Toyotas CH/R model med hybrid-motor er modsat benzinudgaven ikke til de lange ture med hurtig motorvejskørsel.

Næste tur betales i vognen – som det hedder i Bakkens radiobiler. Sådan har man det i en Toyota CH/R hybridudgave. For den er virkelig let at køre. Det er bare om at trykke speederen ned og dreje på rattet.

Men på de lange ture er elastikfornemmelsen ved acceleration irriterende. Høje omdrejninger – og en forsinkelse, før omdrejningstallet falder til ro bagefter.

Kør gelinde

Det handler om at køre gelinde – og lad være med de hidsige overhalinger.
For når man lærer at køre med dæmpet speederfod, ender man også med at kunne lide at køre i hybridudgaven af CH/R (og andre Toyota hybrid-modeller).

Men man har det allerbedst på en landevej eller i bymæssig bebyggelse, hvor CVT-gearet (der skaber elastikfornemmelsen) sikrer helt afslappet kørsel.  Dobbeltkoblings-gearkasser (som i en del andre bilmærkers hybridbiler) er mere smidige.

CH/R er måske den frækkeste Toyota i mange år. Det er en SUV med fire døre, og man sidder højt bag rattet – men den ligner en sportsvogn. Selv udsynet bagud er meget dårligt grundet de meget brede C-stolper i bilen – som man ser på mange sportsvogne.

89 Van udgaver i 2017

I 2017 var der 89 købere af CH/R som gulpladebil – og det giver mening, for pladsen bagi personbilen er ikke fantastisk.

Og udsynet fra bagsædet elendigt. Det er ikke et problem i Van udgaven.

Man skal virkelig være godt til at bruge spejlene – her ville ”Bird View” kameraer være på sin plads, så man se rundt om bilen, men der er dog bakkamera.

Dansk design

C/HR er designet af danskeren Stephan Rasmussen i Toyotas designcenter i nærheden af Nice. Og han har virkelig skabt et unikt design.

Varerummet er på knap 1.200 liter. Læssehøjden er 79 cm og indvendig læssehøjde er 18 cm, så der skal løftes en del. Der er dog fire fastgørelseskroge.

Vi har tidligere prøvet CH/R med 1,2T (turbo-benziner), hvor trailervægten er 1.300 kg. CH/R udgaven må kun trække 725 kg. ifølge opslagsværket Bilrevyen 2018. Så det bliver ikke entreprenørens yndlingsbil. Det kan kun blive til en lille havetrailer.

Kraftigere hybrid på vej

Men der kommer en kraftige hybridløsning senere i år – og så får vi nok en højere trailervægt.

C/HR kører nu ganske godt. Godt vejgreb har bilen og præcis styring. Man sidder også godt i de sporty sæder i dellæder, hvor man sammen med multijusterbart rat opnår en fin kørestilling.

Sikkerhedsmæssigt har bilen (i testudgaven C-HIC) standard ”Toyota Safety Sense” – og det betyder bl.a. adaptiv fartpilot og aktivt nødbremsesystem – inklusive fodgængergenkendelse.

Masser af udstyr

Dertil kommer skiltegenkendelse, linjevogter, automatisk nedblænding af fjernlys samt den vigtige vognbane-assistent, som sikrer afstand til de forankørende biler.

Vi skal også nævne antispin, esc stabilitetskontrol (VSC i Toyota sprog), hill start assist, Blind Spot Monitor, regnsensor, rear-cross traffic, parkeringsassistent, to-zone klimaanlæg, anti-piskesmældsæder, ni airbags, varme i rat og sæder, dæktryks-overvågning, nøglefri start, fartbegrænser og mulighed for navigation, infotainment systemet Touch 2 med otte tommer touchscreen, LED-tågelys og LED lys for og bag samt ditto kørelys. Toyota byder på tre års fabriksgaranti. Testbilen havde ekstra også navigationssystem.

Høj kvalitetsfornemmelse

Men vi må også rose Toyota igen og igen for en fantastisk kvalitetsfølelse, som man ser, så snart man åbner dørene.

Alene det indfældede dørhåndtag på bagdørene er en fryd at tage fat i.

C/HR er anden bil bygget på Toyota nye såkaldte GA/C platform, der er baseret på en ny TNGA filosofi, som gør det muligt at bygge mere spændende biler med gode køreegenskaber gennem et lavere tyngdepunkt. Samtidig sidder man højt som i de fleste SUV biler.


Testbil – Toyota C/HR 1,8 Hybrid:
Motor: 4 cyl benzin + elmotor.
Slagvolumen: 1.800 liter.
Ydelse: 95 hk v. 5.200 omdr.
Moment: 142 Nm v. 3.600 omdr.
Topfart: 170 km/t
Acc. 0-100 km/t: 11 sek.
Gearkasse: CVT automatisk.
Økonomisnit: 33,3 km/l.
CO2 udledning: 86 g/km.
Køreklar vægt: 1.450 kg.
Trailervægt: 725 kg.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 79/18 cm.
Dæk: Toyota Primacy 225/70 R18
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris testbil uden udstyrs-pakker: 223.135 kr. plus moms.
CH/R 1,2T Van fra 185.000 kr. plus moms

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk