Hvis man finder Nissan Qashqai Van for lille til ens firma, har Nissan også bilen, der er et nummer større: X-Trail.

En ny turbo-benzinmotor på 163 hk (DIG-T) er netop lanceret herhjemme til priser fra 208.239 kr. plus moms for billigste udgave.

Vi har prøvet Tekna udgaven, som så koster 237.479 kr. plus moms – men så er der lædersæder og panorama-soltag, der kan åbnes – samt et væld af andet udstyr.

4×4 kun med dieselmotor
Med denne motor følger forhjulstræk. Firehjulstræk kræver en 130 hk dieselmotor, som koster henholdsvis 243.359 kr. plus moms (Acenta udstyr) og 275.847 kr. plus moms.

Det er dog de færreste, der benytter firehjulstræk – og da bilen har en stor frihøjde på 21 cm, kan den klare de fleste daglige udfordringer. Men – som Van er der jo tale om halv pris i forhold til hvidpladebiler, og så er merprisen for 4×4 begrænset.

Lydløs teknik
Den nye motor er rigtig behagelig – lydløs selv ved acceleration og med fine præstationer. Med 15,6 km/l er den måske ikke den mest økonomiske af sin art – og det giver et CO2 udslip på 149 gram/km – men den går til gengæld 200 km/t og når 100 km/t på 9,7 sekunder. Den trækker fra 1.250 omdrejninger (fra 60 km/t i sjette gear og 50 km/t i femte gear.)

X-Trail har undergået en forvandling fra tidligere, hvor den var positioneret lige under den hard core off roader Patrol. Nu er den i stedet placeret lige over Qashqai og skal erstatte Qashqai+2 udgaven.

2.000 liter varerum
Det betyder, at X-Trail nu også er med i Crossover familien – biltypen, som Nissan opfandt med Qashqai. X-Trail er som nævnt større – og med et rimmeligt varerum på cirka 2.000 liter.

Bilen har desuden den nyeste generation af NissanConnect-systemet med smartphone-integrering og en række nye muligheder så som adskillige indbyggede app’s.

I kombination med Nissans nye Chassis Control-system og Nissan sikkerhedspakke ”Safety Shield” – hvor man med kameraer kan orientere sig rundt om hele bilen fra førersædet via den store touchscreen – giver den nye X-Trails drivlinje chaufføren et stort netværk af sikkerheds- og komfortfunktioner.

Godt sikkerhedsudstyr
Vi skal nævne sikkerhedsudstyr som linjevogter og automatisk nødbremse. Dertil kommer fart og fartpilot samt regnsensor, to-zone klimaanlæg, LED forlygter (Tekna) og LED kørelys, sædevarme og el-styret førersæde.

Af andet udstyr kan nævnes p-advarsel, navigation elektronisk håndbremse, 19 tommer alufælge, esc stabilitetsprogram, tagspoiler, tagræling, tågelys, multijusterbart læderrat og nøglefri betjening.

Trailervægt 1.800 kg.
Som varebil skal vi fremhæve en trailervægt på 1.800 kg – samt el-betjent bagklap. Der er dog ikke handskerumslås – men derimod aflåseligt geværrum under varerumsgulvet. Læssehøjden er på 74 cm.

Den nye X-Trail er bygget på den nye fællesudviklede Common Module Family-platform (CMF) fra Renault-Nissan.

Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna:
Motor: 1,6 liter turbo-benzin.
Ydelse: 163 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 240 Nm v. 2.000-4.000 omdr.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Ab 1.250 omdrejninger (60 km/t i 6’te/50 i 5’te.)
Forbrug: 15,6 km/l.
CO2: 149 g/km.
Halvårlig grøn ejerafgift: 1.190 kr.
Energiklasse: B.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.645/2.210 kg.
Trailervægt: 1.800 kg.
Dæk: Bridgestone Blizzak 235/60 R19 – alu.
Pris Tekna: 237.479 kr. plus moms.
(Pris 163 DIG-T Visia 208.239 kr. plus moms)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk