Der er ikke så meget plads bag rattet i den nye Mini Cooper S Paceman i gulplade-udgave, men har man ikke så lange ben, så får man et svært morsomt stykke transportmiddel i den heftige bil, som lige nøjagtig holder de officielle mål for at blive godkendt som varebil.

Før den har masser af små sporty biler solgt som varebiler – så længe de har kunnet holde målene for varerummet på 60 cm i højden og 1,20 meter i længden – og mest kendt har nok været VW Scirocco. Men mulighederne er utallige – og senest altså Cooper S Paceman.

Indtil nu har Clubman modellen og senest Countryman modellen begge været tilbudt som Van herhjemme – men Paceman er måske lidt heftigere at se på med sin Countryman front, coupéform og samtidig høje kørestilling, så man lettere kommer ind og ud a bilen.

Begrænset plads for de høje
Men er man som jeg 1,80 meter høj og har lange ben – så sidder man lidt tæt på rattet (selv om man prøver at presse sædet så langt tilbage mod afskærmningen som muligt.) Det er nok svært at prøve inden man køber bilen, med mindre forhandleren selv har en Van udgave.

Det er bare så fristende at blive ejer af en ægte Cooper S i en mere sporty form en Clubman. Bilen appellerer jo til ens indre rallykører – at køre som Dakar-vinder Peterhansel eller som 1960’ernes finske Cooper-S rallyhold med Mäkinen og Aaltonen bag rattet. Vores testbil kan forresten også fås med firehjulstræk.

Netop Cooper S udgaven er særdeles hurtig med 1,6 liters turbomotor under hjælmen, der yder 184 hk og har et drejningsmoment på 240 Nm mellem 1.600- og 5.000 omdrejninger – plus et overboost til accelerationer, der samlet giver 260 Nm mellem 1.700 og 4.500 omdrejninger.

I sit es på en snoet vej
100 km/t når den på 7,5 sekunder og topfarten opgives til 212 km/t. Så giv den en snoet landevej – og den er i sit ”S” med heftigere accelerationer, men også fantastiske vejgreb med sit præcise styretøj og sporty affjedring, der dog heller ikke er for hård. Smidig er det også – trækker faktisk i sjette gear fra 1.000 omdrejninger eller fra 40 km/t.

Man sidder godt omsluttet i det rallyagtige sæde og har godt tag i læderrattet – hvor begge kan multi-indstilles. Gearskiftet vil af mange måske opfattes som kantet, men man kan faktisk skifte hurtigt gear i bilen – også med den korte, stramme koblingspedal, som hører en sportsvogn til.

Nu er det jo en gulpladebil – så selv om mange private vil falde for bilen, fordi den kan fås for omkring halv pris plus moms, er der sikkert mange typer virksomheder, der gerne vil have en Paceman Van som firmaets reklamesøjle.

Udstyr til halv pris
Faktisk koster Cooper S Van inklusive moms fra 282.530 kroner (242.641 ekskl. moms), hvor der så var for mere 90.000 kroners udstyr langt oveni, som for en hvidpladebil ville beløbe sig til det dobbelte – for at tage det dyreste eksempelvis glassoltag til ca. 11.000 kr., specielle alufælge til 20.000 kr., xenon lygter til 6.000 kr., p-sensor til 8.000 kr. samt et par pakker til godt 30.000 kr. – med bl.a. udstyr som navigation, udvidet Bluetooth, regnsensor, klimaautomatik og onboard computer.

Mindre end Cooper S kan jo også gøre det – den fås eksemvis også med en 112 hestes dieselmotor – dog uden de samme præstationer på stopuret, men med bedre præstationer ved tankstationen, for den går 22,7 km/l, hvor Cooper testbilen kun klarer 17,7 km/l. Tilmed sparer man over 50.000 kr.

Men lidt sparer man dog på dråberne, for der er bl.a. start/stop funktion, så motoren går ud, når man f.eks. holder for rødt lys. Speedpiloten sørger for at langturene bliver mere bekvemme, når man har raset ud.

Lange sidedøre
I forhold til Countryman Van og Clubman Van, som fabrikken selv bygger som en Clubvan, skal man i Paceman kæmpe med de noget lange døre (især ved skråparkering). Som 3-dørs er der lidt langt ind efter pakkerne fra bagenden af bilen, hvor Clubman har den smarte ekstra dør i højre, hvor man kan få fat i et par pakker.

Men de godt 1.000 liter varerum betyder, at man godt kan få en praktisk lille Van at gøre godt med. 137 cm er varerumslængden ved gulvplan og bredden er 110 cm. Den indvendige læssehøjde på syv cm betyder, at man let kan fange de fleste pakker.

I forhold til ur-Minien, som Alec Issigonis skabte i 1959, er den centralt placerede speedometer bevaret og faktisk gjort meget større end dengang. Speedometret løber rundt i kanten og kan være svært at se – derfor bruger man den digitale information midt i omdrejningstælleren foran én. I næste uge, der kommer næste år, vises det som ”head-om display” i forruden.

”Big Ben” instrumentet, som mange kalder center-instrumenteringen, bruges nu mere til at vise navigation samt til at klikke sig ind på forskellige informationer og valg så som radio, telefon mm.

Mini Cooper S Paceman Van

Motor: 4 cyl. Turbo.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 184 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.600-2.500 omdr.
(Overboost: 260 Nm v. 1.700-4.500 omdr.)
Topfart: 217 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Benzinøkonomi: 16,4 km/l.
CO2 udledning: 143 gram/km.
Årlig ejerafgift: 2.200 kr.
Garanti: 2 år u. km/fabrik, 3 år/lak, 12 år/rust.
Bremser: Vent. skiver, ABS., esc.
Varerum: 1.080 liter.
Mål LxBxH: 1.370 x 1.100 (hjulkasser) x 820 mm.
Bagklap: 870 x 800 mm.
Læssehøjde udv./indv.: 660/70 mm.
Egenvægt: 1.380 kg.
Totalvægt: 1.775 kg.
Påhængsvognsvægt m. bremser: 1.000 kg.
Pris fra 242.641 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk