(SPA)

Succes’en fra verdens første crossover bilmodel, Nissan Qashqai, håber Nissan vil smitte af på den nye Navara NP300, som fejrer verdenspremiere på IAA biludstillingen i Frankfurt i næste måned. Faktisk er målet en salgsfremgang på 25 procent.

VOTY.dk har allerede prøvet bilen i kuperet terræn i de belgiske Ardenner bjerge – og da de shuttle-biler, der blev benyttet ved arrangementet, var den nuværende udgave, var der rig mulighed for at sammenligne den nuværende og kommende Navara, der får dansk præmiere først i det nye år.

Der er først og fremmest sat fokus på professionel brug – og TCO eller Total Cost of Ownership (totaløkonomi) er fællesnævneren for alle bilerne. Her er en ny 5 års fabriksgaranti eller 160.000 km. det vigtigste budskab.

3,5 tons på krogen
Desuden kan bilen ny trækker 3,5 tons på krogen- som p.t. kun Isuzu D-Max har kunnet prale af (på det danske marked). Bilen kommer med både forhjulstræk og firehjulstræk samt i de to udgaver King Cab og Double Cab.

Nissan indfører også udvidet åbningstider på værksteder og 24/7 vejhjælp – da det fortsat er kunder med behov for assistance døgnet rundt. Tag eksempelvis forsvaret, offentlige myndigheder og private erhvervsvirksomheder.

Den nye Navara har fortsat en rammekonstruktion som basis, men den har fået uafhænghig og dermed mere fleksibel affjedring for og bag – med 5-punkt ophængt affjedring.

Laster op til 1.100 kg
Altså et farvel til bladfjedre, og det er også et særsyn i klassen af 1-tons pick-up køretøjer. Vægtmæssigt spares 20 kg i forhold til bladfjedre. Navara kan i øvrigt laste op mod 1.100 kg.

På ladet er der udover kroge også fastgørelsesskinner. I basisudgaver kan bagklappen vippe helt ned. I udgaver med kofanger kun 90 grader, Kanten af bagklappen har desuden fået en kant, som hjælper på tilsmudsning af bagklap og på aerodynamik. En gummiliste mellem lad og kabine forhindrer tillige turbolens og dermed ringere brændstoføkonomi.

På sikkerhedssiden må vi fremhæve bilens nødbremsesystem samt elektronisk stabilitetskontrol.
Tilbage til testen. Affjedringen er gjort mere komfortabel – og det betyder alverden, når man kører på lidt dårlige belgiske veje med brosten og huller.

Som at køre i SUV
I terrænet er komforten også bedre end før. Den minder mere om at køre i den større Patrol SUV model. Nyt er også Down-Hill Control ligesom Hill Start Assist.

Køber man bilen med bagsæder – f.eks. som mandskabsvogn – kan vi desuden melde om langt bedre benplads og en 23 graders vinkel på sæderyggen, der giver en langt rarere siddeposition.

Med den nye Navara har Nissan tænkt utraditionelt, og har bl.a. baseret en masse crossover teknologi fra succes-modellen Qashqai og den større X-Trail.

Linjer fra Qashqai
Udvendigt ser man straks LED-belysningen, men også linjerne på siden er hentet fra de to familiemedlemmer. Fronten er mere fra Juke-modellen – med hævede skærme, som er med til at forbedre udsynet fortil. Designet betyder en forbedret aerodynamik på 3,6 pct. målt på Cw-tallet.

Mens vi taler om udsyn, så har bilen fået Nissans berømte 360 graders kamera system, så man kan se, hvad der sker omkring bilen. Sandelig en fordel i skoven og på en byggeplads, hvor det kan forhindre mange skader. Det er standard på Tekna udgaven – men kan tilkøbes på alle modeller.

I kabinen skal nævnes mere skålformede sæder – meget lig sæderne i Qashqai samt mulighed for 7 tommer trykfølsom touchscreen.

Fire udstyrsniveauer
Der bliver som noget nyt fire i stedet for tre udstyrsniveauer – nemlig Visia, Acenta, Acenta+ og Tekna. Udstyrer varierer alt efter udstyrsgrad – men man kan få både start/stop-system, nøgleløs adgang, klimaanlæg og opdatering med moderne kommunikations systemer.

De to biler, vi kørte i Belgien var før-serie modeller – og de var meget præget af hård plast i instrumentbrættet. Serie-modeller kan være anderledes.

Motoren er hentet i Renault-Nissan alliancens lager – og er en 2,3 liters motor, som i basisudgave også findes i bl.a. Nissan NV400 kassevognen (og Renault Master og Opel Movano).

Der er to motorydelser på 160- og 190 hk med twin turbo teknik – og et moment på 450 Nm mellem 1.500- og 2.700 omdrejninger. Økonomien i forhold til den nuværende udgave er 24 pct. forbedret – nu fra 15,9 km/l mod 11,9 km/l i den nuværende udgave.

7 trins automat-gearkasse
Standard er en 6-trins manuel gearkasse og option 7-trins automat-gearkasse, som er hentet fra Nissans luksusmærke Infinity, der ikke sælges herhjemme.

Den manuelle gearkasse er langt mere letgående end før – og den automatiske gearkasse sikrer bløde gearskift. Her kan man med fordel bruge manuelle skift op og ned at bakker og på bjergveje.

Der er tale om et stort kvalitetsløft, og der var ingen irriterende knirkelyde og vibrationer at spore under vores test.

Navara er designet og udviklet i Japan, men er tillempet den europæiske kørekulter bl.a. på Nissans tekniske center i Cranfield i England. Bilen produceres til Europa på Nissans fabrik i Barcelona.

Priser kendes ikke

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk