(ROM)

Det er svært at kombinere en luksusbil og en off-road’er uden at gå på kompromis, men for Jeep er det stort set lykkedes med den nye Cherokee, der nu vender tilbage til Danmark efter et par års fravær i forbindelse med importørskift fra Mercedes-Benz til Fiat.

Jeep, der er med i Chrysler- og dermed Fiat koncernen, er allerede lanceret i Wragler- og Grand Cherokee udgaver – så Cherokee er tredje udgave. Som sine ”brødre” fås den gule nummerplader, der får prisen eksklusive moms for Limited modellen til at lande på 430.909 kroner, hvor hvidepladebilen koster 830.000 kroner (billigste Longitude udgave koster fra ca. 380.000 kr. plus moms).

Meget anderledes lygter
Den adskiller sig væsentligt fra de øvrige Jeep modeller, når det gælder designet. Her har Jeep valgt at mainstreame bilen hen mod limousinepræget – bl.a. med smalle forlygter – og det har nok chokeret mangen en Cherokee-ejer.

Jeep er dog tro mod ur-Jeep’en fra 1941 og bilen har fortsat kølergrill’en med de syv luftindtag – ligesom de trapez-formede hjulkasser også er en Jeep specialitet. I kabinen er man også tro mod forfaderen i form af midterkonsollens udformning.

Men når det gælder teknik er man ikke gået på kompromis. Cherokee er fortsat en ørn i terrænet – og har i den testede 4×4 Limited udgave med Jeep Active Drive II Selec-Terrain system med  valg mellem forskelligt underlag. Valget står mellem Auto, Sport, Snow, Sand og Mud. Vi valgte primært Auto og Sport – men også Mud på en kort strækning på en dårlig grusvej.

Herlig cruiser
På motorvej er den en herlig cruiser, og selv om mange vil synes, at den krænger lidt på snoede veje, står den godt fast. I bjergene klatrer den op uden besvær – og i byen glider man bare gennem trafikken. Den er ikke meget større end mellemklassebilerne.

Den 170 hestes dieselmotor i testbilen har et moment på 232 Nm, som sikrer godt afsæt og en acceleration til 100 km/t på otte sekunder. Topfarten er 180 km/t. Standard er en ny 9 trins automatgearkasse. I forhold til tidligere modeller er støjniveau kun hørbart ved kraftige accelerationer – men stadig afdæmpet. Stop/start system er standard.

Selv i basisudgave har Chrerokee audioanlæg med 5 tommer touchscreen – 8,4 tommer  i Limited – men hvor den normalt har 17 tommer alufælge, var Limited-testbilen i Italien udstyret med specielle 18 tommer fælge, regnsensor, nøglefri start, p-kamera og varme i rat og sæder.

Højt Limited-udstyrsniveau
Limited betyder også xenon-lygter. Testbilen havde desuden lædersæder med memory i førersæde (8-vejs justerbart og 4-vejs justerbar lændestøtte), læderrat, linjevogter (lane departure assistent), navigation, p-assistent, elsæder med memory, afstandsregulering samt speedpilot.

Bagklappen var elektrisk betjent – to klik på fjernbetjeningen og klappen åbnede. To klik mere – og den lukker. Man kan dog også trykke på en knap i varerummet. I varerummet er der også aflæggeplads under gulvet. Dertil kommer todelt midterboks og handskerumslås. Plus tag-ræling.

Vi skal også nævne trailervægten på cirka 2.500 kg. Cherokee har altid været populær til at trække båden eller hestetraileren. Eller entreprenørens prof-trailer.

Sikkerhedsmæssigt har vi nævnt linjevogter og afstandsregulering. Hertil kommer aktive nakkestøtter, syv airbags, esc (ESP), brake assist, LED-lys, to zone klimaanlæg, hill start assist. Dækkontrols-overvågning – og i testbilen blindvinkel-assistent, p-assistent og kollisions-advarsel.

Fakta Jeep Cherokee Limited:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 190 hk v. 6.250 omdr.
Moment: 232 Nm v. 4.800 omdr.
Gearkasse: 9 trins automatic.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8 sek.
Forbrug g/s: 17,2 km/l.
CO2: 154 gram/km.
Træk: Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear.
Chassis: Selvbærende med hjælperammer.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: 4 skivebremser (ventilerede for), ABS, esc.
Frihøjde: 22 cm.
Til/frakørselsvinkel/rampevinkel: 29,9/22,9/32,2 grader.
Vendediameter: 11,6 m.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Bilmål: 463 x 191 x 171 cm.
Dæk: Bridgestone 225/55 R 18.
Pris Van: 430.909 kr. plus moms (68.638 kr.)
(Hvidpladepris: Ca. 830.000 kr.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk