(ARVIDSJAUR)

Den nye 4×4 udgave af Mercedes-Benz Vito er væsentligt forbedret i forhold til den tidligere udgave. Man har fra fabrikkens side valgt at skifte til det 4ETS system, som kendes fra 4×4-personbilerne og derfor er gennemprøvet. Systemet griber ganske enkelt ind, hvis bilen mister grebet.

Systemet er ikke tænkt som et off road system, som kendes i fabrikkens G-Geländewagen – men et enklere men permanent virkende system, hvor der er fokus på trækkraft og stabilitet. Merprisen til den baghjulstrukne 119 CDI er godt 30.000 kroner plus afgift og moms – så billigste 4×4 udgave fra begyndelsen vil koste cirka 220.000 kroner.

Vi prøvede bilen i det område, hvor Mercedes selv har testet den nye bil i tusindvis kilometer – i svenske Lapland, hvor mange af Europas bilfabrikker har deres testanlæg. Det helt store plus er også det meget lave støjniveau og affjedringen, der på fornemmeste vis optager ujævnhederne fra underlaget.

Lavere brændstofforbrug
Systemet byder på bedre udviklingsforhold i reduktionsgearkassen, der er smeltet sammen med gearkassen modsat tidligere, hvor systemet fyldte mere. Systemet er kompakt – mervægten er kun 50 kg. Fordelingen af kræfterne for og bag er på 45 til 55 pct. Før var det 33 til 67 pct.

Systemet betyder også på lavere brændstofforbrug end den seneste 4×4 Vito – nemlig 15,4 km/l mod 11,6 km/l km/l. CO2 udslippet falder så fra 227 g/km til 169 g/km. Start/stop system er standard.

Spinner henholdsvis et for -eller baghjul, sørger systemet for at sende kræfterne videre til det andet hjul – spinner begge hjul, kompenseres der i farten i de to hjulsæt mellem de to aksler af fordeler-gearkassen – som var der tale om et låst centerdifferentiale. Bilen arbejder i øvrigt med tre differentialelåse.

4×4 øger stabilitet
Det var helt umuligt at provokere udskridninger ved slalom på sne – bilen trak sig gennem alle udfordringer. Der var tillige halv nyttelast i bilerne – og netop 4×4 sikrer den øgede stabilitet, når man kører med læs. Hill Start assist sikrer sikker igangsætning.

Men især DSR systemet ”Downhill Speed Regulations” er vigtigt, for man er sikker på, at bilen er stabil og holder farten ned ad selv isglatte bakker – og ikke løber løbsk. Man vælger på forhånd en fart mellem 4- og 18 km/t – men man kan køre hurtigere. Så skal man bare bremse bilen ned under den valgte fart igen – så husker systemet den.

Bedst var det at bruge fartbegrænser-stilken på ratstammen – men man kan også benytte speeder/bremse. Vi prøvede det på bjerget Vittjack på 710 meters højde udenfor Arvidsjaur – og vi kom kun helt op på bjergets top ved at accelerere så kraftigt som muligt op ad den meget ujævne og bugtede grusvej med 20 pct. stigning. Vito 4×4 er standard udstyret med DSR.

Kun med automatgear
Bilen fås kun med 7G-Tronic automatgear, der virker fint under alle forhold. Vi kørte op på områdets højeste punkt – bjerget Akkanälka i 750 meters højde på spejlblanke veje med en stigning på 10 pct. over 2,5 km. Akkanälka-toppen er berømt for den fantastiske udsigt.

Men vi skulle tilbage til det lavereliggende område – og her valgte jeg at bruge automatgearets manuelle funktion med de to skifteplader bag rattet. Jeg ville så vidt muligt undgå bremsen og faren for at skride ud. Selv om firehjulstræk forbedrer trækkraft – både ved start og ved marchfart – så er standelængden ikke kortere.

Vi kørte også på en frossen sø, hvor der var flere øvelser med slalom og rundbaner – men her brugte jeg bremsen, så jeg kunne få jeg bilen i let skred. Så undgik jeg at ende i snevolden, der omgrænsede banen. I sne kan man slå ESP fra og få bedre trækkraft – men helt væk bliver EPS’en aldrig, så den slår til, hvis situationen kræver det – så sikkerheden er i orden.

Samme højde som 4×2
Et plus ved Vito 4×4 er, at bilens højde er den samme som de for- og baghjulstrukne udgaver. Frihøjden er også den samme. Bilen vejer 50 kg mere som 4×4-model – men det er 20 kg.  mindre end i forgængeren.

Herhjemme vil det måske ikke være i sne og is, man vil finde de fleste biler. Man forventer at mange entreprenører vil få glæde af 4×4 biler, der nok mest vil bruge dem i pløre og sand. Skal man køre i sne skal man huske, at der på en 4×4 udgave kun må være snekæder på baghjulene.

Køber man sin anhængertræk fra fabrikker, har bilen standard trailer-stabilitets kontrol, så der er bedre styr på traileren. Det hele fungerer sammen men bilens ABS og adaptive ESP-system (esc), som hjælper til at undgå over- og understyring samt i værste fald udskridninger. Trailervægten er 2 tons standard, men kan vejes op til 2,5 tons.

Svært at udvikle
Som afdelingsingeniør Johann Rempler fra fabrikken fortalte, så er det knap så indviklet at arbejde med sikkerhedssystemer i en personbil (som han gjorde tidligere) end i en varebil, for i personbilen sidder folk på de dertil indrettede pladser, mens godset kan placeres på mange og ofte forkerte måder i en varebil. Han var efterhånden ekspert i varebils-stabilitet.

Derfor er det adaptive ESP vigtigt – men også mange andre sikkerhedssystemer – bl.a. lastkontrol (LAC), krængningskontrol (ROM og RMI) – og så Mercedes’ nye Cross Wind Assist, der sikrer mod sidevindsfølsomhed – og er standard i Mercedes Vito og Sprinter.
I øvrigt er Mercedes-Benz klar med et nyt ESP-system om tre år.

I første omgang kan man få 4×4-udgaven med en 1,9 liters Bluetech Euro 6 maskine på 2,2 liter, der har masser af overskudskraft – på selv isglatte veje. Momentet er 440 Nm mellem 1.400- og 2.400 omdrejninger. Ydelsen er 190 hk. 9,5 sekunder er man om at nå 100 km/t. Topfarten er 199 km/t.

Bilen kan bestilles i april – og de første biler kommer i forsommeren. Senere kommer bilen med mindre motorer. Vito 4×4 fås i tre længder og to akselafstande.

Faktaboks Mercedes-Benz Vito 4×4:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel Bluetech. Euro VI.
Miljø: ECO start-stop/SCR, AdBlue.
Slagvolumen: 2,1 liter.
Ydelse: 190 hk
Moment: 440 Nm ved 1.400-2.400 omdr.
Træk: 4ETS.
Gear: 7G/Tronic Plus.
Topfart: 199 km/t.
Acc. 0-100km/t: 9,5 sek.
Forbrug snit: 15,4 km/l.
CO2: 169 gram/km.
Udveksling for/bag: 45/55.
Dæk: Dunlop 225/55 R 17 c.
Nyttelast: 1.289 kg. (tyske mål).
Trailervægt 2-2,5 tons.
Pris: Fra ca. 220.000 kr. plus afgift/moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk