(STOCKHOLM)
Hvad er drømmebilen ? Sikkert en fuldstændig uopnåelig bil på den anden side af millionen, som man kan læse sig til i diverse aviser og bilblade. Men for designdirektør hos Nissan i Europa, Taisuke Nakamura, skal man også tænke tilbage og huske, hvilken bil, som man bedst kan huske i sit liv.
Nu var hans bil så – naturligvis – en Nissan, nemlig en legendarisk Datsun 240Z sportsvogn, som han kan huske fra sin barndom i Japan, da Nissan hed Datsun. Det hedder Nissan så igen i vise udviklingslande, som ikke stiller krav til bl.a. sikkerhed (den nyeste Datsun fik således 0 stjerner i den nyeste EuroNCAP test).
For bilfabrikker bygger biler, som kunderne vil have dem, og i tredjelande har få råd til detaljer som esc-stabilitetssystemer, ABS antiblokérbare bremser og airbags. Her i Europa er der fem stjerner på de fleste Nissan biler – for ikke at snakke alliancepartner Renault, som vel nærmest er duks i sikkerhed i mellemklassen, når det gælder den uvildige EuroNCAP crashtest.
Mange designcentre
Nissan har designcentre mange steder på jordkloden – fordi biler skal bygges til folk, hvor de nu bor. Så i USA eksempelvis i San Diego og i Europa i London. Faktisk som nabo til Paddington Station.
“Nakamurasan,” som man høfligt tiltaler ham som japaner, vil helst tale om designværdier: Energi, provokation og engagement. Der er det, som han først nævner i dette møde, vi har fået med ham i Stockholm.
Energi handler om følelser og passion – provokation handler om dybere tilstedeværelse – og engagement handler om tidsløs design.
Startskud til Crossover
Så det har fået Nissan til at bygge på tre skabeloner: Friend Me koncept, Sportssedan koncept og Resonnans. Rene linjer er kodeordet for designchefen.
De gav startskuddet til Crossover-tanken – hvor Qashqai har været alle tiders succes for det japanske bilmærke, og som også har fostret den nye X-Trail. Bilen, som i mange år blev solgt primært som varebil her i Danmark.
Det rystede forhandlerne tilbage i 204, at man skrottede firmabiler som Primera og Almera for at – i Europa – at satse på crossover.
Men for Van-folk, så er Qashqai et noget bedre alternativ end Primera – 10 procent alle Qashqai sælges i dag faktisk som gulpladebiler. Altså en ægte all-round bil.
Mellemklasse glemt
Men når man nu introducerer Pulsar, som er en mellemklassebil i stil med VW Golf, så er det nok fordi, man lige glemte den store mellemklasse – kaldet C-segmentet – som Nissan i 2019 forventer når op på to mio. eksemplarer i Europa – lige nu sælges 18.000 biler om året herhjemme eller 26 pct. af alle bilklasser.
Så derfor er man er nu vendt tilbage med modellen Pulsar – et gammelt Nissan navn fra 1978 – især brugt i Japan og fjernøsten. Herhjemme hed de samme biler Sunny og siden Almera.
Andre steder – også i Europa – har bilerne heddet Cherry, Arna (med Alfa Romeo) og Tiida, Sylphy, Langley, Sentra, Lucino, Sabre, Liberta, Astra (med Holden) og 120A. Kært barn har mange navne.
Ligner Qashqai
”Linjen i Pulsar er lagt helt op ad Qashqai for at vise familieskabet – altså rene linjer. Vi har haft møder med kunder – og er nået frem til det, som vi anser for det færdige design,” fortæller Taisuka Nakumara.
Nissan trak tæppet væk under konkurrenterne med Qashqai – men fra at være en kedelig bil er Nissan blevet trend. Bilmodellen Juke gentog bedriften med den specielle mini-SUV Juke, der som Qashqai skabte sin egen klasse, som konkurrenter på jordkloden forsøger at kopiere.
Halvdelen af os elsker Juke. Halvdelen af os hader den for sit specielle design – som Top Gear-chefredaktøren Jeremy Clarkson frækt sammenlignede med en ældre Massey-Ferguson traktor.
Oplagt som varebil
Nu er Pulsar kommet – og her er linjerne lagt helt op ad Qashqai. Måske ellers ordinær – men nej, for Nissan har her nok skabt klassens mest rummelige bil. Fælles for de fleste moderne Nissan-biler er, at de er så rummelige, at de altid kan fås på gule nummerplader.
Måske bliver Pulsar ikke et ikon, som Qashqai er blevet – men den skiller sig stadig ud fra de fleste biler i klassen.
Få varebiler som ikoner
Ser vi alene på varebiler, så er der ikke så mange ikoner. Citroën ligger lunt med deres AZU, bygget på 2CV, og HY – den legendariske store kassevogn med sider af bølgeblik, kendt herhjemme som politiets salatfade i 50’erne og 60’erne og bl.a i filmen ”Olsen Banden i Jylland.”
Ellers er det nok den første VW Transporter T1 (Type 2), der kom frem i 1950 – og som i restaureret stand indbringer mange hundrede tusind kroner på auktioner. Især i USA. VW har endda indrettet et kombineret museum og værksted, hvor de gamle biler sættes i stand.