(MALMÖ/JÖNKÖPING)
.
Biogas er helt CO2 neutralt – og i Malmø kører både 350 af byens bybusser og 20 renovationsbiler fra Reno Norden på ren biogas – mens mælkebilerne kører på blandet biogas og naturgas.

Renovationsbilerne i Malmø henter bl.a. husholdningsaffald, afleverer det på firmaet SYSAV’s behandlingsanlæg – og det biogas, der kommer ud af det, bruges af bl.a. til at tanke renovationsbilerne på en lokal tankstation.

Af al affaldet bliver 98 pct. genbrugt og kun to pct. går til opfyldning. Succesen skyldes bl.a., at Malmø’s borgere er gode til at opdele deres skrald. Som katalysator bruges i øvrigt for gamle mælkeprodukter.

Varme og lys til Malmøs borgere
Ud over gassen, producerer anlægget også 1.650.000 MWh (megawatt-timer) til brug for en 60 pct. af den elektricitet og varme, som borgerne i Malmø bruger. Anlægget udvides næste år.

Mercedes-Benz i Sverige har solgt 30 pct. af de 1.400 gas-renovationsbiler, der er produceret på fabrikken i Tyskland siden gasudgaven af Mercedes-Benz Econic blev lanceret i 2002. Sverige tog i første række naturgassen til sig fra begyndelsen, selv om de må importere det meste gas fra Danmark og delvis fra Norge og andre EU lande.

Nu er Danmark omsider kommet med efter Folketinget vendte på en tallerken og acceptere, at diesel og gas skulle beskattes på lige fod. Allerede nu er vi oppe på syv anlæg, hvor Sverige nu er oppe på 1.500 gasanlæg, hvor de 900 også har biogas.

Gennembrud for ny Econic motor
Hos den danske Mercedes-Benz importør forventer man, at muligheden for gasbiler betyder et gennembrud for den helt nye Mercedes-Benz Econic model, der udpræget bruges til renovationskørsel og distribution.

Den nye gasmotor er som noget nyt udviklet på basis af en ny 7,7 liter dieselmotor, hvor forgængeren var på 6,5 liter. Motoren er ændret med indsprøjtningssystem med tændrør – som en benzinmotor har.
Den er så ren, at den ikke behøver efterbehandling eller partikelfilter – men effekten i forhold til en dieselmotor er den samme – men udledningen af CO2 er 22 pct. mindre i naturgasmotoren end dieselmotoren. Som automatgearkasse er det igen amerikanske Alison, der står bag – men i nyeste 6-trins udførsel.

Nyt design kom i fjor
Det er kun et år siden Mercedes-Benz’ velkendte Econic-lastbil gennemgik en omfattende opgradering.
”Vi tror på, at den nye Econic NGT bliver gennembruddet for gasdrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i Danmark. Derfor glæder vi os også meget til at komme ud og præsentere lastbilen for kommuner, renovationsselskaber og vognmænd,” siger Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.    

Den øgede vægt i forbindelse med motorombygning til gaskørsel, tilhørende gastanke, rørføring og sikkerhedsforanstaltninger er halveret til nu 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel. Dette er med til at give en øget lastkapacitet på 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic NGT, som vi fulgte en dag i Malmø.

Fås med 18 og 26 tons
På gas leverer motoren en ydelse på 221 kW (301 hk) med en maksimal trækkraft på 1200 Nm. Den leveres på 18 og 26 tons – i to- og treakslet udgave samt medstyrende bagaksel. Forakslen er nu oppe på otte tons.

”Vores nye gasmotorer understreger klimafordelene ved at køre på naturgas. Og så skal man huske på, at CO2-udledningen bliver markant lavere, hvis naturgassen helt eller delvist udskiftes med biogas,” siger Lasse Wøhlk fra Mercedes-Benz Danmark.    

Gasmotoren på naturgas har også en lavere partikeludledning end dieselmotorer, og samtidig er gasmotoren mere støjsvag end lignende dieselkøretøjer. Det gør Econic NGT god til at løse distributions- og renovationsopgaver i byerne, hvor hensynet til naboer spiller en ekstra vigtig rolle.

Samme indstigningshøjde
Econic NGT har samme lave indstigning som den tidligere model – en fordel, hvis man skal meget ind og ud af førerhuset. Dertil kommer panoramavinduer, der giver godt udsyn, mens den korte akselafstand giver god manøvredygtighed.

I forhold til den tidligere Econic har fabrikken måtte gå væk fra det helt flade gulv i førerhuset på grund af kølingen til Euro 6-teknologien, så man må sidde med fødderne på en hævet gulv.

Den nye Econic har som nærmeste konkurrent Dennis Eagle, som også importeres hertil som Renault udgave. Engelske Dennix Eagle kan leveres med forskellige motorer.

Men husmotor er i reglen Volvo, som på Elmia løftede sløret for deres nye Euro 6 gasmotor. Volvo selv har ikke denne såkaldte ”Low Entry” førerhus og ekstra udsyn, men en normal FL med frembygget og nedsænket førerhus. Scania kan også levere biler med gasmotor samt frembyggede og nedsænkede førerhuse, som bruges en del i Danmark.

Fakta: Ny Econic NGT Euro VI.
Econic NGT med M 936 G-motor er tilgængelig i varianterne 1830 og 2630 inden for den tilladte bruttovægt på mellem18 og 26 ton.
Econic NGT med M 936 G-motor fås i 4×2 og 6×2/4 akselkonfiguration, hvor sidstnævnte har en elektrohydraulisk styret løbeaksel. Desuden fås en 6×4 version med træk på to aksler.
De to- og treakselskøretøjer fås i forskellige askelafstande fra 3450 mm til 5700 mm. Køretøjerne kan bestilles med førerhus i en høj og lav version, som måler henholdsvis 1745 mm og 1295 i højden (indendørs).
Aksel, undervogn og motor lavet ud fra samme serie som Mercedes-Benz større lastbilsserier, hvilket giver optimale vilkår for både servicering og vedligeholdelse.
Motorens vægt er halveret med 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel, og kan dermed have en øget last på op imod 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic.
Et nyt multifunktionsrat giver hurtigt adgang til instrumentbrættet og radio, ligesom de enkelte kontakter kan indstilles individuelt til den enkelte chaufførs behov.
Parkeringsbremsen og gearene er indstillet til at være den samme højde som rattet, hvilket gør det nemmere at bruge, mere sikkert og mere ergonomisk.
Elektronisk betjent soltag, bedre isolation og mere effektiv luftcirkulation sikrer bedre arbejdsklima inden i køretøjet.
Den gasdrevne Econic NGT har været på markedet siden 2002, og der er flere end 1.400 kørende enheder.
Econic har været på markedet siden 1998 med en produktion på mere end 13.000 enheder.
                                                                                 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk