Det skulle have været en succes dengang i 2007, da Opel introducerede SUV-modellen Antara, som bygges i Korea som søstermodel til Chevrolet Captiva.

Men regeringens afgiftsomlægning fra 30- til 50 procent afgift gjorde denne type biler ganske uinteressante på gule plader – og da det var den udgave, man satsede på, blev importen meget hurtigt stoppet.

Nu stiger salget af SUV-biler igen i hele Europa, så med en forbedret udgave begynder Opel Danmark nu igen – både på hvide og gule nummerplader. Og priserne er faktisk ikke ændret særlig meget – samtidig med at brændstoføkonomi og vejgreb er forbedret i væsentlig grad.

Mest tørstig
Jeg har prøvet Antara med 184 hk og automatgear og firehjulstræk til 278.773 kroner plus moms. Det er 63.000 kroner plus moms mere end billigste Antara med forhjulstræk og den mindre 163 hk motor.

Firehjulstrækkeren bruger med sine 12,8 km/l også 3,1 km/l mere end basismodellen – men vælger man  de 184 hk sammen med 6-trins gearkasse, er forbruget næsten som i basismodellen.

I de godt fire års fravær er bilen forbedret på flere punkter – mest indefra, for designmæssigt er der kun tale om en ændret kølergrill, nye tåge- og baglygter og en markant beskyttelsesplade for og bag.

Variabel fordeling
Firehjulstrækket er elektronisk styret med variabel fordeling af trækkraften fra 100 pct. forhjulstræk til 50:50 fordeling. Der bydes på bedre off-road egenskaber samt bedre – og mere momentstærk 400 Nm motor trods den bedre brændstoføkonomi.

I terrænet hjælpes man med ”Hill Descend Assist” (bakkehjælp), ”Hill Start Assist” (starthjælp på bakker) samt elektronisk servostyring. Bilen klarer 45 cm vadedybde, 17,6 cm frihøjde – og til og frakørsels-vinklerne til og fra bakker er 20- og 24 grader. Rampevinklen på 18 grader sikrer bedre mulighed for at komme over bakketoppen.

Præcis styring
 På vejen har man som chauffør også fordele ved servostyringen, der giver en mere præcis styring. Man kan vælge at køre ren automatik med gearet – eller selv vælge at skifte gear. Den er måske lidt stivbenet – men alternativet med blød affjedring som tidligere var værre.

En helt ny undervogn omfatter forbedrede McPherson ophæng fortil, forbedret Multilink affjedring bag, modificerede støddæmpere, kraftigere krængningsstabilisatorer og kraftigere bremser. ABS og ESC (ESP) er standard.

Kører man med trailer, kan bilen klare to tons – og bilen har trailer stabilitets program. Nævnes skal også det stivere karosseri – samt ændret instrumentering med ny-udformet midterkonsol med elektronisk håndbremse.

Højeste udstyrsniveau
Alt i alt har man i den nyeste Antara en bil med et lavere støjniveau, meget bedre køreegenskaber med mindre krængning, bedre retnings-stabilitet og bedre svingegenskaber.

Testbilen havde højeste Cosmo udstyr med lædersæder – og jeg kan nævne klimaanlæg, speedpilot, to-vejs justerbart læderrat, 18 tommer aluminiumsfælge, navigationsanlæg, sædevarme og midterboks under armlæn. Der er dog ikke handskerumslås – ellers en god detalje i en varebil at kunne låse bl.a. papirer inde.

Antara er måske ikke den mest moderne bil i sin klasse – og der er på det seneste kommet rigtig mange nye konkurrenter. Men forbedret på så mange punkter i seneste udgave, kan den opfylde mange erhvervskunders ønsker.

Opel Antara Cosmo 4×4 Van:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 184 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.750 omdr.
Miljø: Euro 5 – miljøklasse F.
Forbrug: 12,8 km/l.
CO2: 205 gram/km.
Grøn ejerafg. Helårlig: 7.300 kr.
Gearkasse: 6 trins aut.
Topfart: 191 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,1 sek.
Dæk: Pirelli Scorpion Snow 235/55 R 18.
Vendediameter/kantsten: 11,9 m.
Læssehøjde: 796 mm.
Frihøjde: 176 mm.
Bredde mellem hjulklasser: 986 mm.
Varerum: cirka 1.400 liter.
Anhængervægt: 2 tons.
Totalvægt/lasteevne topudgave: 2.183/433 kg.
Vadedybde: 450 mm.
Til/frakørsels-vinkel: 20/24 grader
Rampevinkel: 18 grader.
Pris: 278.773 kr, plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk