En helt speciel Scania udstilles på Forsvarets Materiel Tjenestes leverandørudstilling i Ballerup i denne uge.

Der er tale om en Scania R 730 CB 8×8 EHZ bjergningsbil, der kommer frem stort set overalt. Men bilen er grundlæggende baseret på de civile køretøjer.

Det modulopbyggede produktprogram minder på mange måder om Lego-klodser, hvor Scania anvender langt færre forskellige komponenter end konkurrerende leverandører til at producere det bredeste produktprogram i segmentet over 16 tons totalvægt.

Forsvarets rolle er ændret
Det danske forsvars rolle har siden den kolde krigs afslutning ændret sig, så der i højere grad kræves mere fleksibilitet og multi-anvendeligt udstyr end tidligere.

Scania har i mere end 100 år udviklet og leveret materiel til fredsbevarende indsats over det meste af kloden. I de seneste årtier er det også blevet til leverancer af tusindvis af lastbiler – herunder flere hundrede pansrede køretøjer – til NATO-lande i Nordeuropa samt til alliancefri lande andre steder i verden.

Scanias pansrede køretøjer består af samme hovedkomponenter som de civile versioner men kompletteret med avanceret beskyttelse, der kan monteres på en almindelig lastbil på mindre end 24 timer.

Førerhusene byttes ud
Det normale førerhus udskiftes enkelt med et beskyttet (pansret) førerhus, ligesom der monteres særlige pansrede paneler under den forreste del af chassiset. Scanias løsninger er testet og certificeret efter de såkaldte ”STANAG4569”- og ”AEP55”-normer – og beskytter mod mange former for beskydning, vejsidebomber samt anti-kampvognsminer.

Scanias koncept giver store økonomiske fordele, idet tidligere køretøjskoncepter har krævet massive investeringer for at give tilpas sikkerhed.

Ifølge Scania er det ikke nødvendigt at køre rundt med tunge og kostbare køretøjer i fredstid, idet Scanias løsning er fleksibel og byder på samme høje sikkerhedsniveau for soldater og køretøjer uden store investeringer i specialkøretøjer, der måske aldrig kommer i brug.

Finansiering
For at reducere kapitalbindingen i materiel tilbyder Scania operationel leasing af militærkøretøjer på samme måde som til civile køretøjer.

Dermed opnås en økonomisk fleksibilitet ved investeringen, ligesom antallet af køretøjer kan justeres efter behov.

Desuden kan Scania tilbyde reparations- og vedligeholdelsesaftaler for militærkøretøjer i forskellige niveauer i forhold til planlagt anvendelse og aktuelle driftsforhold både i Danmark og med udstationerede medarbejdere i indsatsområderne i udlandet.

Fakta om Scania R 730 CB8x8 EHZ bjærgningsbil:
Drivline: 16,4-liters V8-dieselmotor på 730 hk, Euro 6. GRSO925R gearkasse m. to krybegear og overgear. Fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem. GT950 mellemgearkasse. 2xAMD901 foraksler m. RP736 differentialer og navreduktion, udv. 5,17:1 samt 2xAD1600P bagaksler m. RBP835 differentialer og navreduktion, udv. 5,14:1.

Chassis: F958 dobbelt-ramme. 2×10 tons foraksler med 4×28 mm parabelfjedre. 2×16 tons bagaksler med 8×30/90 mm bladfjedre. Tromlebremser for og bag, ABS, EBS. Integreret Scania R4100 Retarder. Dæk: 14.00R20 for, 325/95R24 tvillingmontering bag. Max. totalvægt 52 tons, egenvægt 31,6 tons.

Førerhus: Fabriksbygget CR19N sovekabineførerhus i stål. Slagtestet iht. svenske sikkerhedskrav (VVFS 2003:29)samt ECE R29. Korrosionsbeskyttet og malet fra fabrik. Mulighed for bytte til pansret førerhus (iht. NATO AEP 55- og STANAG4569 (3/4)-normer) på under 24 timer.

Opbygning: Miller Rotator MR40 løftebom m. løftekapacitet på 17,6 tons på 5 meter og 5 tons på 10 meter arm. Miller Century RMU løftegrill m. 18 tons kapacitet. Spil: DP TR45 og DP AKO-AUX bjærgningsspil samt 2 stk. DP50 løftespil.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk