Masser af overskudskraft kendetegner Volvos V60 Plug-in model, som med en begyndelsespris på en rund million kroner kun har været solgt i ganske få eksemplarer herhjemme.
Men nu kan flere få glæde af den spændende svensker. For importøren har endelig fået godkendt bilen som gulpladebil, hvorefter den ifølge pressechef Jan Larsen fra Volvo Personvogne Danmark A/S kan sælges for 511.072 kroner – hvor momsen udgør 91.027 kroner.
Arbejdet med godkendelsen begyndte allerede tidligt på året, men på grund af litium-ion-batteripakken på 11,2 kWt under varerumsgulvet, manglede der cirka fem cm til at opfylde mindstehøjden på 60 cm.
TJ Karosseri klarede opgaven
TJ Karosseri i Ishøj, som er samarbejdspartner med Volvo i ombygninger af varebiler fik dog fundet de manglende centimeter ved bl.a. ændringer i taget samt ændring af beklædningen af gulvet.
VOTY.dk har prøvet bilen dels på langtur til Herning i foråret og dels i forbindelse med DCU/Dansk Camping Unions dyst Årets Campingtrækker 2014, hvor det endelige resultat foreligger i næste måned.
Bilen er revolutionerende idet bilens hybridsystem både sikrer meget lavt brændstofforbrug på imponernde 55,6 km/l – og dermed lavt CO2 udslip på 48 gram pr. km – det giver beskedne 400 kr. i årligt ejerafgift – og resulterer tillige i fornemme og nærmest sportsvognsagtige præstationer. Samtidig kan den i bymæssig bebyggelse 50 km. på ren el. På landevej meget mere.
Biturbo-diesel og elmotor
Bilen har en 2,5 liter 5-cylindret biturbo-dieselmotor på 215 hk, specielt udviklet til Plug-in-Hybrid med bl.a. 6-trins automat-gearkasse med elektrisk oliepumpe til ren elkørsel. Skiftet mellem køremåderne sker uden at man bemærker det.
Bilen er firehjulstrukket – med forhjulstræk til dieselmotoren, mens elmotoren er koblet til bagakslen – den udvikler alen 70 hk og samler strøm op med regenerering af bremsning og motorbremsning. Det tager mellem 3,5 og 7,5 timer at lade op alt efter ampera-styrken på 16A, 10A eller 6A. Man kan bruge ladestander – eller lade op fra stikkontakten er hjemme. Når strømmen er brugt, kører man på hybrid-mode.
Fantastisk på bane
Dieselmotoren slås til, når kørselssituationen kræver mere effekt end den elektriske motor kan levere. Motoren kører konstant og generatoren genoplader batteriet til elkørsel. Man kan vente med at slå elkørsel til, når det er optimalt (f.eks. bykørsel).
Da vi havde mulighed for at teste den på et køreteknisk anlæg ved Sorø, viste den, hvad hybridteknik kan gøre for at give mere power.
Dieselmotoren yder 215 hk og har en moment på 440 Nm – elmotoren yder 70 hk og har et moment på 200 Nm.
6,1 sekund til 100 km/t
Sammen giver det fremragende præstationer for en bil i denne størrelse og vægt (2.058 kg) – nemlig en topfart på 230 km/t og acceleration til 100 km/t på 6,1 sekund.
Vi testede den også med en tung to-akslet campingvogn, som den ikke lod sig mærke synderligt af – men man skal samtidig køre pænt i kurverne for at campingvognen ikke skal tage skade.
Sporty køreegenskaber
Bilen havde finske Nocian VVR dæk i størrelsen 235/45 på 17 tommer alufælge. Køreegenskaberne er i en klasse for sig, viste testen på testanlægget.
Sikkerhedsmæssigt har bilen også det hele – bl.a. linjevogter (lane departure warning), afstandsregulering (active cruise control), BLIS (Blind Spot)-system, som fanger medtrafikanter i den blinde vinkel samt parkeringsalarm. Med er også speedpilot, el-styrede sæder med super støtte, navigation og i testbilen vippe/skyde glassoltag.
Varerummet vil være på cirka 1.100 liter, hvortil kommer aflæggeplads i ”geværrum” under varerumsgulvet. Der er også handskerumslås.
Tekniske date Volvo V60 Plug-In Hybrid
Motor 4 cyl. biturbo diesel på 2,4 liter på forakslen.
Ydelse: 215 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 440 Nm v. 1.500 omdr.
Elmotor: 70 hk på bagakslen.
Elmotor moment: 200 Nm.
Batteripakke: 11,2 kWt litium ion.
Styreenhed: kombinerer distribution til for/bagaksel.
Topfart: 230 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 6,1 sekund.
Gennemsnitsforbrug: 55,6 km/l.
CO2 udslip: 48 g/km.
Årlig ejerafgift: 400 kr.
Totalvægt: 2.058 kr.
Dæk: Nokian VVR 235/45 R17.