Regeringen satser i grove træk på el til personbiler og varebiler og naturgas til lastbiler fremover. Men i alle andre EU lande er naturgas udbredt til alle typer køretøjer – ikke mindst varebiler.

Der er næsten halvanden millioner naturgasbiler i Europa, som alle også vil kunne køre på biogas.
Miljømæssigt handler det om, at naturgasbiler udleder 20 pct. mindre CO2 – og taler vi udslip af NOx’er (kvælstofilter) er 90 pct. lavere end fra dieselbiler.

Man skal dog medregne, at dieselmotoren har en højere virkningsgrad end benzin- og dieselmotoren – samt at der er blandt syv pct. biodiesel i dieselbrændstof ved tankstationer herhjemme, så i det lys er CO2 fordelen derfor ikke så høj med naturgas i forhold til diesel. Naturgas og på sigt biogas er dog vejen frem til et fossilfrit transportmiljø.

SKAT mistolker lov
Endnu får de små gas-varebiler på grund af mistolkning af lov og bestemmelser ikke penge tilbage af Skat i et særligt fradrag, som personbiler får (og som er regeringens intension).

Flere bilimportører og naturgasselskaber har dog alligevel valgt at satse de ekstra penge for at puste liv i de spændende biler med de herhjemme nye drivmidler. Lige nu kæmper De Danske Bilimportører med SKAT for at finde en løsning.

Den bedst sælgende lille varebil i Danmark er p.t. VW Caddy, og den var da også én af de første gasbiler, der kom til landet, da Naturgas Fyn for et par år siden valgte at køre med gasbiler i deres flåde for at gøre opmærksom på mulighederne for gas til transport.

Gaseventyret kan begynde
Dengang var beskatningen ellers lidt for voldsom til at virksomheder endsige myndigheder tænkte på naturgas til andet end opvarmning. Men nu har SKAT valgt at sidestille diesel og gas beskatningsmæssigt, og det har betydet, at det grønne ”gaseventyr” kan begynde.

VW Caddy EcoFuel Maxi Van bygger teknisk på en 2-liters benzinmotor uden turbo, som her yder 108 hk. Fiat Doblò Cargo Maxi Van er udstyret med en 1,4 liter turbo-benziner, som yder 120 hk.

Bilerne kører primært på naturgas, men de har en benzintank, så man ikke løber tør for gas – 13 liter i Caddy og 22 liter i Doblò. Godt, når der kun er p.t. fire gasfyldestationer herhjemme – nemlig i Middelfart, i Odense, i Skive samt i København S. Sidstnævnte er netop åbnet, men flere er på vej.

Med Caddy til Herning
Vi kørte Caddy fra København til Herning med tankningsstop hos Naturgas Fyn i Odense – en proces, der er let at lære. Man skal bare følge brugsanvisningen på gasstanderen. Optankningen går lige så hurtigt som at tanke diesel – og så lugter gas jo ikke, så man behøver ikke arbejdshandskerne ved opfyldningen.

Bilen har kun fem gear, så en motorvejstur til Herning er måske lige barsk nok – i hvert fald kommer den godt op i omdrejninger, når man gerne vil følge motorvejstrafikken med 130 km/t. 4.000 omdrejninger stod der på omdrejningstælleren.

Der var endda heller ikke speedpilot, så man kunne have ladet bilen ”køre selv.” Men den er stort set lige så letkørt som en benzin-bil. Accelerationen er på 14 sekunder til 100 km/t. Topfarten er på 169 km/t.

Samme forurening
Brændstoføkonomisk hedder det et forbrug på 5,8 kg. gas på 100 km. Det bliver til 157 gram CO2/km – fabrikkens tal, hvis man både tager hensyn til gassens og benzinens udledning. Det er så det samme som en Caddy Maxi med 1,2 liters benzinmotor.

Det er først, når man kan tanke biogas, at det bliver interessant, for så udledes der ingen CO2. Og det er den politiske målsætning, at vi skal køre fossilfrit i 2050 – så fremtiden er netop begyndt.

Er bilen fuldt tanket med gas på den 37 kg. tank er rækkevidden 638 km. – og med en 13 liters benzintank ved siden af, når man op på cirka 750 km., hvor en 102 hestes diesel Caddy klarer 1.176 km på en tankfuld diesel.

Med og uden last
Vores Doblò testbil har vi kørt alene på Sjælland over et par hundrede kilometer – i to tempi. Først på prøveplader. Senere indregistreret og så med cirka halv nyttelast.

Bilen har seks gear og turbomotoren er noget mere smidig og adræt en den 2-liters sugemotor fra VW. Især læsset. Doblò trækker fra 1.000 omdrejninger – eller fra 35 km/t i femte gear og 40 km/t i sjette gear. Bruger man gearene, er bilen ganske kvik.

På langture havde testblen, der var den dyrere Elegance model til ekstra 10.000 kr. i forhold til basisudgaven, speedpilot, varme i sædet og multijusterbart læderrat (1.000 kr. ekstra). Man sidder knap så lodret i Doblò som i Caddy, så den er behageligere, hvis man lange ben. Bilen havde desuden aluminiumsfælge.

Energieffektiv diesel
Brændstofforbruget er 13,5 km/l for den lille benzinmotor, mens gasmotoren klarer 4,9 kg. pr 100 km. Omskifterknappen mellem gas og benzin sidder på konsollen mellem sæderne.

Det er vigtigt at sige, at en dieselmotor er mere energieffektiv end en gasmotor – og at en dieselmotor er billigere at vedligeholde.  Men gasbilen er nu smidig nok – og trækker fra 1.200 omdrejninger i femte gear – eller ca. 40 km/t.

Brændstoffet hældes i bag samme brændstof-klap, der foruden benzinstuds gemmer koblingen til gaspåfyldning. Rækkevidden på naturgas (CNG) er 450 km og for benzinen 300 km – altså totalt 750 km.

Caddy er dyrest i indkøb
Caddy koster med sine 178.300 kroner plus moms også næsten 23.000 kroner mere end den nævnte dieseludgave. Doblò Cargo Maxi koster i elegance udgave 164.950 kr. – 10.000 kr. mere end basis udgaven – og forskellen fra benzin til gasudgaven af Doblò er 11.950 kr.

Så Fiat’en giver, også med sine præstationer, mere komfort i dagligdagen. VW har en bedre finish – og totaløkonomien er utvivlsomt bedre i Caddy. Men det kommer man delvis udenom med en finansieringsaftale.

Så længe der ikke er tilskud (som i Sverige og Tyskland) til naturgassen, som herhjemme koster mellem 10- og 11,79 kroner pr. kg – så er det i dag først og fremmest virksomheder med en grøn profil, som køber CNG naturgas-biler (Compressed Natural Gas).

Salget er i gang
VW forhandlere har allerede solgt en håndfuld CNG Caddy til en række virksomheder og myndigheder (ud over Naturgas Fyn), der prioriterer, at bilen ikke udleder sodpartikler i byen og kun et begrænset udslip af NOx’er (kvælstofilter). Det gælder især brugere, der kører meget i byerne.

De to gasbiler svarer til benzinudgaver med hensyn til indretning og plads i varerummet. Gastankene ligger under varerumsgulvet og stjæler ikke plads. Lasteevne er i øvrigt noget større i Fiat Doblò (940 kg mod 787 kg.)

Bilerne havde både sædevarme, handskerumslås, justerbart rat, masser af aflæggeplads i kabinen, omdrejningstæller, air-condition – og flere fastgørelsesøjer i varerummet (seks i Doblò og otte i Caddy). Kun Doblò havde speedpilot – og den savnede vi på langturen i Caddy. Modsat Doblò havde Caddy plastrat. Det var dog ekstraudstyr på 1.000 kr. i Fiat’en. Doblò havde også armlæn på sædet.

Sidder bedst i Doblò
Bag rattet i Caddy sidder man lidt for lodret, som kan trætte på langturen. Men bilen er specificeret til kørsel i byområder, hvor naturgas også har sin force.  Man sidder noget bedre i Doblò.

Køreegenskaberne er fornemme i alle situationer i begge biler, og man bliver hurtigt dus med at køre gasbil.

Faktabokse:

Fakta VW Caddy EcoFuel:
Motor: 4 cyl. benzinmotor.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 108 hk. v. 5.400 omdr.
Moment: 160 Nm v. 3.500 omdr.
Topfart: 169 km/t.
Forbrugssnit: 5,8 kg pr. 100 km.
Gastank: 37 kg.
Benzintank: 13 liter.
Rækkevidde ren gas: 638 km.
Rækkevidde inkl. benzintank: 750 km.
Varerum: 4,2 kubikmeter.
Lasteevne: 787 kg.
Pris: 178.300 kr. plus moms./fra 154.950 kr. (basis)
 
Fakta Fiat Doblo Natural Power:
Motor: 4 cyl turbobenzin (forstærket til gas).
Slagvolumen: 1,4 liter.
Ydelse: 120 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 206 v. 3.000 omdr.
Topfart: 172 km/t.
Forbrugssnit: 4,9 kg. pr. 100 km
Gastank: 22,2 kg.
Benzintank: 22 liter
Rækkevidde ren gas: 450 km.
Rækkevidde inkl. benzintank: 750 km.
Varerum: 4,2 kubikmeter.
Lasteevne: 940 kg.
Pris: fra 154.950 kr. (basis)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk