(AMSTERDAM)

Med digitalisering, nye assistentsystemer, bedre komfort samt valg imellem for- og baghjulstræk er den nye Mercedes-Benz Sprinter klar til fremtiden.

Måske er man i første omgang skuffet over, at den nye Mercedes-Benz Sprinter ikke har undergået en større designmæssig ændring end tilfældet er.

Udefra er det LED kørelys for og bag og smallere hovedlygter, som man registrerer. Med det er helt klart digitaliseringen, der fylder mest, når man kører i den nye Sprinter, der allerede er i Danmark her til sommer.

Connectivity

Øverste chef for Mercedes’ erhvervskøretøjer, Volker Mornhinweg, svarede ærligt, da han blev spurgt, hvor ny bilen var på en skala fra 0 til 10 – og han svarede 6-7, når det gælder Sprinter generelt, men 10, hvis man tager digitaliserings-nyhederne med.

Digitaliseringen, der bl.a. omfatter connectivity, navigation med søgesystem og flådestyring, er det første skridt til den selvkørende varebil. Digitaliseringen bliver endnu mere interessant, når den elektriske eSprinter kommer til næste år.

Det nye MBUX system er en del af den helt nye indretning. MBUX betyder Mercedes-Benz User X-perience og er et nyt multimediesystem, hvor man taler med sin bil.

Stemme, der stresser

Det var temmelig irriterende at blive afbrudt af stemmen, der vil opfylde ens ønsker. Især da vi var ved at finde en vej i navigationssystemet – for kortet forsvandt. Senere fandt vi ud af at råbe ”exit”, for at få kortet tilbage.

Men vi prøvede dog systemet ved at råbe f.eks. kaffe, og straks kom en liste med cafeer i nærheden frem på skærmen.

Man skal begynde med at sige ”Hej Mercedes”. Men det ville være bedre med en trykknap for at få fat i ”Hej Mercedes” – i stedet for at der uafbrudt kommer afbrydelser, men ifølge den danske importør kan man indstille systemet, så stemmen ikke kommer så tit frem.

Avanceret navigation

I kabinen kan man vælge fire forskellige instrumenteringer fra basis- til top topudstyret og med 7- eller 10,25” touchscreen.

Det er ellers et ret avanceret navigationssystem, for lige før man nærmer sig det kryds, hvor man skal dreje, zoomer systemet ind, så man bedre kan finde vej – og et stykke af skærmen bliver en splitskærm, hvor man kan se, hvilke vejbaner, som man skal vælge (a la Tom Tom GPS-systemet). Det bliver man glad for, for ellers er kortet svært at aflæse.

Navigationssystemet er også blevet mere avanceret med systemet ”what3words,” hvor man kan navigere til et vilkårligt sted på jorden med tre meters nøjagtighed.

Masser af sikkerhed

Den nye Sprinter har også lige så mange sikkerhedssystemer, som tilbydes i personbilerne – inklusive Distronic (Adaptiv Fartpilot) – som koster ca. 6.000 kr. ekstra – og nødbremsesystem, som er standard.

De biler, som vi prøvede ved præsentationen i Holland, havde forskellige typer af gearkasser – ingen af dem havde Distronic, men Distronic virker som adaptiv fartpilot i andre biler.

Systemet bremser bilen ned, når den kommer for tæt på bilen foran. Nødbremse virker ved lave hastigheder, hvis bilen foran bremser hårdt op, eller hvis en anden trafikant kommer på tværs. Sprinter har i øvrigt også mange andre assistentsystemer så som linjevogter og sidevindsassistent, og bilen fås med 360 graders Bird-View kamera.

Speciel linjevogter

Når man kommer til at krydse vejstriberne (uden at vise af) kommer der vibrationer i rattet, men bilen bliver ikke automatisk trukket ind på plads i vejbanen. Den bremses dog ned, men man skal selv dreje bilen på plads – der er dog akustiske advarsler.

Den nye varebil har også fået nyt, elektrisk styretøj, og det sikrer meget let manøvrering. Rart i en snæver gård. Rattet er ikke så stort, så bilen virker næsten sporty. Den nye forhjulstrukne model virker ekstra spændstig.

Man tilbyder i øvrigt en varebil med samme størrelses varerum som tidligere, så reolerne fra den gamle varebil kan flyttes over i den nye varebil. De store hængsler i bagdørene er delvist afløst af magneter for at skabe mere plads og sikre, at dørene ikke blæser op under af- og pålæsning.

LED lys for og bag

Bagpartiet af den nye Sprinter ser næsten ud som forgængeren, men Mercedes-Benz logoet er flyttet lidt længere ned. LED-lys fås til såvel for som baglygter, og dertil kommer LED signaturlys.

Sprinter kommer med vægte på op til 5,5 tons. Trailervægte op til 3,5 tons. I bilen kan man have 50 kg mere last med og tilmed have otte centimeter lavere læssehøjde. Der er også beklædning i varerummet. Trailer-vægte har forhjuls-trækkeren fra to tons.

Alle biler blev forøvrigt testet med halv nyttelast. Varerummet i testbilerne havde trægulv og LED belysning – og magneter holder døre på plads. Sprinter kan også fås med baghjulstræk og firehjulstræk som hidtil. To af bilerne, som vi prøvede, havde baghjulstræk – 319 CDI og 316 CDI. Forhjulstrækkeren var en 314 CDI.

Velfungerende gearkasser

Samtidig har Mercedes isoleret bil og teknik ekstra godt, så støjniveauet er ret lavt. Motorerne er ellers de samme som før – men er dog opdaterede.  Men der er to nye gearkasser – en 6-trins manuel, som er meget smidig at arbejde med og en 9-trins automat-gearkasse, som skifter fløjlsblødt.

Affjedringen skulle der heller ikke være ændret på, men generelt har den nye Sprinter gode svingegenskaber. Vi var dog udfordret af en voldsom trafik mellem Amsterdam, Leiden og Rotterdam, hvor testen foregik.

Sprinter fås også med læge-udviklede AGR-sæder – samt to displays for telematics og Thermotronic (styrer klimaanlæg, blæser og temperatur). Positivt er også de tre USB stik i et rum på toppen af instrumentbrættet. Man kan også vælge mellem flere udgaver af instrumentbrættet – fra basis til ”All Inclusive.”

Rat med mange knapper

Rattet har mange knapper at vælge imellem – på venstre side er det bilens vitale systemer, som man styrer – til højre er det bl.a. bilens touchscreen.

Bilen er udstyret med Wi-Fi hotspot, for bilerne skal jo kunne tale sammen og flådechefen skal kunne komme i forbindelse med bilerne via nettet, og når vi så kommer frem til Sprinter som fremtidens delebil og lejebil (Mobility on Demand), så skal systemerne virkelig spille sammen.

Fragtchauffører

Vi nøjedes ved præsentationen at agere fragtchauffører, hvor vi hentede en kasse med tulipanløg hos en producent – og så aflevere den igen et andet sted. Her fik vi sendt adressen på modtageren i Rotterdam, så den kom op på skærmen. En lille uddannelse i flådestyring.

For den almindelige kunde kan det jo være interessant med Mercedes-Benz’ PRO-system inklusive flådestyring, og den tyske fabrik er også klar med en app, så kunden kan vide det meste om deres biler.

Prisen for en baghjulstrukken 314 CDI R2 er 259.000 kroner plus moms – med forhjulstræk er prisen 12.000 kroner mindre.

Vores tre testbiler i Holland:

Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI:

Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2,1 liter.
Ydelse: 143 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 330 Nm v. 1.200-2.400 omdr.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 6 trins manuel.
Trailervægt: 2 tons.

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI:

Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2,1 liter.
Ydelse: 163 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 360 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Træk: Baghjulstræk.
Gear: 7 trins automatgear.
Trailervægt: max. 3,5 tons.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI:

Motor: V6 turbodiesel.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 440 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Træk: Baghjulstræk.
Gear: 9 trins automatgear.
Trailervægt: max. 3,5 tons.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk