Entreprenørfirmaet Per Aarsleff har mange opgaver med bl.a. rørfornyelser og kloakrenovering. Utætte spildevandsledninger udgør en miljørisiko, fordi kloakvand kan trænge ned i undergrunden og forurene spildevandet.

Så utætte rør skal skiftes eller – som Aarleff er eksperter i – No-Dig metoder med strømpeforing, hvor man selv producerer ”strømpen” i Danmark, som firmaet fortæller på sin hjemmeside.

Materiel til brug for kloakopgaverne er omfattende – og det skal i sagens natur fragtes rundt. Og når man er et selskab med fokus på miljøet, er det naturligt at investere i det nyeste transportmateriel – så som lastbiler med Euro 6 teknologi.

Specialopbygning
Nyeste bil af slagsen blev leveret af MAN i Aarhus lige før jul – en 18 tons TGM 18.290 lastbil med 290 hk og langt L-førerhus med plads til fire personer bag forsæderne – samt en specialopbygning fra Farre Karosserifabrik.

En opbygning opdelt i flere rum – for arbejde med kloarker kræver indretning til både TV-overvågning, faldmåling, analyser med mere. Det skal transporteres skånsomt. Derfor fuld luftaffjedring.

Vi fik mulighed for at prøve den nye lastbil lige inden bilen skulle leveres til kunden. Vi kørte bilen i et par timer i tæt trafik i Aarhus, på landevejene omkring byen samt motorveje. Vores resultat blev cirka 4,5 km/l.

Bilen er meget letkørt, så man er hurtig med den. I det hele taget er det svært at mærke forskel på Euro 5 og Euro 6 teknik bag rattet.

Med og uden læs
Vi har tidligere prøvet den samme type bil ved verdenspremieren i München tidligere på året – dengang med fuld last, men denne gang var bilen også ganske tung med den specielle opbygning. De 290 hk havde dog ikke problemer med at trække læsset.

En bil med Euro 6 har været en del dyrere end Euro 5 ganske vist – som firmaet kunne have vagt ved levering i 2013, men ud over image er fremtidens teknologi en god fremtidssikring.

Efterbehandlingssystemet med AdBlue tank og ny SCR-teknik (Selective Catalyst Reduction) vejer knap 200 kg., men alligevel er chassiset klassens letteste, hvilket mange vognmænd værdsætter. Det er samme serviceintervaller som før – og brændstoføkonomien er ifølge MAN op mod nu ni pct. bedre med Euro 6. Forbruget i forhold til Euro 5 biler halveret.

Nyttelast ikke et problem her
Der er tale om helt ny Euro 6 teknologi, men hver for sig er mange komponenter gennemprøvede. MAN hararbejdet med EGR (Exhaust Gas Recirculation) siden 2000, Common Rail har man haft siden 2002, AdBlue har været i brug siden 2009 i de tunge biler og lavtemperatursystem i bl.a. TGM siden 2009.

Nu er nyttelast nok ikke det væsentligste i tilfældet her. Det er det at kunne opføre opgaven, der er vigtigst. At bilen så præsterer en god totaløkonomi og efter tests i udlandet at dømme fornem brændstoføkonomi, er bare et ekstra plus.

Bilen er især letkørt takket været sit 12-trins TipMatic automatgear, som under farten kan skiftes til manuelt gearskift, hvis man har behov for at holde samme gear. Man kan vælge at skifte tre gear ad gangen.

Let igangsætning
Et plus er også den lette igangsætning, hvor man har et par sekunder til at skifte fra bremse til speeder uden at bilen ruller. Bilen har motorbremsen i begyndelsen af pedalvandringen og i en stilk på ratstammen.

Modsat de større nye MAN modeller TGS og TGX er der en masse nyheder. Designet er a la TGX og TGS med mere aerodynamisk design og dermed bedre aerodynamik og bedre økonomi. AdBlue tanken og den nye udstødning er nu placeret bag højre forskærm – uden at tage mere plads op end i Euro 5 biler.

Der er også nye lygter med indbygget kurvelys og 3-delt plastkofanger med matsort centersektion for billigere reparationer. De store luftindtag er nødvendige til kølingen af Euro 6 teknologien. Men MAN har måske denne gang satset mest på teknologien – nyeste LED belysning skal man f.eks. lede længe efter.

Total-økonomi
Men – et er design, et andet pris, for alt andet lige er Total Cost of Ownership på førstepladsen, og så er leasingydelsen ganske vigtig.

Også i kabinen er der sket meget. Fra at være lidt mere spartansk nu er opgraderet til samme standard på de større udgaver af familien. Der er flottere finish nu og bedre aflæggeplads, nyt dørmodul med elruder og spejlindstilling og nyt radiodesign nu med MP3.

Der er tillige kontakter til regenerering af katalysatoren, der er nydesignet midterkonsol, aflæggerum i dørene og ny dørbeklædning.

Bag rattet sidder man optimalt i det multijusterbare og luftaffjedrede førersæde og med justerbare rat. Der var speedpilot i test-lastbiler, så man kan stille til 50 km/t i byerne og køre lovligt.                  

Fakta: MAN TGM 18.290 4×2 LL:

Motor: D 0836 common-rail.

Type: R6 cyl.

Miljø: Euro 6 med EGR, SCR og DPF.

Ydelse: 290 hk v. 2.200 omdr.

Moment: 1.500 Nm v. 1.200-1.750 omdr.

Gear: ZF 12 AS MAN TipMatic.

Tank: 300 liter + AdBlue.

Affjedring: Luft for og bag.

Bremser: Skiver for og bag. Esc stabilitet.

Motorbremse: EVB.

Totalvægt: 18 tons.

Foraksel: 7.100 kg.

Bagaksel: 11.500 kg.

Akselafstand: 4.725 mm.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk