Det er godt nok billigt. Og det er også prisen, som Dacia Dokker skal sælges på herhjemme. Lige under 80.000 kroner plus moms matcher ingen varebiler i denne størrelse – med 3,3 kubikmeter varerum og en gennemprøvet 90 hestes dieselmotor fra Renault, som jo ejer Dacia.

Dokker, der er baseret på modellen Lodgy, har været bygget siden 2012. Den produceres alene til eksport til Europa på en ny fabrik i Tanger i Marokko, men det er jo efterhånden normalt at få biler fra lande udenfor EU. Mange varebiler kommer f.eks. fra Tyrkiet, men for Dacias vedkommende er der jo tale om en ny fabrik, der kvalitetsmæssigt styres af det franske moderselskab.

I lande som Frankrig og Tyskland kører der mange Dacia Dokker Van, som jo også byder på masser af plads i det 189 cm. lange varerum.  Med en bredde mellem hjulkasserne på 116 cm, kan man også få plads til en europalle.

God kvalitet
Vi har prøvet den nye varebil, der ganske vist ikke byder på den vilde luksus, men der er, hvad der skal være – og kvaliteten er i orden. Designet er ganske flot.

Bilens højre sidedør løber let og ubesværet og bagdørene kan med et klik åbnes op i 180 graders vinkel. Der er otte fastgørelseskroge i varerummet, så man kan surre en europalle fast. Den lastes let med truck bagfra, når bagdørene åbnes helt op.

Der er ingen resonanslyde eller knirkelyde fra instrumenteringen – som endda er forsynet med en stor trykfølsom skærm. Flot er også hele farvedifferentieringen på instrumentbrættet.
Udstyrsniveauet lader ikke meget efter storebror Renault Kangoo, der koster fra 20.000 kroner mere – og endda kun har 75 hk motor. Kangoo kostede dog tidligere 23.000 kroner mere end nu, så de gode Renault-folk er aggressive.

Billigere end konkurrenter
Prisen på Dokker er ifølge Renault Danmark 20.000 kroner under de nærmeste konkurrenter i klassen – og de har mindre udstyr. Den er samtidig ca. 8.000 kroner billigere end f.eks. trillingerne Fiat Fiorino og Peugeot Bipper/Citroën Nemo, som er nummeret mindre.

Dokker har bl.a. varme i sæder, tågeforlygter, udendørs temperaturmåler, omdrejningstæller, betjening af radio fra stilk på ratstammen, advarselslyd ved parkering, udendørs temperaturmåler, speedpilot og fartbegrænser samt to kopholdere. Og fuld sikkerhedspakke med esc elektronisk stabilitets kontrol.

Der er dig ikke handskerumsklap, men til gengæld to åbne handskerum samt aflæggeplads på en hylde over forruden – i hele bilens bredde. Dertil er instrumentbordet udformet, så der er yderligere to aflæggepladser under forruden.

Lidt kantet gearskift
På vejen har man måske nok en vel fast affjedret bil. Den høje bil krænger lidt i hurtige sving, men køregenskaberne er generelt tilfredsstillende. Styretøjet kunne måske være en anelse mere præcist, og gearskiftet er også lidt kantet at arbejde med. Med last opfører bilen sig ret neutralt.

Man sidder godt bag rattet, men der mangler lidt sidestøtte i ryggen, og rattet er kun envejs-justerbart. Men der højdejusterbart førersæde og en fodplade, så man kan hvile venstre fod under kørslen.

Den 90 hestes Renault maskine er ganske kvik – men er også udstyret med eco-funktion, som forbedret økonomien. Motoren er også ganske smidig – og trækker fra 1.250 omdrejninger eller 65 km/t i femte gear. I fjerde gear fra samme omdrejningstal eller fra 45 km/t. Med motorvejsfart kunne man dog ønske sig et sjette gear.

Kun i én udgave
”Dacia Dokker tror vi meget på. Den er ganske enkelt chokerende billig, og der er virkelig value for money i den bil”, siger Jonas Nielsen, varebils-ansvarlig hos Renault Danmark. Han har et forsigtigt mål om at sælge 150 Dokker van allerede i år.

Dokker er gjort helt enkel – og sælges herhjemme kun i én udgave som varebil med 90 hk motor. Dækkene er dog ikke et ubekendt rumænsk mærke, men fra Continental.

Der er generelt kommet gang i Dacia varevognene, der omfatter bl.a. Duster og Logan Van. Dacia har en markedsandel på 1.15 procent, hvilket er en fremgang på 72 procent i forhold til året før. Det skal Dokker være med til at lave om på – som den har gjort det i mange tidligere vesteuropæiske lande.

I andre lande i Europa findes Dokker i andre udgaver – både som person- og varebil med såvel benzin- som dieselmotorer.

Tekniske data Dacia Dokker Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 200 Nm v. 1.750 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 13,6 sek.
Topfart: 162 km/t.
Forbrugssnit/Eco: 22,2 km.l.
Grøn ejerafgift årligt: 3.680 kr
Bremser: Skiver for/tromler bag.
Sikkerhed: ABS, esc. ASR-antispin. 4 airbags.
Vendediameter: 11,1 m.
Dæk: Continental EcoContact 185/65 R15.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Semiuafhængig.
Krængningsstabilisator: For.
Læssehøjde: 55 cm.
Varerum: 189 x 135 x 120 cm.
Bredde v. hjulkasse: 116 cm.
Bagdørsmål (asymmetriske) : 116 x 111 cm.
Sidedøre-mål: 85 (65) x 104 cm.
Varerum: 3,3 kubikmeter.
Egenvægt/totalvægt: Ca. 1.200/1.959 kg.
Lasteevne: Ca. 800 kg.
Trailervægt: 1.200 kg m. bremser.
Pris: 79.900 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk