Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Regeringen kan stoppe brintbilen

I 2050 vil biler og varebiler ikke længere køre på benzin og diesel. Så hedder det brint og el. Så man fornemmede tydeligt fremtidens vingesus, da Toyota i Danmark som et af de første lande i verden lancerede koncernens nye Mirai – som i øvrigt er japansk for fremtid.

VOTY.dk prøvede også bilen – og som elbilen er den helt lydløs, og fra start er den lynhurtig. For den er jo gså en elbil. Bilens styringsenhed styrer således energiflow fra brændselsceller og batteri – og omformer energien til vekselstrøm, som driver bilens elmotor.

Den er meget letkørt – og det er let at følge med i, hvad der foregår på bilens store touchscreen.

Fremtidens drivmiddel
Søren W Rasmussen, teknisk redaktør ved forbrugerorganisationen FDM’s medlemsblad ”Motor”, er ikke i tvivl om, at brint bliver fremtidens drivmiddel. Med op mod 60 pct. af alle biler og varebiler i 2050 – efterfulgt af elbiler med 40 procent.

”Hybridbiler og plug-i hybridbiler er kun et overgangsfænomen – måske de næste 10 år, så dør de ud. I 2050 vil vi ikke have biler, der udleder CO2 – og strømmen til biler vil komme fra vindmøller. Samtidig vil vi se overvejende selvkørende biler – og så vil der ikke være nævneværdige trafikulykker, hvor folk dræbes,” siger Søren W. Rasmussen.

På IAA bilmessen i Frankfurt, der lukkede portene i forgangne weekend, kunne man også se fremtidens elbiler og brintbiler.

Elbiler vil køre 500 km pr. opladning
Problematikken med at elbiler ikke kører så langt, er ved at blive løst – bl.a. Audi og Porsche viste biler, der havde en rækkevidde og 500 km. og 15 minutters ladetid via induktionsplader i gulvet. Bilerne blev lovet klar til salg om tre år. Mercedes var ligeledes klar med både el- og brintbiler til fremtiden.

”Vi vil se helt nye ladesystemer – bl.a. med induktionsstrøm – og det kan yderligere anvendes til busser, der både kan køre på el og brint. Men med regeringens udmelding, at man ikke vil fritage el- og brintbiler for afgift fra årsskiftet, vil Danmark melde sig ud af udviklingen. Man må dog huske, at brintteknologi ikke er tilegnet vores lille land alene – så udviklingen vil fortsætte udenfor Danmarks grænser,” siger Søren W. Rasmussen.

Regeringen vil stoppe salget
Fjernes afgifts-fritagelsen vil ingen private have råd til at købe en elbil eller en brintbil. En Mirai koster i dag 600.000 kroner. Med fuld afgift bliver prisen 1,6 millioner kroner.

For Toyota Danmark ville det være ærgerligt, for mange har meldt sig som interesserede kunder allerede. For fabrikken vil det også være ærgerligt – men resten af verden står i kø for at få en Mirai – ikke mindst områder som Japan, Californien samt europæiske lande som Tyskland, Storbritannien og flere nordiske lande.

Forsket brint i 20 år
”Toyota fabrikken har forsket i brint i 20 år – og vi var først med hybridbiler i stor skala i 80’erne. Nu præsenterer vi den første brintbil, der er bygget op som brintbil fra bunden. Erfaringer har vi fra otte millioner solgte hybridbiler. I år vil 2.000 enheder – eller 12 procent af vores salg herhjemme – være hybridbiler,” siger Kristian Krapper, adm. direktør for Toyota i Danmark.

Han understreger, at Toyota også forsker i andre alternative energikilder til diesel – til brug i koncernens mange busser og lastbiler, som sælges i store dele af verden. Her er det ikke mindst biogas, man tror på.

For direktør i H2 Logic, Jacob Krogsgaard, er situationen med brintbilernes indtog behagelig. Måske ikke de politiske vinde herhjemme – men koncernen, der bygget brint-tankstationer i 40 fods containere, har store udviklingsprojekter i gang i udlandet – udover med Toyota også med Hyundai, Mitsubishi og Honda.

Desuden arbejder den Herning baserede H2 Logic virksomhed tæt sammen med Shell, der har et af deres udviklingscentre i Hamburg. I Hamburg er man sammen med Shell således ved at indrettet en tank, hvor der både kan tankes benzin, diesel og brint.

Ventet i 12 år
H2 Logic blev stiftet i 2003, så man har ventet 12 år på denne udvikling med brint. I dag har man leveret hver tredje brint-tankstation i Europa. 41 medarbejdere er ansat i Herning – halvdelen af dem arbejder med forskning.

”Vi er nu i gang med kunder udenfor Europa,” siger Jacob Kjærsgaard.

Brint hedder kemisk H2 og ilt hedder O. Når det forenes i stakken af brændselsceller i en bil som Mirai dannes via elektrolyse dels elektricitet, som fodrer elmotor og batteri med strøm, og dels vand – der som vanddamp og dråber af vand forlader bilens udstødningsrør.

Teslas Wall-Box
Men samtidig kan bilen også oplagre strømmen – så strømmen i realiteten kan bruges andre steder. Tesla koncernen har videreudviklet ideen med deres Wall-Box, som kan gemme energi fra bl.a. vindmøller og solceller – så både hus og bil kan oplades.

Prisen for at fylde en elbil svarer nogenlunde til at fylde en benzinbil – cirka 74 øre pr. kilometer. Men det kan justeres politisk. Rækkevidden er cirka 500 km – og så tager det tre minutter at tanke brinten – med 700 bars tryk.

Tankstationer styres i Herning
Tidligere var netop distribution problemet med brint – men det har H2 Logic løst med deres brint-containere, som kan installeres på to døgn. Alle brinttanke kan H2 Logic styres via computere hjemme fra Herning – eller i princippet fra medarbejdernes mobiltelefoner.

Herhjemme er man på vej mod 15 brintstandere – i 2020 bliver det til 150 standere – og i 2050 300 standere. Man er dels gået sammen om de nye tanke i et joint venture med Strandmøllen og energiselskabet OK – samt med energiselskabet Air Liquide. 11 tankstationer skulle det blive til i år – så landet er dækket ind.

Fakta Toyota Mirai brintbil:
Elmotor ydelse: 54 hk.
Drejningsmoment: 333 Nm.
Topfart: 178 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Rækkevidde: 550 km.
Vindmodstandskoefficient: 0,29 cW.
Antal battericeller: 34.
Batterikapacitet: 6,5 Ah.
Volumenydelse/brændcelscellestak: 3,1 kW/l.
Antal højtryks-brinttanke: 2.
Tankvolumen: 60 liter for og 62,4 liter bag.
Arb. Tryk: 700 bar.
Lagringstæthed: 5,7 wt pct.
Ophæng: uafhængig for og bag.
Bremser: skiver (vent. for).
Bagagerum: 361 liter.
Dimensioner: 4.890 x 1.815 x 1.535 mm.
Akselafstand: 2.780 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.850/2.180 kg.
Trailervægt: Ikke opgivet.
Sikkerhed: Nødbremsesystem, linjevogter, BLIS-Blindspot system, otte airbags, fjernlys-kontrol, esc og advarsel for krydsende trafik bagfra.
Pris: Ca. 600.000 kr. ekskl. afgifter.

Leave A Reply