Historisk set er sandsynligheden for at man får problemer med sin Toyota begrænset – og det forklarer måske også, at bl.a. en brugt Hiace fortsat indbringer mange penge ved salg som brugt.

Det omdømme gælder også personbilerne, men selv om kvaliteten altid har været høj, er det lykkedes for de gode japanere at løfte kvaliteten af Yaris modellen i seneste udgave.

Yaris bygges til det europæiske marked på Toyotas fabrik i Valenciennes i Nordfrankrig – i samme by, hvor man i samarbejde med PSA Peugeot-Citroën bygger Hiace afløseren for Europa – Proace. Med moderne samlekvalitet er bilerne fra de franske fabrikker fuldt tilfredsstillende.

Diesel til erhvervslivet
Yaris har vi i nyeste udgave prøvet i både 1,3-liters VVT model og i 1,5 liters hybridudgave – og vi har tidligere prøvet 1,4liters dieseludgaven.

Sidstnævnte er bestemt den mest interessante for erhvervslivet – alene fordi den har en trailervægt på 1.050 kg, hvor benzinudgaven kan trække 900 kg.

Hybridudgaven kan ikke trække en trailer – men hybridsalget som Van er alligevel stort ikke mindst fordi mange kommuner køber den til bl.a. hjemmeplejeformål.

Med grøn politik
Mange virksomheder med grøn politik vælger dog også hybridbilen til eksempelvis konsulent-opgaver og som inspektørbil hos entreprenører.

I årets første fem måneder blev der ifølge statistik fra DBI, De Danske Bilimportører, solgt 169 Yaris som gulpladebil – i forhold til 125 enheder i samme periode i 2014.

Vælger man de bedre udstyrede modeller kan man også få bedre sikkerhed som lys- og regnsensorer – og endda klimaanlæg, som er standard på Hybridudgaven.

Navigation koster ekstra
Go navigation til H2 til Toyotas Touch 2 system koster cirka 4.000 kr. plus moms. 15 tommer alufælge og LED baglygter i en pakke til H2 koster 4.500 kr. plus moms, men meget  følger også med i de dyrere udgaver –  i bl,a. Style Edition pakken, som var i vores T2 benzin-testbil. Her får man bl.a. 16 tommer alufælge.

Begge vores testbiler var andet udstyrstrin (T2 for benzin og H2 for hybrid). Men de højere udstyrspakker er ikke så dyre, når man køber Van udgaver, som jo er på omkring halv pris i forhold til hvidpladeudgaver – en hybridudgave, som vi prøvede i H2 trim, koster cirka 106.000 kr. plus moms – det er kun 4.000 kr. mere end H1 udgaven, der er knap så godt udstyret. Så jo bedre udstyret bil, jo mere spares der.

Elsker og hader
Hybridudgaven er der ekstra meget at hente, fordi den jo også byder på CVT trinløst automatgear. Et gear, som man både elsker og hader. For i by- og lokaltrafik glider den afsted og ofte i el-mode og generelt er den meget lydløs. Men ved hurtige overhalinger og motorvejskørsel, kommer så den typiske CVT-elastikeffekt og hvinende lyd, som er ret gennemtrængende.

1,3 benzinudgaven er til gengæld også meget lydløs – men den savner måske lidt power ved accelerationer. Flere konkurrenter udbyder deres minibiler med turbolader – men det kommer nok.

Nødbremsesystem er ekstra

Det er også muligt at tilkøbe sikkerhedspakken Toyota Safety Sense til Yaris. Her får man automatisk nødbremse, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset. Toyota Safety Sense koster cirka 4.000 kr. plus moms.

Det er synd, at denne pakke ikke er standard. Euro NCAP testen giver kun de maksimale fem stjerner til biler, der netop har nødbremsesystemer standard.

Nævnes skal  også 1,3-liters udgavens 6-trins manuel gearkasse, som gør langture ganske behagelige – og sparer på brændstoffet.

Elmotor og batteri
Hybridbilen bygger jo på en benzinmotor, hvor der tilføjet en elmotor og batteri. Ved opbremsning virker elmotoren som en generator, som opbygger strøm til batteriet – og ved igangsætning  leverer batteriet strøm til elmotoren.

Takket været hybriddelen i forbindelse med eco-mode kan man opnå ganske flotte forbrugstal, hvis man altså holder sig fra motorvejene, men fabrikkens tal på 30 km/t er måske vel optimistisk. Forbruget alene ved bykørsel er på 32 km/l – men de færreste kører jo kun i byer.

Flot udstyrsliste
H2/T2 udstyret er flot med bl.a. læderrat – men jeg savner bl.a. lårstøtte i førersædet – men der er sædevarme. Der er bl.a. fartbegrænser (fartpilot koster ca. 1.500 kr. plus moms) – og udover den nævnte 7-tommer touchscreen er der Mirror Link fra mobiltelefonen og Bluetooth.

Nævnes skal også bakkamera, hill start assist samt varme i både for- og bagrude. Der er dog ikke handskerumslås, som ellers er vigtigt i en varebil.

Der er måske fortsat lidt hård plastik i instrumentbrættet – men i dag kan man selv designe det med flere farvemuligheder.

Toyota byder desuden på tre års fabriksgaranti. Fem års garanti for hybridkomponenter og mulighed for 10 års tryghedsgaranti for hybridbatteriet.

Tekniske data Toyta Yaris H2 Hybrid:
Motorer: 1,5 liter benzin – generator og elmotor.
Miljø: Euro 6.
Forbrug g/s (Fabrik): 30,3 km/l.
CO2 udledning: 75 gram.
Ydelse: 100 hk (benzin: 75/el: 61 hk)
Moment: 111 Nm v. 3.600-4.400 omdr.
Gear: CVT trinløst automatgear.
Topfart: 165 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring Seminuafhængig (torsionsstang).
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Køreklar vægt/totalvægt: 11.70/1.565 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Pris H2: 105.896 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk