På busserne er der reklamer for den nye Peugeot 3008 – Årets Bil i Danmark 2017 – men nederst står der med store typer: Fås også som Van. Og så er det endda til næsten halv pris i forhold til den samme bil på hvide plader.
Peugeot har i denne weekend fejret Nytårskur i hele landet med åbent hus hos forhandlerne – med 3008 som hovedperson. Og succesen for denne nye SUV model har betydet, at fabrikken i Frankrig øger produktionen fra 700- til 1.000 enheder om dagen.
Udenfor Danmark er bilen- med få undtagelser – kun personbil. Men i Europa er salget af, hvad vi kan kalde normale varebiler, gået frem med 11,7 pct. til 2,1 mio. biler. I Danmark er salget af varebiler gået frem med 13 pct. til 32.461 biler – inklusive de danske gulplademodeller.
Flere 208- og 308 Van
Det er nemlig ikke kun Peugeot, der nu vil gøre mere ud af varebiler – og fremkomsten af flere SUV-biler betyder også flere Van’s på vejene. For Peugeot er det over hele spektret af personbiler, at man kan bygge om til Van’s.
Det gælder også to de mest solgte personbiler hos Peugeot – 208 og 308, der solgte henholdsvis 106- og 246 enheder som Van’s.
Det er fortsat de ”ægte” varebiler Boxer, den nye Expert og Partner, der sælger bedst på gule plader hos Peugeot.
Tæt på stærk søstermodel
Faktisk er Expert gået fra 292 enheder i hele 2015 til 579 enheder i 2016 – og haler derfor ind på ”søstermodellen” Toyota Proace.
Proace fik kun en enkelt bedre placering end Expert i 2016 – men Proace gik kun frem fra 651- til 662 enheder fra forrige år til sidste år – 11 enheder. Selv sidste søstermodel Citroën Jumpy gik mere frem end Proace – med et spring fra 245- til 358 enheder. Hvorfor vides ikke – men der har været mange kampagner i spil.
I 2017 kommer der bl.a. også en ny model 5008, som også tilbydes som Van. Det gælder også en faceliftet 308. Peugeot Danmark satser fortsat på at blive størst i privat-leasing, som er gået 49,4 pct. frem – men knap så stærke p.t. i flådesalg og udlejning, som f.eks. VW er.
Ny Partner i 2018
Blandt de ægte varebiler ventes der en helt ny Partner-model i 2018. Til gengæld er det i dag kun Partner, der fås i el-udgave – brint tilbydes ikke i dag – til gengæld arbejder Peugeot og søsterselskabet Citroën (PSA) med at bygge endnu mere økonomiske benzin- og dieselmotorer.
”Vi forventer absolut et øget salg af Peugeot varebiler, hvor vi forventer en stagnation i personbilssalget i 2017 i forhold til 2016, som blev det bedste personbils-år herhjemme nogensinde med 222.556 solgte enheder. Men selv flere kunder er mere trofaste på værkstederne, er der er mindre loyalitet blandt kunderne end nogensinde – og vi vil se, at branchen giver kunder noget, som de vil have – før de ved det det. Det kaldes på engelsk Distruption – og et eksempel er connected cars, delebiler, køb af biler på nettet – og tjenester som Uber og udenfor bilbranchen Airbnb,” siger pressechef Langsig Hanne Sørensen fra den danske importør.