Mercedes-Benz Trucks har mere fokus på sikkerhed end nogensinde før – hvad seneste Actros modelserie er et godt bevis på.

På Transport 2021 var der også mulighed for at opleve Active Brake Assist (ABA5) nødbremse med høj fart på demolastbilerne med trækker-trailer kombinationer – som forgik på en område udenfor udstillingshallerne.

Var man ikke til fart var der også demonstration af fabrikkens MirrorCam system og højresvingsassistent.

Hen mod den selvkørende lastbil

Alt sammen sikkerhedssystemer, som er vejen frem mod den selvkørende lastbil.

Chef for standen var Mikael Voigt, Marketing og eMobility Manager hos den danske importør af Mercedes Lastbiler – og han understregede, at man var med på messen for at vise danske vognmænd lastbiler, som passer til deres kørsel.

Så taler vi Actros var der alt fra den funktionelle ActrosF til topmodellen Edition 2 – på standen med 510 hk. Her var alt, hvad man kunne ønske sig af læderindtræk og plys – som var bestilt af vognmandsforretningen Brdr. Frandsen i Herning.

I et hjørne af standen

Mange ville godt have mødt den kommende eActros, men den er først ved at blive præsenteret på fabrikken og nåede ikke til Herning. Eneste elektriske lastbil var Fuso eCanter, som er levet til Danske Fragtmænd for city-distribution.

Der var dog en præsentation af eActros i et hjørne af standen, hvor man kunne læse alt om eActros, der får en ganske lang rækkevidde – på 400 km – så den også kan anvendes som regionalbil.

Specielt til danske kunder

Der var mest fokus på de danske lastbilstyper – bl.a. bogietrækker med tre aksler – ab fabrik – hvor man i Tyskland mere er vant til at sælge 2-akslede trækkere, men efter dansk pres i halvandet år, gik fabrikken med til at bygge en bil målrettet danske kunder.

Econic modellen er mest kendt til renovationskørsel, men på messen vistes en chassis til containerkørsel – en hejseladsbil med teknik fra HMF – en bil, som er sikker takket været det gode udsyn.

Nyt var en Actros 8×2/6 entreprenørbil med en ni tons foraksel med luft, som er nyt – opbygget af SAWO med HiAb kran til en kunde.

Endelig var der en Actros, som er typisk for situationen herhjemme med mangel på chauffører – nemlig en topudstyret 3253L 8×4 – som kan lokke gode chauffører til.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk