En stor succes for Opels lille crossover-SUV, Mokka, har fået General Motors til at flytte produktionen af bilen fra Korea til Spanien.

Samtidig har man skiftet 1,7 liters dieselmotoren med 130 hk med en ny 1,6 CDTI turbodiesel-maskine på 136 hk med Euro6 teknologi.

I Korea bygger de fortsat søstermodellen Chevrolet Trax, men nye Chevrolet’er fra Korea sælges jo ikke længere på markeder i EU.

Mere smidig trods oppakning
En mere smidig motor – og det mærker man, når man tager den en tur med fuld oppakning på tyske motorveje. På intet tidspunkt skuffer bilen. Der var også masser af overskudskraft.

Testbilen havde tillige automatgear plus topudstyrs-niveauet Cosmo.

Den nye motor, som er lanceret her i sommer, er langt mere støjsvag end den gamle motor – og med færre vibrationer – økonomien er stort set som før. Trods de bedre præstationer.

4×4 kun med manuelt gear
Med manuelt gear går den 24,4 km/l – med automatgear 20,4 km/l. Bilen fås også med firehjulstræk – men ikke i forbindelse med automatgear og kører så 22,2 km/l.

Prisen som Van eksklusiv moms ligger på cirka 184.000 kroner. Opel selv har ikke prissat den – for bilen har ikke gennemgået den crashtest, som Opel fabrikkerne vil have for at få bl.a. adskillelsen mellem førerplads og kabine stærk nok.

Men firmaet Autologik, der også ombygger de godkendte Opel biler så som Meriva og Zafira, bruger også de godkendte materialer til bl.a. Mokka – og bilen er selvfølgelig synet.

1.200 kg. trailervægt
I hvert fald er Mokka interessant som Van med sin frihøjde og dermed høje indstigning. Største minus er nok, at trailervægten kun er på 1.200 kg. Men ikke alle firmaer har selvfølgelig behov for stor trailervægt.

På vejen sidder man i en kompakt, men ganske komfortabel kabine. Affjedringen er fast – men ikke ukomfortabel, selv om ujævnheder i vejbanen slår igennem.

På motorvejen er den fin – og den æder kilometer uden at man bliver træt. Snoede veje og bjergveje klarer den også tilfredsstillende, men det er jo ingen Opel OPC udgave.

Ikke dobbelt-kobling
Automatgearet var af den klassiske type – ikke dobbeltkoblings-typen – men den fungeret godt nok – og uden hårde skift. I bakket terræn kunne man bruge gearets plus- og minusfunktion (frem/tilbage) som bremse, så man sparede på bremsebelægningerne.

Når man skal hurtigt afsted, kan man hente nogle sekunder ved at skifte manuelt med plus-funktionen. Opel lover acceleration til 100 km/t på 10,7 sekunder, lige under et sekund langsommere end med 6-trins gearkasse, men skifter man manuelt, er den ikke langsommere.

Testbilens Cosmo udstyrs omfattede bl.a. delvist el-styrede og velformede lædersæder – med indstillelig lår- og lændestøtte. Dertil regnsensor, læderrat, el-spejle, navigation, Continental lavprofildæk på alufælge, 2-zone klimaanlæg, varme i rat og P-assistent.

God aflæggeplads
Udsynet var rimeligt, men A-stolpen er ret kraftig og tager lidt af udsynet skråt fremme. Der er god aflæggeplads i kabinen med hele to handskerum (uden lås) samt midterboks under armlånet – dertil flaskeholdere i dørene og kopholdere mellem sæderne.

Varerummet er rimeligt stort for biltypen, og vi skal fremhæve ekstra plads under gulvet. Til gengæld havde bilen ikke reservehjul. Kun en nødpumpe med lappegrej. Bagdørene er gode til at forenkle adgang til varerummet på bilen.

Der blev kun solgt 16 Opel Mokka Van i årets første syv måneder – det samme som i samme periode i fjor, men med nye og smidige motorer plus en kort leveringstid fra fabrikken i Spanien, vil flere nok kikke på den velkørende Mokka.

Fakta – Opel Mokka 1,6 CDTI aut. Cosmo:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 3.500-4.000 omdr.
Moment: 320 Nm. v. 2.000-2.250 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 10,9 sek.
Topfart: 187 km/t.
Forbrugs-g/s: 20,4 km/l.
CO2 udslip: 129 g/km.
Grøn ejerafgift halvårlig: 2.230 kr.
Miljøklasse: B.
Egenvægt/totalvægt (fabriksmål): 1.385/1.895 kg.
Nyttelast: ca. 500 kg.
Trailervægt: 1.200 kg. m. bremser.
Garanti: Fabrik 2 år/Rust 12 år.
Pris ekskl. moms: 184.000 kr.
1,6 CDTI Enjoy fra: 164.000 kr. ekskl. moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk