Nissan koncernen har ambitioner om at elektrificeringen af deres biler kommer til at gå stærkere – og det vil også gælde erhvervskøretøjer.

Det betyder, at alle kassevogne og pick-up køretøjer kommer med el-drift i 2030.

Fremtidsvisioner

Nissan har meldt deres kommende terrængående el-pick-up ud kaldet Surf-Out med elektrisk såkaldt e4ORCE drivline. Den skal være et supplement eller en erstatning til Nissan Navara, som p.t. ikke sælges i vores del af Europa.

Nissan har også vist sit Hang-Out livsstils-concept – som er en halv SUV og halv crossover i el-udgave og med e4ORCE firehjulstræk– rummelig og en værdig aftager for en bil som Nissan Pathfinder, der ikke fås herhjemme.

Nye mobilitets-løsninger

Nissan har også meldt deres ”EV Technology Vision” ud – hvor man kikker længere end den kommende Ariya elbil og næste elektriske crossover.

Her fortæller man om ny batteriteknologi og flere mobilitetsløsninger – bl.a. modellen Max-Out (sedan) og de nævnte Hang-Out og Surf-Out modeller.

Her er der tale om e-4ORCE teknik plus elmotorer for og bag, letvægtsprincipper, ASSB Solid State batteri teknologi og Nissans avancerede ProPilot system, som handler om selvkørende biler til en vis udstrækning.

Lille elvarebil på trapperne

Afløseren for eNV200 kommer dog allerede i år – ikke længere sit eget design, men en klon af Renault Kangoo fra Renault kaldet Townstar.

Nissan er en del af Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen, hvor man udvikler og producerer sammen.

Til gengæld kommer den som Kangoo ikke som diesel, men kun som elbil – til sommer som varebil og et halvt år efter som minibus.

Elektrisk mellemklasse varebil

Renault har meldt ud, at deres Trafic varebil også bliver elektrificeret – og Nissans søstermodel (som skifter navn fra NV300 til det oprindelige navn Primastar) følger trop.

Endelig må vi forvente, at Nissan NV400, som skifter navn tilbage til Interstar, tilbydes elektrisk ligesom Renault Master gør.

Renault har også vist brintudgaver af deres Master og Kangoo – så mon ikke Nissan følger trop.

X-Trail uden diesel

Diesel er helt dømt ude fremover – og det er begyndt med Qashqai, der kommer som benzin og e-Power teknik.

Den følges op med den nye X-Trail, der også kommer i år med benzin- og e-Power teknik. Men fås både med to- og firehjulstræk. Det bliver spændende at se, hvor stor trailervægten bliver.

e-Power kommer i år

e-Power har vi tidligere omtalt – der er tale om hybrid teknik, hvor en 1,5 liter benzinmotor giver energi til elmotoren – mens et lille batteri driver elmotoren.

I år kommer også den nye elbil Ariya, som vi tidligere har præsenteret. 2.000 enheder er allerede bestilt.

Imens er ur-elbilen fra Nissan, Leaf, moderniseret og prisen er sat ned – så den er den billigste elbil i sin klasse til 190.000 kr. Det har i øvrigt fordoblet salget siden da.

Danmark elektrificeres

Før var bl.a. Qashqai som diesel meget populær som erhvervsbil – også som Van. Uden diesel har billedet ændret sig – så bilen for 70 procents vedkommende er solgt til private.

Men i det hele taget har billedet ændret sig meget, når det gælder drivliner i Danmark. El- og plug-in biler er i vælten og totalsalget er stedet øget henholdsvis fra 6-13- og 9-21 pct.

Halvdelen af alle personbiler solgt i december 2021 var el- og plug-in hybrid biler – men kun en tredjedel for hele året. Det skyldes, at afgiften på plug-in hybridbiler steg fra årsskiftet. Samtidig er dieselbil-salget faldet fra 23- til 13 pct. Her er der fortsat tale om hvidpladebiler.

Stadig fleste diesel-varebiler

Varebiler er fortsat et dieselmarked – om end at salget af de få elvarebiler, der er, går hastigt frem. For varebilskunder – især udenfor byerne – opfylder el-drift ikke behovet. En håndværker kræver ofte en bil med stor nyttelast og stor trailervægt.

De få el-varebiler har betydet, at der er et vist salg af ombyggede el-personbiler – eksempel: de elektriske VW ID.3 og ID.4 til Van.

Selv om det kun er momsen, at man sparer i forhold til en hvidpladebil (moms og moms af drift, el mm.) er der især flere og flere kommuner og myndigheder, der kræver, at deres leverandører kører i grønne køretøjer.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk