Fiat-forhandlerne i Danmark har ikke haft mange biler på lager det seneste år – faktisk blev der f.eks. ikke solgt en eneste af de store Ducato varebiler i januar.

Det er specielt, når Fiat varebiler altid har ligget langt oppe på salgslisterne.

Endnu mere specielt er det måske, at de to nyeste Fiat varebilsmodeller, Doblò og Scudo, landede herhjemme uden varsel – som en tyv om natten.

Scudo til AVIS

Først kom Scudo – og det blev opdaget ved at se dem på gaden med reklamer på bilerne med AVIS biludlejning, som skulle have været de første kunder herhjemme.

Scudo er søstermodel til Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro. Toyota sælger den som Proace – i et samarbejde med Stellantis.

På Grønne Plader

Doblò derimod dukkede bare op – uden varsel – og undertegnede mødte den første gang til el-varebil arrangementet arrangementet ”På Grønne Plader” – arrangeret af Nordiske medier på FDM Sjællandsringen.

Til sammenligning mødte vi den tidligere Scudo model ved en lancering i Norditalien – og den forrige Doblò nær fabrikken i Bursa i Tyrkiet. Scudo blev tidligere bygget af den tidligere samarbejdspartner Renault – i Frankrig.

De store i syd

Endnu tidligere blev Scudo bygget af PSA (Peugeot/Citroën) på Sevel Nord fabrikken i nordfranske Valanciennes. Så nu er Scudo så at sige kommet tilbage – hvor det gamle samarbejde omkring store varebiler på Fiats Sevel Syd fabrik ved Val di Sangro i det østlige Italien.

Her bygges stadig Fiat Ducato sammen med Peugeot Boxer, Citroën Jumper – og nu også Opel Movano. Indtil videre – for der er trængsel på samlebåndet. Movano-produktionen (og andre ?) bliver nok flyttet til en Opel-fabrik i Polen.

Tyrkisk skuffelse

Doblò blev som nævnt produceret i Tyrkiet, hvor det har været et hårdt slag for producenten TOFAS, der byggede den gamle Doblò i et joint venture samarbejde med Stellantis.

Om TOFAS får lov til at bygge den nye Doblò – eller kan fortsætte med at bygge den gamle model – for begge løsninger til ikke-europæiske markeder – vides ikke. I 2021 blev der bygget 77.500 af den gamle Doblò i Tyrkiet.

Bygges i Spanien

Fiat Doblò bliver nu produceret på samme fabrik som Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo – og Toyota Proace City – nemlig i Vigo i det nordvestlige Spanien. Dermed er bilmodellen nu tilgængelig i fem udgaver efter starten som projekt K9 hos PSA.

Alle Fiat Professional varebiler fås med såvel diesel- og elmotor. F.eks. koster billigste L1H1 Doblò 200.000 kr. plus moms. Billigste eludgave koster 285.000 kr. plus moms.

Lille forskel

Fiat Professional, som står bag Fiats varebiler, er ligesom i første række Fiat personbiler, Alfa Romeo og Jeep en del af Stellantis koncernen, der igen står bag mærkerne Peugeot, Citroën, Opel – og nu også Fiat Professional med flere.

Uanset, hvilket skilt, der pryder den enkelte varebil – så er de teknisk tæt på at være ens – det gælder også designmæssigt. Her er det primært fronten, der differentieres.

Dertil kommer de enkelte mærkers prispolitik samt f.eks. garantier. Toyota er således eneste mærker med tre års fabriksgaranti – hvortil kommer Toyotas 10 år serviceaktiveret Relax garanti.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk