(DÜSSELDORF)

Mercedes-Benz er godt på vej til at gøre deres europæisk udviklede varebiler verdens-omspændende. Vito begynder næste år det eventyr i USA, som Sprinter har banet vejen for. Vito-moddellerne til USA skal bygges i Argentina.

I dag er Sprinter populær i USA – selv om den har været markedsført først som Frightliner og siden som Dodge (stoppede, da Fiat købte Chrysler) og de seneste fem år som Mercedes.

Lige nu samles den i USA af datterselskabet  Frightliner, men nu skal bilen bygges helt i USA – på en fabrik i South Carolina.

Seks Sprinter fabrikker
Generelt er bilen allerede godt på vej til at få fodfæste andre steder i verden. Ud over i de to fabrikker i Düsseldorf og Ludwigsfelde ved Berlin, produceres Sprinter også – ud over på den nye fabrik i USA – også i Argentina, Kina og Rusland.

Mercedes-Benz har bygget varebiler i 60 år – de seneste 53 år i Düsseldorf.  Før Sprinter byggedes modellen T1, som i begyndelsen blev bygget i Bremen – fra begyndelsen var det bl.a. den tidligere L319 og senere T-modellen, kaldet Düsseldorfer’en – som senere blev bygget  i Berlin under navnet Vario.

7,5 mia. kr. investering
Sprinter er i dens 20 årige eksistens bygget i tæt på tre mio. enheder – og når næste Sprinter generation er klar om måske et par år, vil der være investeret 7,5 mia. kroner ekstra i fabrikkerne. Og der er mange ideer om, hvordan den næste Sprinter skal være.

Da vi besøgte fabrikken i Düsseldorf første gang, var det i forbindelse med lanceringen af Sprinter i 1995. Nu har vi været der igen, og meget er ændret – og robotterne har for længst overtaget alt fysisk besværligt arbejde. Faktisk har man lige udskiftet de fleste af de 500 robotter. Senest er der investeret over to mia. kroner i modernisering af fabrikken.

Udnyttelsesgrad 85 pct.
Fabrikken er på 617.131 kvadratmeter, og der er 6.500 ansatte. Udnyttelsegraden er 85 procent – og der bygges 740 Sprinter modeller hver dag.

Den største nyhed for fabrikken er dog, at den i år er blevet gjort papirløs. På hver bil er der to trykfølsomme skærme, som fabriksarbejderne bruger til at se, hvad der skal gøres – og  til at sætte flueben for udført arbejde – det betyder også en besparelse på 45 tons printerpapir om året.

1.000 biler om dagen
Fabrikken er meget grøn – som det er muligt, når den nu ligger midt i storbyen Düsseldorf og hver dagen får besøg af 250 lastbiler med gods til produktionen – og som kører derfra igen.

Dertil kommer så biler, der henter de nye Sprinter, der bygges – plus andre, der henter affald, skrot og fraklip. I alt kan man komme op til 1.000 køretøjer, der skal til og fra fabrikken.

Ved festlighederne på fabrikken forleden var ministerpræsident Hannelore Kraft (SPD) fra delstaten Nordrhein-Westfalen da også bekymret for miljøet – men var også glad for den vigtige arbejdsplads, som også har gjort meget for at skabe en så grøn arbejdsplads som mulig.

Uddannelses-politik
Hun understregede dog, at delstaten gjorde meget for virksomheder som Daimler med bl.a. en storstilet uddannelsespolitik. Delstaten gjorde også meget for at forbedre infrastrukturen, for den sidste stykke ved frem til fabrikken er vigtig at gøre bedre.

Daimler har intensiveret brugen af vandveje og jernbaner – bl.a. til eksport. 70 pct. af alle Sprinter sælges udenfor Tyskland.  Faktisk i 130 lande.

For ikke at køre f.eks. metalruller for langt, leveres det til fabrikken i Düsseldorf fra producenter i Ruhr-området – bl.a. producenten Krupp.

Seks timer til en Sprinter
Hver station i produktionen er på cirka 100 sekunder – og der er 200 stationer i processen. Det er 20.000 sekunder, 333 minutter eller knap seks timer, som det i snit tager at bygge en Sprinter.

Under processen kommer produkterne fra underleverandører – så som sæder og bilernes døre – mens andet bygges på stedet. Det gælder også motorerne. Fabrikken arbejder med 14.000 forskellige komponenter til at bygge cirka 1.000 forskellige basisudgaver af Sprinter.

VW flytter Crafter
Indtil nu har man på kontrakt bygget VW’s Crafter model, der med hensyn til stålpladerne langt hen ad vejen er identisk med Sprinter. Men fra juli næste år vil de første afløsere for Crafter løbe af båndet på en ny VW-fabrik i Polen – og den sidste Crafter bygges af Daimler december 2016.

Om det betyder, at man skal ændret på 3-skift strategien, ved man ikke – men bare i år er salget øget i forhold til salget i 2014. Düsseldorf fabrikken vil fremover stå som kompetence-center – som udstikker alle bestemmelser for Sprinter produktion i verden. Det gælder områder som logistik, kvalitet og know-how.

Handler om brand og TCO
Men konkurrencen skærpes også – bl.a. lanceres nu en koreansk varebil i samme størrelse, Hyundai H350 – men selv om Dieter Zetsche, bestyrelsesformand i Daimler A.G., byder konkurrenter velkomne, så skyldes den succes, som Sprinter har opnået, først og fremmest det brand, som Mercedes-Benz er – samt at Sprinter er i front, når det gælder TCO, Total Cost og Ownership.

Så Dr. Zetsche vil nok mere holde øje med verdens største bilproducent, VW, og deres kommende Crafter-arvtager.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk