Den er lidt skarpere i linjerne end forgængeren – den nye Boxer – og det ser man især, når den er forsynet med LED kørelys.

Forgængeren overraskede med sine højt placerede lygter, men var lagt an på en blødere design. Men moden har skiftet – lygterne er dog stadig højt placerede for at undgå skader, men de er mindre.

Boxer og søstermodellen Jumper fra Citroën bygges sammen med Fiats Ducato i Italien, så langt hen ad vejen er de identiske bortset fra deres logoer, som fremhæver bilen slægtsskab med personbilsmodellerne.

Test i Danmark og Sverige
Vi har testet bilen sammen med tømrermester Claus Ettrup i Dragør, som kørte den både herhjemme og i Sverige med og uden læs. Og han blev hurtigt dus med bilen.

”Bilen er let kørt og hvis man køre pænt også rimelig økonomisk. Jeg syntes, den trækker fint, støjniveauet er også ok – bortset fra lidt vindstøj, men det må man forvente af så stor en bil. Den er dog lavt gearet, så man må bruge gearene flittigt. Gearskiftet i sig selv er dog fint,” fortæller Claus Ettrup.

Boxer deler motor med Jumper – en 2,2 liters HDI-udgave fra PSA (Peugeot/Cittroën), men kan også fås i en 3-liters version med motor fra FPT, Fiat Power Train. Ducato har samme 3-liter motor at tilbyde – men har deres eget FPT motor på 2,3 liter, der er meget smidig.

Søstermodel til Årets Varebil
Fiat Ducato blev i øvrigt Årets Varebil i Danmark 2014 – men på det tidspunkt var hverken Boxer eller Jumper introduceret i Danmark.

Testbilen havde 150 hk. FPT maskinen i den kraftige Boxer har 180 hk, men den 150 hestes PSA motor er rigelig kraftig for de fleste. Den trækker fra 45 km/t i femte gear og 55 km/t i sjette gear – cirka ved 1.200 omdrejninger.

Bag rattet har man en ganske hurtig bil – og i forhold til forgængeren er køreegenskaberne forbedret. Den krænger ikke så meget – og styringen er mere direkte og skarp.

Støj uden beklædt varerum
Bilen havde den største længde i programmet, L3, og næststørste højde, H2. Varerummet var altså stort, men det var ikke beklædt – så der var en del støj. En beklædning vil også minimere skader på karosseriet.

Den forbedrede kvalitet kommer dels til indtryk i det ændrede varerum med ekstra forstærkninger og nye hængsler på bagdørene og forbedrede skinner til skydedøren. Inden døre mærkes den forbedrede især ved kørslen, hvor der ikke længere er samme vibrationer.

Passagerkabinen er stor og rummelig – og både rat og sæde kan indstilles. Man sidder godt – og har et godt udsyn. De to-delte spejle fanger også cyklisterne.

Mangler håndtag
”Jeg manglede et håndtag i passagersiden ved indstigning, hvor man i førersiden bruger rattet. Instrumentbordet er fint og veludformet, men der kunne godt have været en kopholder,” siger Claus Ettrup.

Ellers er der god aflæggeplads – dels i rum over forruden, dels i handskerummet samt et større aflåseligt rum i midterkonsollen. Der er også en opklappelig skriveplade/papirholder – samt et egentligt skrivebord, der gemmer sig i midtersædets ryglæn.

Testbilen havde desuden (ekstra) radio/CD med touchscreen og navigation – og der var selvfølgelig bluetooth og USB stik, som kunderne forlanger i vores dage. Bakkamera er også ekstraudstyr.

Glem ikke spejlene
”Bakkamaraet virker godt, men man skal dog ikke glemme at bruge spejlene”, formaner Claus Ettrup.

Bilen, som vi har testet, havde standard Wabasto forvarme og varme i førersædet. Bilen havde også aircondition, fartpilot med fartbegrænser, læderrat og diverse kromdetaljer i kabinen.

Det hører til udstyrsniveau 2. Testbilen havde merudstyr for cirka 14.000 kroner plus moms – ud af bilens pris på godt 258.000 kroner. Billigste L1H1 model koster 150.000 kroner plus moms.

Fakta: Peugeot Boxer 2,2 L3H2:

Motor: 4 cyl. HDI/turbodiesel.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdrejn.
Moment: 350 Nm. v. 1.750 omdrejn.
Gearkasse: 6 trin.
Trækkraft: fra 1.200 omdrej. (45 km/t i 5./55 i 6 gear).
Bremser: Vent. skiver for, skiver bag.
Bremsesystemer: ABS, esc (ESP), nødbremsesystem.
Brændstofforbrug g/s: 13,5 km/l.
CO2 udslip: 195 g/km.
Halvårlig grøn afgift: 4.060 kr.
Miljøklasse: E.
Egenvægt: 2.050 kr.
Totalvægt: 3.300 kg.
Nyttelast: 1.250 kg.
Akselafstand: 4.030 mm.
Affjedring for: Uafhængig med stabilisator.
Affjedring bag: Stiv bagaksel m. bladfjedre
Varerum: 13 kubikmeter
Anhænger med bremser: 2.500 kg.
Bagdørsåbning: 180 grader.
Varerum: 3.700 x 1.870 x 1.930 mm.
Mellem hjulkasser: 1.420 mm.
Dæk: Kléber 215/70 R 15c.
Pris ekskl. moms fra: 243.990 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk