstyr forventer Opel Danmark en lille prisstigning.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk