Det er ikke kun her i Europa, der testes el-lastbiler. DAF’s amerikanske søsterselskab Peterbilt har bygget 12 el-lastbiler, der nu skal operere fra havnen i Long Beach, Californien.
320 kilometer rækkevidde og opladning på fem timer. Det klarer den nye elektriske Peterbilt 579 trækker, som DAF’s søsterselskab nu indsætter som field-test køretøjer med udgangspunkt i havnen i Long Beach, Californien.
Bilen, som har en kapacitet på 350-440 kWh, har netop været udstillet på Advanced Clean Transportation (ACT) Expo i netop Long Beach. El-lastbilen producerer op mod 490 hk.
Field-test i Californien
Den elektriske Peterbilt er udviklet i samarbejde med virksomheden Transporwer, the Californian Air Resources Board og havnen i Long Beach.
”De 12 elektriske demo-lastbiler skal anvendes for at teste ydelserne i de elektriske komponenter i normale trafik- og transportforhold,” fortæller chefingeniør hos Peterbilt, Scott Newhouse.
Han peger på, at elektricitet ikke er nyt i bilbranchen, men fremskridtene i batteri- og elteknologi kan betyde, at dette projekt virkelig har mulighed for at rykke fremad.
Peterbilt mest effektiv
”Jeg er overbevist om, at når markedet er klar for el-køretøjer, vil Peterbilt stå med den mest effektive teknologi-løsning,” siger Scott Newhouse.
Nu er det jo ikke gratis at udvikle en el-lastbil og så producere 12 enheder, så der var penge bag gennemførelsen af projektet – således bl.a. California Climate Investments (CCI), staten Californiens Climate Change-Fighting samt det officielle ”Cap-and-Trade-Program.”
Investeringen er en del af Californiens klima-investeringer, som giver milliarder af ”Cap-And-Trade” Dollars for at reducere drivhus-emissioner, styrke økonomien, forbedre borgernes helbred og forbedre miljøet.
Samarbejde over Atlanten
Cap-and-Trade programmet skaber også et finansielt incitament for virksomheder til at skyde penge i rene teknologier og udvikle innovative metoder for at reducere forurening.
Peterbilt hører ligesom Kenworth og DAF til Paccar koncernen. Allerede i dag udveksles teknologier over Atlanten bl.a. i forbindelse med motorudvikling. Så når markederne rundt om i verden er klar til elektriske lastbiler, så vil DAF også være klar.
Allerede nu forsker DAF store summer i alternativ energi – så som motorer med el- og hybridteknologi.