56 enheder af Nissan e-NV200 blev solgt i årets første seks måneder – mod 34 i fjor – og i Europa er der bestilt 10.000 enheder af el-varebilen.
Store som små byer i Europa ønsker kun grønne distributionsbiler til at sikre ”Last Mile” leverancer i bykernen.
Derfor ser man en øget efterspørgsel af elektriske varebiler – selv om det fortsat er begrænsede salgstal, når man ser bort fra Norge, som har store subsidier i form af gratis parkering, ingen bompenge og ingen afgifter.
Krav om grøn transport
Herhjemme er der solgt flest elektriske personbiler indtil nu, men kravet om grøn pakketransport er stigende.
EU er ikke de hurtigste til at stille krav om elbiler til distribution i byer, men de mange byer i Europa, der har meldt ud, at de vil kræve grøn transport, vil i hvert fald betyde, at de f.eks. kan vælge kun at få kontrakter med transportfirmaer, der har elbiler.
På salgsstatistikkerne fra De Danske Bilimportører er det kun Nissan, der har delt deres salg af el- og dieseludgaver af NV200 – og her var salget i årets første seks måneder 56 e-NV200 og 16 NV200.
Nissan har indstillet produktionen af NV200 med forbrændingsmotor – og bygger kun el-udgaver på fabrikken i Barcelona.
Priser til el-varebiler
Nissan vandt prisen Van of the Year med NV200 for året 2010. VOTY.dk’s Carsten Teiner er dansk medlem af juryen. Renault’s elektriske varebil Kangoo Z.E. fik i øvrigt samme pris i 2012.
De fleste bilproducenter har netop lanceret el-varebiler og andre grønne varebiler – eller har dem i pipe-line.
I Europa slår kravet om grøn transport igennem – og Nissan har fået 10.000 bestillinger på e-NV200. Interessen er øget efter at Nissan i februar 2018 lancerede 40 kWh batteri, der giver 60 pct. større rækkevidde. Uden at gå på kompromis med lastkapaciteten. Med et drejningsmoment fra 0 km/t er bilen også lynhurtig i trafikken.
Øget efterspørgsel herhjemme
”I Danmark oplever vi også øget efterspørgsel på el-varebilen Nissan e-NV200. Med lidt leveringsproblemer i starten af året – grundet den store succes i Europa – har vi til dato (ultimo juli) solgt lige under 70 e-NV200 i Danmark. Her er det ligeledes primært mellemstore virksomheder og offentlige instanser, der har indkøbt varebilen. Og fremover forventes yderligere øgning i efterspørgslen, da eksempelvis virksomheder, der ønsker at byde ind på offentlige udbud, vil modtage krav om en grøn profil, hvilket e-NV200 til fulde vil leve op til,” siger pressechef Ann Strøby fra den danske Nissan importør.
Både e-NV200 Van og personbilsudgaven Combi understreger deres plads hos større kurervirksomheder, transportvirksomheder og private udlejningsvirksomheder i hele Europa – og blandt andet DHL og Chronopost har for nylig afgivet flådeordrer. Nissan e-NV200 deler elbilsteknologien med Nissan LEAF – Europas mest solgte elbil i 2018.
705 kg. nyttelast
Takket være det opgraderede 40 kWh-batteri bibeholder den optimerede Nissan e-NV200 sin lastkapacitet og nyttelast med plads til 4,2 kubikmeter last eller en nyttelast på 705 kg i varebilsversionen.
I henhold til den nye WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) rækker en fuld opladning af 40 kWh-modellen til en rækkevidde på 200 km ved blandet kørsel og op til 301 km ved bykørsel – en forøgelse på 60 procent i forhold til den foregående batterigeneration.
Foruden den standardmæssige tilslutning til en husholdningsstikkontakt (mormorstik) kan man anvende en wallbox og 7 kW-opladningsenhed i bilen til at lade bilen helt op fra helt afladet batteri på 7,5 time, og med en lynoplader kan brugerne oplade bilen fra 20- til 80 procent på 40-60 min.
25.000 e-NV200 i Europa
”e-NV200-modellens succes viser, at vi har det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt. Den accelererende elektrificering af bilflåderne – især i centrum af storbyerne – er en udfordring for vores kunder, så vi skal samarbejde med dem og levere det optimale økosystem, der skal understøtte en problemfri omstilling til elbiler,” udtaler Paolo D’Ettore, director LCV Business Unit Nissan Europe.
Siden Nissan e-NV200 blev lanceret i 2014, har den været en salgssucces i Europa, hvor over 25.000 eksemplarer er blevet leveret til kunderne.