Der er sket noget med kræfterne i den største Opel Movano kassevogn, som nu er kommet herhjemme i en 163 hestes udgave med bi-turbo motor.

Der er masser af moment i den store bil – og det mærker man, når man laster bilen op og gør det samme med traileren, der nu kan komme op på 3,5 tons totalvægt. En stort plus for entreprenører, der ofte skal have deres trailer med gravemaskine med på opgaver.

Vi lånte en Movano i udformningen L2H2. Bilen anvendes normalt af en af kørerne i Opels danske rallyteam fra Midtsjælland – Jacob Madsen og co-driver Line Lykke, der også er en del af Opels fabriksteam.

Fuldt lastet hjemmefra
Movanoen nærmer sig også maksimal belastning, når den drager afsted til et rally et sted i Europa med Opel Adam-rallybilen spændt på traileren – og nærmest en halv bil i reservedele plus dæk og fælge samt værktøj og maskiner i varerummet, så de kan udbedre de fleste skader og reparationer, når det bliver nødvendigt. De særlige reoler i bilen er leveret af firmaet Raaco i Nykøbing Falster.

Det er mekanikerne Michael Lund og  John Madsen (Jacobs far), der kører Movano’en under løbene – og de er meget glade for den store biturbo-motor.

Sidste år havde de den tidligere Movano med 150 hk – men de sidste 15 heste har betydet en meget bedre trækkraft. Og det betyder meget, når starten på et rally foregår 800 kilometer nede i Europa. Den 163 hk udgave kører 14,6 km/l. Den tidligere 150 hk udgave kørte 11,4 km/l.

Ekstra stor tank
På grund af de lange køreture er bilen også udstyret med en ekstra stor tank, så man ikke skal stoppe og tanke så tit, når man nu skal køre et par tusinde kilometer på en weekend. Bilen er tillige udstyret med motorvarmer, navigation – og for komforten et luftaffjedret sæde.

Opel Movano bygges af Renault i Frankrig – sammen med Renault Master og Nissan NV 400. I året første otte måneder er Master den mest solgte med 805 enheder. Movano følger med 224 enheder, mens Nissans NV 400 er solgt i 96 enheder. Men teknisk er de tre biler næsten helt ens.

Movano byder på serviceintervaller på 40.000 km – og der er meget fokus på eftermarkedet fra importørens side.

Målrettet erhvervslivet
Den nye Movano er målrettet erhvervslivet med totalvægte på mellem 2,8- og 4,5 tons totalvægt. Der er valg imellem fire motorydelser, hvor motoren med 163 hk er den kraftigste. Som udgaven med 135 hk har den biturbomotor.

De to turboladere sidder lige bag ved hinanden og arbejder sammen eller hver for sig for at komprimere indsugningsluften. Resultatet er et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og bedre præstationer ved høje omdrejninger.

Kører man på løst underlag har bilen udvidet anti-spin system kaldet ”Extended Grip,” Bilen har også moderne assistent-systemer på sikkerhedssiden – så som trailer-assistent og bakke-assistent. Ekstra var bilens Tom-Tom navigationsanlæg med fjernbetjening.

GPS sidder upraktisk
Monteringen af selve GPS’en i loftet er dog ikke optimal, da det dels går udover udsynet og dels at betjening er vanskelig – også via fjernbetjeningen. Indstilling skal i hvert fald ikke gøres, når man kører. Med mindre man har en hjælper med i bilen.

Af andet udstyr kan vi nævne fartpilot og fartbegrænser, advarselslyd ved bakning, dobbelte sidespejle, stop/start system og air condition anlæg. Midtersædets ryglæn kan endvidere fældes frem, hvor der så åbenbares en skriveplade. En skriveplade kan også trækkes frem på instrumentbrættet.

Aflæggepladsen i kabinen er god – bl.a. med hylde over forruden, aflæggerum i instrumentpanelet samt stort handskerum. I dørene er der plads til store 2-liters vandlasker – og der er top kopholdere i instrumentbrættet.

Stort varerum
Varerummet er stort i L2H2 udgaven – men i testbilen var rummet opdelt i flere rum til brug for det meget udstyr til brug i rallies. Blot et eksempel på, hvor fleksibel en varebil kan være.

Blandt udstyret var også reoler til at holde styr på reservedelene. Som ekstraudstyr kan man få bagdøre, der åbner 270 grader, der letter lastnings med gaffeltruck. Sidedørs-åbningen er hele 1.270 mm.

Vi lånte ”servicebilen” en lille uge til test uden rallybil og værktøjsudstyr – og kan melde om en meget komfortabel bil med masser af overskudskraft, som ikke bliver mindre af, at traileren er spændt fra i vores egen test.

Fra 55 km/t i femte gear
Der er trækkraft i både femte- og sjette gear fra 1.200 omdrejninger – det vil sige cirka fra henholdsvis 55- og 65 km/t. En særlig ECO-knap betyder, at man kan opnå en 10 pct. brændstofbesparelse.

Bilen er letkørt og meget smidig at arbejde med. Det seks trins gear er letgående – og køreegenskaberne tilfredsstillende. Indstigningen er ret høj – men bag rattet (af plast) har man en god kørestilling i det luftaffjedrede sæde.

Prisen for den halvstore Movano med forhjulstræk og 165 hk er samtidig konkurrencedygtig – men priser i dag er jo vejledende og bør forhandles.

Movano fås i øvrigt med tre akselafstande, fire længder og tre højder – samt mulighed for både for- og baghjulstræk.

Fakta Opel Movano 163 hk:
Motor: 4 cyl.  dobbelt-turbo.
Miljø: Stop/start. Euro 5.
Type: Common Rail.
Slagvolumen: 2,3 liter.
Ydelse: 163 hk v. 3.500 omdrejn.
Moment: 360 Nm v. 1.500 mdr.
Forbrugssnit. Max. 14,6 km/l.
Eco-knap: 10 pct. forbedret økonomi.
CO2 emission: 180 g/km.
Serviceinterval: 40.000 km.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 6 trin.
Bremser: ABS og esc (ESP).
Varerumsvolumen: 10,8 kubikmeter.
Varerum: 3.083 x 1.765 x 1.894 mm.
Mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Sidedørsåbning: 1.270 mm.
Bagdørsåbning: 1.577 mm.
Nyttelast/totalvægt: 1.535/3.500 kg.
Max trailervægt 3,5 tons.
Vendediameter: 13,6 m (kantsten).
Trailer: Trailerstabilitets-kontrol.
Bakke-starthjælp: Hill-start-assist.
Dæksikkerhed: Dæktrykskontrol.
Pris testbil: 235.466 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk