Rækkevidden for elbiler er stigende – og nyt er, at el-varebiler også er ved at komme med – med en fornuftig rækkevidde.

Vi har prøvet én af de nyeste på markedet – Opel Combo-e, der med sin firkantede form er ganske rummelig. Udgaven var den korte L1V1 udgave.

285 kilometer kørte vi i den nye Opel Combo e i vores testperiode – med en opladning undervejs.
For når man tester el-varebiler om vinteren, kan man i reglen ikke opnås fabrikkens lovede 273 kilometer rækkevidde efter WLTP-normen.

42 km blev væk

Vi fik den leveret med bare ni kilometer på tælleren – med opgivet 262 kilometer rækkevidde og 90 pct. – og efter 144 kilometers kørsel var meldingen, at der var 76 kilometer tilbage, inden den var tom.

Hvor de sidste 42 kilometer var forsvundet hen, kan man gætte sig til – men vejret spiller en stor rolle.

Vi har tidligere fået at vide, at man mere skal tro på manometret, der fortæller, hvor mange procent, der er tilbage – end den opgivne rækkevidde. Og her kunne vi aflæse, at der var ca. 20-25 pct, tilbage.

24,4 kWh på 150 minutter

Men vi ladede 24,4 kWh på bilen – mens vi var til et møde på den københavnske vestegn, hvor vi kunne lade op i to og en halv time.

Det gav nu en ny rækkevidde på 226 kilometer – som på bilens måleinstrument svarede til godt 80 pct. opladning.

Vi har også kørt med et par hundrede kilo last – og med last og/eller med lastet trailer går forbruget af el endnu hurtigere. Da vi afleverede bilen, var den resterende rækkevidde opgivet til 36 kilometer – men manometret viste cirka 15 pct.

Glem bremsepedalen

Men meget spiller ind. Især køremåden – og hvor man kører. Når vi kørte bykørsel og hele tiden brugte B-kontakten, hvor bilen samler strøm op ved medløb og opbremsning, var forbruget begrænset. Men på motorvej går det rigtig hurtigt med at aflade.

Ved at bruge B-kontakten bremser elmotoren samtidig bilen op, så man stort set kan køre uden at bruge bremsepedalen – det er faktisk komfortabelt.

Vi har tidligere fået at vide, at teknikken i Combo e tager højde for det seneste forbrug og de klimatiske forhold, så den ikke starter med at vise for meget.

Glem motorvejene

Så det er ikke sådan, at de små elbiler ikke er ladet helt op – når de ikke viser de lovede 273 kilometer.

Det samme vil kunne ske om sommeren, hvis man f.eks. primært har kørt motorvejskørsel – eller med trailer, er meldingen.

Og da vi tidligere hentede søstermodellen fra Peugeot i Glostrup og kørte til Amager – en distance på 22 km ad motorvej – huggede vi 32 km. af rækkevidden til 228 km. Derfor skal man holde sig til by- og regionalkørsel på alt andet end motorveje.

750 kg. trailer

Combo e må trække en 750 kg trailer og må laste 800 kg. Vægt og trailer betyder dog også, at man mindsker rækkevidden – ikke mere end i en diesel med trailer, men her er rækkevidden så stor, at man ikke tænker over det.

Som tommelfingerregel forringes rækkevidden ifølge fabrikken med 4-7 kilometer pr. 100 kg. læs – og det gælder jo også med traileren.

Fuld last betyder således, at man fra start med fuld last kan have ca. 100 km mindre rækkevidde.

Kendt teknik

Teknikken i Combo e er den samme som i den større Vivaro e – og for den sags skyld personbilerne Corsa e og Mokka e.

Teknisk har vi med Combo e at gøre med en bil med en 50 kWh elmotor, der i power mode yder 136 hk. Topfarten er opgivet til 135 km/t.

Bilen har tre køremåder: Eco, Normal og Sport. Eco med 60 kW (80 hk)/190 Nm og Normal med 80 kW (110 hk)/210 Nm giver udmærkede præstationer – og Sport ekstra power med 100 kW (136 hk)/260 Nm – og acceleration til 100 km/t på 13,1 sekunder.

Kold bil med ECO

Sport ikke alene optimerer præstationerne – det giver mere komfort ved stor nyttelast.

Bilen er også hurtigere fra start end samme bil med dieselmotor takket været et drejningsmoment på 260 Nm.

Kører man power hele tiden, holder de 275 km rækkevidde jo ikke. Indstillingen normal vil være at foretrække – mens Eco-indstillingen betyder en kold bil med begrænsede præstationer.

Øget anvendelse

Det er ikke kun tale om transport til byens ”Last Mile Distribution” – for den 275 kilometer rækkevidde i de nye og kompakte varebiler øger anvendelsen betydeligt i forhold til mange andre elvarebiler med lille rækkevidde.

Kunder indtil nu har primært har været bekymrede over rækkevidden – både håndværkere og større virksomheder.

Fem timer i Wall Box

Bilen kommer herhjemme med en tre-faset 11 kW on-board lader. Bruger man vekselstrøm via Wallbox på 11 kW med tre faser taler vi om ladetid fra 0-till 100 pct. på ca. fem timer. Med hurtiglader 80 pct. på 30 minutter.

Batteriet har 216 celler i 18 moduler, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel og sikrer, at batteripakken ikke tager plads fra varerum og interiør.

Det er billigere at ”tanke” strøm end diesel – og billigere at servicere en elbil. Men mange virksomheder, ikke mindst kommuner og offentlige myndigheder, forlanger iøvrigt, at deres leverandører stiller med ”grønne” transportenheder. Det øger interessen.

Bedre komfort med el

På positiv-listen over el-køretøjer er dog, at chaufføren får bedre komfort, ingen vibrationer, ingen luft (af diesel) og nærmest ingen støj. Da bilen har automatgear, slipper man også for at skifte gear.

Så udover, at man ikke forurener lokalt (hvor bilen kører), så er arbejdsmiljøet også meget bedre. Og det bliver endnu bedre, for indenfor de nærmeste år vil der dukke endnu flere elektriske varebiler og -lastbiler op.

Forsøg viser, at varebiler i snit ikke kører mere end 100 kilometer om dagen – men har man flere svinkeærinder om dagen og måske kører lange afstande, som man gør på landet – så er en lang rækkevidde at foretrække. Og sænker samtidig stress-tærsklen hos chaufføren.

8 tommer toucnscreen

Som en anden service tilbyder Opel også ”OpelConnect”, der bl.a. indeholder eCall og vejsidehjælp. Combo-e testbilen havde infotainmentsystemet MultimediaNavi Pro med en otte tommer touch-screen med navigation samt Apple CarPlay og Android Auto.

På skærmens elektriske menu kan man følge bilens forbrug på en ”Powemeter” samt hente statistik over kørslen samt ladeindstilling – og se, hvor lang rækkevidde, der er tilbage.

Med appen “MyOpel”, kan man tracke og logge bilens kørsel, hvor meget strøm den har tilbage, forvarme bilen, se kørselsmønstre og holde styr på service-intervaller.

To europaller

Den 4,4 meter lange bil, der har en akselafstand på 2.785 mm. har varerum på op til 1.781 mm i varerummet, som rummer 3,3 kubikmeter. Der er plads til to europaller.

Bag det multijusterbare læderrat er der relativt god støtte i sædet, som kan indstilles i højden. Bilen havde desuden enkelt passagersæde.

Ikke ægte varmepumpe

Der er ikke egentlig varmepumpe – men en semi-varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne – som i den større Vivaro-e.

I stedet for anvender de elektriske klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC).

PTC skaber, som Opel talsmænd fortalte  “den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne.”

Sænker tyngdepunktet

Bilen er jo høj – så den krænger lidt i sving – selv om den tunge batteri i bunden af bilen hjælper noget. For batteripakken under varerumsgulvet er med til at sænke tyngdepunktet og dermed sikre et bedre vejgreb.

Der er dog ikke handskerumslås, men dog masser af aflæggeplads – bl.a. store flaskeholdere i dørene og aflæggehylde over forruden i bilens bredde.

Der er ikke gummibelægning i alle aflæggeområder. Der er også 12 volt stik og usb stik.

Ikke adaptiv fartpilot

Bilen er udstyret med en hel række af teknologier og assistentsystemer. Her kan bl.a. nævnes træthedsassistent, skiltegenkendelse, blindvinkel assistent samt front kollisionsalarm med automatisk nødbremse.

Derudover kommer bilen med hill assist og linjevogter. Bilen fås dog ikke med adaptiv fartpilot.

Godt udsyn ved højresving

Et særligt anvendeligt system, når man kører varebil, er ”Surround Rear Vision”.

To kameraer giver udsyn bagud og til siderne og sikrer, at cyklister og fodgængere bliver opdaget i tide, ved højre sving.

Der er tale om en monitor (i stedet for bakspejl) med bakkamera og visning af trafik bagfra eller fra højre side af bilen – som man selv indstiller. Fint for højresvings-situationer.

Seks fastgørelseskroge

Der er seks fastgørelseskroge i den korte udgave, som vi har kørt i, og 12 volts stik i varerummet, læssehøjde på 60 cm. Der er også trinbræt ved skydedøren og beklædning af gulv og halvt oppe ad siden. Samt døre, der åbner 180 grader.

Vi skal også nævne bilens sensor-baserede lastvægts indikator, der med et tryk på en knap kan fortælle om bilens last er over det tilladte.

Man kan som ekstraudstyr også få bilen med ekstra frihøjde, og det gælder også elektroniske antispin system IntelliGrip sikrer stabil kørsel i mudder, sand eller sne.

40.000 kr. mere end diesel

Vi kan også nævne varme i forruden, varme i rattet (Opel specialitet), timer til opvarmning, kraftige sidelister, DAB+ radio. Udstyret i testbilen (Innovation) omfattede bl.a. alu-fælge og tågelys.

Merprisen fra en Combo diesel til Combo e er cirka 40.000 kroner – eksklusive moms.

Fra 234.500 kr. plus moms

234.500 kroner er prisen på billigste Combo e Enjoy – hvor den dyrere testmodel Innovation uden ekstraudstyr står til 255.000 kroner.  Vores testbil havde ekstra 8 tommer touchscreen og navigation. Ekstra 9.600 kr.

Vi skal nævne, at der er otte år garanti eller 160.000 km på e-teknikken ved minimum 70 pct. kapacitet tilbage.
_
Faktaboks Peugeot Combo-e Innovation:
Batteri: 50 kWh litium ion.
Elforbrug: 201 Wh/km.
Køremodes: Eco, Normal og Sport.
Eco med 60 kW/190 Nm.
Normal med 80 kW/210 Nm.
Sport med 100 kW/260 Nm.
Elmotor: 50 kWh.
Ydelse: 136 hk.
Moment: 260 Nm.
On board lader: tre-faset 11 kW.
Ladetid Wallbox 11 kW AC: 5 t.
Ladetid 50 kW DC lynlader: 1.04 t.
Rækkevidde WLTP snit: 273 km.
Topfarten er 130 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,1 sekunder.
Vendediameter kantsten: 10,9 m.
Gear: 1-trin aut.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Affjedring: afhængig for og bag.
Akselafstand: 2.785 mm.
Vendediameter: 10,9 m. mellem kantsten.
Varerumsmål: 1.781 x 1.630 x 1.236 mm.
Mål v. sidedøre: 1.072 x 675 mm.
Mål ved bagdøre: 1.196 x 1.241 mm.
Mellem hjulkasser: 1.229 mm.
Varerum: 3,3 kubikmeter.
Egenvægt: 1.655 kg.
Køreklar vægt: 1.759 kg.
Lasteevne: 735 kg.
Nyttelast: 631 kg.
Køreklar vægt: 1.759 kg.
Max tilladt vogntogsvægt: 3.140 kg.
Totalvægt: 2.390 kg.
Trailervægt m. bremser: 750 kg.
Dæk: Michelin Primacy 3 – 215/65 R16c.
Læssehøjde: 600 mm.
Garanti batteri: 8 år eller 160.000 km.
Pris fra: 234.990 kr. plus moms.
Pris testbil Innovation: 264.591 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk