Ssangyong præsenterer på biludstillingen i Genève om 14 dage to nyheder – den produktionsklare SUV model Tivoli XLV med større udhæng bag – og dermed større varerum – og SIV-2-konceptbilen (Smart Interface Vehicle2) med parallelhybridmotor.

Sidstnævnte giver et fingerpeg om en fremtidig, moderne crossover i mellemklassen – og en udpræget mulighed som gulpladebil, fordi merprisen for hybridteknikken ikke rammer en Van så hårdt.

Også den forlængere Tivoli XLV er interessant som Van, fordi den har det større varerum end den mere kompakte standard Tivoli udgave.

Et bredt Van program fra maj
Tidligere var en meget stor del af Ssangyong-salget herhjemme baseret på gulplademodeller – ikke mindst biler med firehjulstræk.

”Vi forventer at sælge flere Ssangyong gulplade-modeller i Danmark. Udover Tivoli vil vi fra begyndelsen sælge den nye Rexton-udgave samt Korando og Actyon Sport. Vi har fem forhandlere klar i maj måned,” siger pressechef Ása Vilborg Hallgrímsdóttir fra den danske importør.

Platform fra Tivoli
Bilen blev vist som XLV Air-konceptbilen på IAA-biludstillingen i Frankfurt sidste år, og efter nogle meget positive tilbagemeldinger besluttede den koreanske producent at sætte bilen i produktion.

XLV har samme platform og akselafstand på 2.600 mm som Tivoli, men et længere karosseri fra C-stolpen og bagud –235mm længere end standardmodellen. Det giver et 720 kubikmeter varerum.

Samtidig fortæller designet, at linjerne fra den standard Tivoli er bevaret – med SUV formgivningen og den flydende taglinje.

To- og firehjulstræk
Tivoli XLV vil kunne fås med enten en 1,6 liters benzinmotor og 1,6 liters dieselmotor med enten 6-trins manuel- og automatisk gearkasse samt med to-og firehjulstræk.

Konceptbilen SIV-2 er en videreudvikling af SIV-1-konceptbilen, der blev præsenteret på Genève-udstillingen i 2013. SIV-2 går et skridt videre med designkonceptet ”Dynamic motion”.

Bilen er baseret på SsangYongs udviklingsfilosofi robust, speciel og premium, og den vil blive en strategisk model i SsangYongs sortiment.

48V hybridsystem
SIV-2 er en hybrid med en 1,5 liters turboladet benzinmotor med direkte indsprøjtning kombineret med en 10kW el-motor og et 500 Wh lithium-ion-batteri. Det skaber et 48V hybridsystem, der byder på lydløs kørsel, lavere CO2-udledning samt lydløs motorgang.

Bilen har et let karrosseri, et lavt tyngdepunkt og et chassis-og hjulophæng, der kan videreudvikles til nye alternative modeller med effektive transmissioner, såsom HEV (hybrid-el), PHEV (plug-in hybrid) og EV (el).

Dansk importør er Ssangyong Motor Danmark A/S i Kolding. Selskabet er en del af Nic Christiansen gruppen. Direktør i Danmark er Jens Ibsen – der tidligere har haft flere lederjobs i gruppen. Man kommer også til at stå bag den svenske import – med hovedsæde i Malmø.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk