I år blev det Arat Mardeev fra Kamaz Master teamet, der klarede opgaven bedst – i tiden 42.22.01 – mens sidste år vinder Karginov blev treer.

De russiske lastbiler er vandt til hårdt terræn til daglig hjemme i Rusland – men her er bilerne yderligere forstærket.

Dakar ralliet blev i år kørt for 36. gang – og i lastbilklasen gennemførte kun lidt over havdelen af køretøjerne løbet i Sydamerika.

I begyndelsen hed løbet Paris Dakar – men det blev for farligt at køre i Afrika, så man bsluttede at flytte løbet til en anden verdensdel. I år var det syvende gang, løbet blev afviklet i Sydamerika.

13 hårde etaper
Sidste terræn-etape fra Rosario til Buenos Aires sluttede på kanten af Atlanterhavet. Sidste hastighedsprøve var i Maraderos Autodrom i Argentinas hovedstad. Men det var mest for at give de mange tilskuere en oplevelse.

I alt bestod løbet af 13 etaper gennem Argentina, Chile og Bolivia – hvor der blev kørt både i ørken, i bjerge og på sletter. Kamaz stillede med nye 16,5 liter motorer – og var, som teamet udtrykker det heldige med at gennemføre så flot.

Iveco lagde flot ud med sejr til Hans Stacey fra Holland – men heldet var ikke med teamet fra Holland, som måtte tage til takke med en sjette plads som bedste placering – til Hans Stacey. Teamleder De Rooy blev nummer ni.

Halvdelen af lastbilerne udgik
Der var 64 deltagende lastbiler af mærkerne italienske Iveco (4 stk), tjekkiske Tatra (7), tyske MAN (13), Russiske Maz (3), hollandske Ginaf (6), Hollandske DAF (13), franske Renault (4), tyske Mercedes-Benz (5) og japanske Hino (2).

Udover de tre podiepladser, fik Kamaz også femtepladsen. Fjerdepladsen gik til MAN med den tjekkiske kører Loprais.

Samlet vinder af Dakar Rally blev køreren Nassar Al-Attiyah med andenkøreren Baumel i en MINI ALL4 Racing, der gennemførte i tiden 40:32:25. Mini-teamet  fik ud over  førstepladsen også tredje- til femtepladsen. Andenpladsen gik til De Villiers og Von Zitzewitz i 41:07:59. De kørte Toyota Hi-Lux

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk