Hollandske DAF har aldrig gjort noget uovervejet og er derfor ikke så tæt først med bl.a. nyt sikkerhedsudstyr.

Ganske vist har fabrikken i Eindhoven store og velfunderede PACCAR i USA i ryggen, men DAF er en relativt lille fabrik i Europa.

”Vi tester al ny teknik nøje igennem og tilfører det DAF’s DNA, før vi tilbyder det. Derfor kommer vi eksempelvis først nu med sikkerhedsudstyr som Ecoroll og det GPS-styrede PCC, Predictive Cruise Control til vores XF-serie,” siger testchauffør Paul Filipsen fra DAF Trucks i Holland.

Opdateret i 2015 antræk
Han har kørt lastbilen til Danmark for at lade os prøve fabrikkens opdaterede XF model med 510 hk i en ægte 4×2 eksporttrækker udgave – årgang 2015.

Bilen har fået sikkerhedsudstyr, som fabrikkens udviklingsafdeling har arbejdet med i lang tid.
Noget af bilens udstyr er først til at få senere, bl.a. avanceret nødbremsesystem, som selv bremser bilen op, hvis chaufføren måske er uopmærksom – og ikke reagerer hurtigt nok på de akustiske advarsler (Forward Collision Warning).

Vi prøvede den nye XF fra Greve til Farø broerne ad motorvej og retur delvist via den tidligere hovedlandevej A2 – en samlet distance på 166 km.

Kuperet gammel hovedvej
Netop den gamle hovedlandevej er ganske kuperet, og det er et godt sted at prøve ikke mindst PCC, som handler om, at GPS-systemet styrer fartpiloten – og fortæller bilen, hvor meget gas, der skal gives i forhold til landskabets udformning (topografi.)

DAF’s PCC-system fungerer i forbindelse med Predictive Shifting – samlet et system, der kan læse vejen foran lastbilen via GPS systemet, så man altid udnytter motor og gear optimalt. Systemet er bygget til ZF’s AS Tronic 12-trins automatiserede gearkasse.

DAF’s ingeniører har udviklet deres eget PCC system – i forhold til konkurrenterne –  som har ekstra fokus på brændstoføkonomien. således forvælger chaufføren selv om han eller hun vil sænke farten med minus fire, syv eller 10 km/t i det kuperede terræn. Så tager systemet toppen af gassen på bakkerne – men det er nok til at vogntoget kan klare stigningen uden at motoren mister pusten.

EcoRoll funktion
Den automatiske AS Tronic-transmission har bl.a. EcoRoll funktion, hvor lastbilen skifter til tomgang, når den kører ubelastet/nedad – og har tillige FastShift (hurtig-skift mellem 10.-, 11.-. og 12. gear) for at forbedre brændstoføkonomien yderligere. Det minder en del om at køre med dobbeltkoblings gearkasse.

Motoren er kendt – Paccar MX 13 Euro 6 motor, men de gode hollændere har fikset den op og tilpasset common-rail systemet med andre stempler og et opdateret SCR-system. Foruden at gøre motoren mere miljørigtig, er den mindre tørstig – uden at ødelægge præstationer så som gennemsnitshastighed på de lange stræk.

Samtidig har den nye motor-karakteristik betydet, at motoren trækker blødere og roligere end tidligere og kører med lavere omdrejninger i marchfart. Her hjælper den forbedrede gearkasse også – skiftene mellem gearene mærkes nærmest ikke. Højere end 1.500-1.600 omdrejninger kommer man kun ved at skifte gear manuelt. Men det koster jo på dieselkontoen.

Trak det stgore læs
På den kuperede landevej var vi kun en enkelt gang nede i 11. gear. Ved opbremsningen ved byzoner og rundkørsler trak MX-motorbremsen det største læs.

Bilen kører normalt i eco-mode, men ved at bruge eco-knappen, kan man koble eco-mode fra, når man skal have fuld power. Et ekstra tryk på knappen og bilen vender tilbage til eco-mode.

Sikkerhedsmæssigt har bilen tillige linjevogter (Lane Departure Warning) og ACC, Adaptive Cruise Control, som jo kan indstilles til en bestemt max fart ved f.eks. nedkørsler og endda til en lidt lavere fart end indstillet i særlige situationer – bl.a. i forbindelse med Eco-Roll.

Assistentsystem
I den forbindelse er der også et interaktivt program (Driver Performance Assistent) til at hjælpe chaufføren med at opnå den bedste brændstoføkonomi. Det vises på er fem-tommer display på instrumentbrættet. Standard er også esc stabilitetsprogram (kaldet VSC), som hjælper mod udskridninger.

På vejen har man en ganske komfortabel bil i den nye XF med god affjedring – testbilen var med parabelfjedre for og luftaffjedring bag. Bilen opfører sig stabilt i sving. Udsynet er godt – selv om A-søjlerne tager lidt af udsynet. Spejlene kunne også være større.

Klimaanlægget sikrer dog god temperatur inden døre. Instrumenteringen er også opdateret, men mange kontakter er ikke lige ved hånden – bl.a. betjeningen af bilens computer med skift mellem menuer. Bilen er støjsvag – kun lidt vindstøj spores.

Komfortable sæder
Man sidder meget komfortabelt i de velformede sæder (her med læderbetræk) – og også køjerne virker komfortable. Bilens Super Space Cab førerhus er fantastisk at opholde sig i – med fuld ståhøjde og medmasser af aflæggeplads. Nævnes skal bruges af LED lygter for og bag.

XF-modellen har for et par år siden fået et helt nyt og moderne frontparti, men selve grundkonstruktionen er relativt gammel. DAF har dog forstået at følge med konkurrenterne, når det gælder sikkerhedsudstyr og komfort – samt ikke mindst lavt brændstofforbrug.

Tekniske data DAF XF 510 FT:
Motor: MX-13 Euro 6.
Slagvolumen: 12,9 liter.
Ydelse: 510 hk v. 1.425-1.750 omdr.
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.425 omdr.
Gearkasse: automatiseret ZF AS Tronic 12AS2540.
Gear: 12.
Foraksel: 8 tons parable.
Bagaksel: 13 tons luft. Enkeltreduktion. Mekanisk diff-lås.
Bagakseludveksling: 2.53.
Bremser: Vent. skiver for og bag. Esc, ABS. EBS3, ASR.
Motorbremse: MX hydraulisk.
Sikkerhed: Linjevogter, ACC med nødbremsesystem.
Styresystem: PCC Predictive Cruise Control. Eco-Roll.
Infoudstyr: Navigation, Bluetoth, stik for USB-, AUX og smart-Phone.
Køreassistent: DPA Driver Performance Assistent.
Dæk: Good-Year 315/70R22,5.
Instrumentbræt: Med DAF Night Look.
AdBlue tank: 90 liter.
Testrute: 166 km.
Forbrug test: 48 liter.
Gennemsnit testtur: 3,6 km/l.
Kørsel Holland-Danmark samlet: 4 km/l.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk