Hvis man kan lide at køre bil – og det godt må være lidt sportspræget – så er en bil som denne BMW’s 1-serie M Sport ikke noget dårligt valg.

Måske er der lidt langt ned i førersædet for seniorerne i en BMW 1-serie, men når man først sidder bag rattet, så sidder man tæt på det perfekte.

Det hænger bl.a. sammen med en hel lige siddestilling, som igen skyldes en så simpel detalje som en fast alu-fodplade til venstre fod.

Perfekt kørestilling

Pladen kombineret med en perfekt kørestilling i det læderbetrukne sportssæde og et multijusterbart, tykt læderrat med blå kantsyninger giver kilometervis af fornøjelse bag rattet. Kun en trinløs indstilling af sæderyggen med drejerulle havde fuldendt billedet.

Hvor tit har man ikke været ude for, at fodpladen er skæv eller helt mangler. Det giver risiko for øm ryg og øget træthed ved langturene.

Nu er testbilen faktisk en ret jævn udgave af 1-serien – en 3-cylindret 118i benzinmotor med 136 hk.

Støjen pakket godt ind

Koblet på en 8-trins Steptronic automatgearkasse opdager man ikke rigtig, at motoren måske ikke er så smidig i de høje gear – og det er nok den 3-cylindrede motor, hvor støjen er pakket bedst ind.

136 hk maskinen er måske ikke den vildeste hos BMW, men den er faktisk ganske sporty at køre i – og når f.eks. til 100 km/t på 8,7 sekunder. Den lille motor er også relativ økonomisk med lige under 17 km/l i gennemsnit efter NEDC 2 normen.

Bilen var desuden sat op med et M-Sport Line udstyr med en masse lækkerier i kabinen – og udvendigt. Bl.a. fede grå-sorte M-alufælge i 17 tommer og 245/35 sportsdæk (standard er 16 tommer) samt spoiler/skørt-sæt og tågelygter i fronten. Man kan desuden vælge imellem en sport-opsætning eller eco-pro opsætning, som indstilles via et drejehjul i konsollen.

Bestseller som Van

1-serien har altid været den bedst sælgende BMW på gule nummerplader – og ser vi på 2017-salget. Lå det på 42 enheder. Det er cirka 10 pct. af salget af 1-serien på vide nummerplader. Året før var tallet endda 60 enheder, mens tallet i år efter 10 måneder ligger på 38 enheder – altså tæt på sidste års salg.

Det er ikke verdens største varerum med sine ca. 1.200 liter – men det er nu praktisk nok i den 5-dørs udgave af bilen, hvor der er rimelig adgang til varerne. Den indvendige læssekant på 18 cm er dog ret høj, og irriterende – hvis pakkerne er tunge.

Men – til gengæld kan man smide en trailer bagi for at øge mængden af pakker – for her taler vi om en trailervægt med bremser på rimelige 1.300 kg.

Næste med forhjulstræk

Hvis man have mere plads til godset, kan man jo vælge en 2-serie Van, der findes i to størrelser – Active Tourer og Gran Tourer. Men så er der tale om forhjulstræk. Det ventes også i den næste 1-serie, der så får platform sammen med Mini Cooper.

Og så er køreegenskaberne helt anderledes konforme, men også sikrere for den brede befolkning, der ikke ønsker at ”køre bredt” i svingene – for det kræver erfaring. Testbilen havde dog også den særlige sportsundervogn i M-pakken, som gør bilen endnu mere underholdende.

Vi var ved testen af 118i glade for den adaptive fartkontrol, som man kan cruise på motorvejen og altid holde samme afstand til bilen foran – et af de vigtigste sikkerheds-features ved bilen – sammen med eksempelvis esc-stabilitetssystemet.

Fornem kvalitet

Til gengæld havde bilen ikke skiltegenkendelse, og i en Van ville det have været rart med lås på handskerummet. Til gengæld er der en midterboks – og lidt plads under varerumsgulvet. Nævnes skal også navigationssystemet.

Testbilen havde også LED lygter for og bag, p-sensorer, metalfarve, klimaautomatik samt varme i rat og forsæder.

Helt centralt ved bilen er den eminente kvalitet, der går igen i alle detaljer i bilen – ud over køreegenskaberne.

Tekniske data BMW 118i M-Sport:
Motor: R3 (3 cylindre) Twin Power Turbo.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 4.400 omdr.
Moment: 220 Nm v. 1.250-4.300 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 8,7 sek.
Topfart: 210 km/t.
Træk: Baghjulstræk.
Dæk testbil: Bridgestone Potenza 245/35 R18
Bremser: Vent. skive for/skiver bag. ABS. Esc.
Affjedring for og bag: Uafhængig.
Trailervægt m. bremser: 1.300 kg.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.395/490 kg.
Totalvægt: 1.885 kg
Brændstofforbrug g/s NEDC: 16,7 km/l
CO2 udslip: 137 g/km.
Pris 118i M Sport-Line fra: 203.271 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk