Alle undrede sig på Genève biludstillingen over, at Citroën havde verdenspremiere på den opdaterede Berlingo, mens Peugeot fra samme PSA-koncern stadig måtte trække med den gamle udgave.

For den havde nemlig først premiere ugen efter på en bilmesse i Marokko. Og det selv om, at de to franske søstre bygges på den samme fabrik i Vigo i det nordvestlige Spanien.

Men selvfølgelig ruller de af det samme bånd samtidig dernede i Vigo – og kommer nok også samtidig til Danmark. Peugeot melder ud, at det sker i juni måned.

Euro 6 normer tæt på
Den nye Partner Van har fået det man i bilkredse kalder et mindre facelift. Det får alle biler i disse år – for det sker samtidig med, at Euro 6 miljønormerne træder i kraft – for personbiler allerede 1. september år. For varebiler 1. september 2016.

Og når motorerne nu får en gevaldig overhaling – en investering større end næsten alt andet i bilkredse –  så kan man jo lige så godt gøre den tidssvarende med de vigtigste infotainment-systemer.

Udefra er bilen blevet skåret lidt skarpere – med andet kølergrill, andre kofangere og med løve-logoet flyttet fra motorhjem til kølergitter.

Seks mio. kilometer
Kofangeren er udstyret med plastbeskyttelse, som både gør den mere holdbar, men som også er let at udskifte i tilfælde af ridser og mindre buler. Tågeforlygterne og kørelyset har fået LED lys nederst i hjørnerne.

I forbindelse med opdateringen har PSA-ingeniørerne rullet seks millioner kilometer i bilen, bl.a. md fuld last ved høj hastighed, ved brug af testbænk, der simulerede kørsel over brosten og huller i vejen, test i solskin med varme op til 85 grader og varmeskift mellem minus 18 grader til plus 45 grader- samt test af bilens modstandsdygtighed over for korrosion ved kørsel gennem vandhuller og saltvand.

Disse tests, som er meget almindelige for bilfabrikker, er så kombineret med erfaringer, som tidligere modeller har sikret sig gennem mere end 18 års tro tjeneste – ikke mindst i erhvervsvirksomheder.

De nye motorer
De motorer i Euro 6 trim er allerede klar nu – for personbilsudgaven Tepee skal jo opfylde dem i år. De samme motorer kommer også i Van-udgaverne.

Det drejer sig om VTi benzinmotorer og BlueHDi-dieselmotorer. Ved introduktionen fås syv forskellige motorer, der spænder fra 75 til 120 hk og har en CO2-udledning, der er 15 pct. lavere end forgængerne – nemlig følgende:

1.6 liter VTi 98 hk, 5-trins man. gearks., CO2 fra 147 g/km (minus 17 g.)
1.6 liter VTi 120 hk, 5-trins man. Gearks., CO2 fra 148 g/km (minus 16 g.)
1.6 liter BlueHDi 75 hk, 5-trins man. Gearks., CO2 fra 110 g/km (minus 21 g.)
1.6 liter BlueHDi 100 hk, 5-trins man. Gearks., CO2 fra 110 g/km (minus 22 g.)
1.6 liter BlueHDi 100 hk, start/stop 5-trins man. Gearks., CO2 fra 106 g/km (minus 14 g.)
1.6 liter BlueHDi 100 hk, start/stop ESG 6-trins elektronisk, CO2 fra 106 g/km (minus 12 g.)
1.6 BlueHDi 120 hk, S&S 6-trins manuel gearks., CO2 fra 112 g/km.

BlueHDi-motorerne tilbyder en kombination af forbedret moment og ydeevne, hvilket giver mere dynamik og også lav CO2-udledning på ned til 106 g/km.

I løbet af første halvår af 2016 vil Partner desuden kunne tilbydes med en 3-cylindret 1.2 PureTech motor med 110 hk og 5-trins gearkasse, der ligeledes vil have en lav CO2-udledning.

Fortsat eludgave
Partner Van vil fortsat kunne fås med elmotor (Electrique). Den har en ydelse på 67 hk og har en rækkevidde på cirka 170 km afhængigt af vejr og kørestil.

Peugeot Partner kan også fås med Active City Break, som er et nødbremsesystem, der griber ind ved risiko for kollision ved hastigheder under 30 km/t. En sensor (LIDAR), som er monteret i forruden registrerer forankørende eller parkerede biler, og systemet griber således ind og bremser – i visse tilfælde vil det få bilen til at stoppe helt for at undgå sammenstød.

Partner kan desuden udstyres med et bakkamera, der viser udsynet bagtil på en stor farveskærm og bidrager til at gøre parkeringen nemmere, og som noget nyt er det muligt at få p-sensor foran.

Ny type fartbegrænser
Dertil kommer en fartpilot med fartbegrænser, som har fire forudindstillede farthastigheder, nu standard fra niveau 2-udgaven.  

Kabinen er udstyret med nyeste generation af telematik. En 7 tommer farve touch skærm er integreret i midterkonsollen og er standard eller option afhængigt af niveau. Den giver adgang til bilens forskellige systemer som trip computer, radio, digital DAB radio, jukebox musik (integreret harddisk) eller bærbare enheder, håndfri telefoni og navigation.

Peugeot Partner fås også med Bluetooth, USB-port, Aux-indgang og MirrorScreen, der fungerer som et spejl af førerens smartphone, hvilket giver adgang til telefonens funktioner som navigation, musik og andre downloadede applikationer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk