Mitsubishi har levet en omskiftelig tilværelse i Danmark i flere år, men nu er det hæderkronede off-road mærke tilbage på banen på et bredt program, hvor klassiske Pajero topper listen, mens Outlander og den mindre ASX byder ind med mange varianter – både med for- og firehjulstræk.

Desuden Har man netop lanceret en helt ny L200 pick-up.

Priserne er ganske rimelige – og importøren lokker med gode finansieringsmuligheder. Tillige byder man i dag på fem års garanti eller 100.000 km og tre års vejhjælp.

God Van-pris
Vi har her prøvet topmodellen af Outlander kaldet Instyle, der koster over en halv million kroner som personbil, men som varebil kan fås for 317.000 kroner plus moms. Men så kan der stort set ikke proppes mere udstyr ind i den. Er det kun pladsen, som man går efter, fås billigste to-hjuls-trukne Outlander Van for 200.000 kroner plus moms.

Outlander 4×4 har ikke samme terrænegenskaber som Pajero, men klarer sig igennem den meste terræn, bare det ikke er bundløst mudder.

Systemet er let at indstille, for bilen har konstant firehjulstræk, mens centerdifferentialet kan låses via en drejeknap bag gearvælgeren, hvor man også kan indstille bl.a. ”snow”, ”normal” og ”Lock” til kørsel i terræn.

Rally-erfaring indbygget
Firehjulstrækket kaldes S-AWC (Super All Wheel Control) og er et multifunktionelt system, som kendes fra rallybilen Lancer Evo. Det gør bilen mere stabil i terrænet gennem de mange sensorer, bilen er udstyret med, som tager hensyn til motorens omdrejninger, rattets vinkel og det enkelte hjuls greb i underlaget samt styreudslaget.

Mitsubishi har i den nye udgave af Outlander, der kom i fjor, forstærket undervognen yderligere med anden opsætning af støddæmpere og styretøj samt kraftige tværstivere ved forakslen.

Mitsubishi er ikke for ingenting mangeårig mester ved mange rallies – normale rallies med Lancer Evo og off-road rallies med Pajero og Outlander.

Trailervægt på to tons
Er man til terrænkørsel og måske har behov for at trække en trailer – er trailervægten på to tons. Varerummet er på cirka 1.700 liter.

Bilen har en 2,2 liters dieselmotor på 150 hk – og der er masser af trækkraft, som kan ses af drejningsmomentet på 360 Nm, der er maksimalt ved 1.500-2.750 omdrejninger. Men forbruget er pænt lavt for biltypen med 17,2 km/l i gennemsnit.

Med til at forbedre forbruget er en ECO-funktion, der betyder at der kun er træk på forhjulene – samt stop/start system. Bilen har seks trins automatgear, som har bløde skift.

Skifteplader bag rattet
Det kræver dog afslappet kørsel at nå de 17,2 km/l – for eller er forbruget noget højere. Det gælder bl.a., hvis man vælger at brugene i manuel indstilling via skifteplader bag rattet, hvor bilen kan få de bedste præstationer.

Endnu mere økonomisk er Outlander i Plug-In i benzin-hybrid udgave, som bl.a. er storsælger i Sverige. Men den markedsføres ikke i Danmark på grund af vores afgifter. Som Van ville prisen nu nok være ganske rimelig. Og så kører den over 50 km/l, så den ville være billig at eje.

Man sidder højt og med fin kørestilling i Outlander – takket været justerbar rat-indstilling og elstyret lædersæde – i øvrigt med sædevarme. Læderkabinen er med kantsyninger på sæder og instrumentbræt. Det løfter luksusfornemmelsen – ligesom læderrattet med pionolakerede indlæg.
Nævnes skal også syv tommer touchscreen og navigation.

Masser af sikkerhedsudstyr
Sikkerhedsudstyret er højt med nødbremsesystem, adaptiv fartpilot, antispin system, linjevogter (Lane Departure Warning), frontal-kollissions assistent, esc stabilitetssystem, LED lys for og bag (erstatter xenon lys) og bakkamera.

Nævnes skal også 18 tommer aluminiumsfælge med Bridgestone Blizzard dæk, nøglefri start, fartpilot, fartbegrænser, elektrisk betjent bagklap, USB og Bluetooth. Kun savner man lås på handskerummet – når det nu er en Van, man vælger

Bakkeholder – også kaldet Hill Holder, der hjælper én op ad bakke – er standard, men der er ikke Down-hill assist, som hjælper med at bremse bilen, når man kører ned ad bakker i terrænet.

Tekniske data MMC Outlander 2,2 DI-D:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2.268 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 360 Nm v. 1.500-2.750 omdr.
Træk: Permanent 4×4 (Super All Wheel Control).
Frihøjde: 21,5 cm.
Forbrug: 17,2 km/l i snit.
CO2 udslip: 154 g/km.
Grøn ejerafgift halvårlig: 3.050 kr.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,6 sek.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag.
Dæk: 225/55R18 Bridgestone Blizzard.
Køreklar vægt: 1.685 kg.
Vendediameter: 10,6 m.
Totalvægt: 2.260 kg.
Trailer med bremser: 2.000 kg.
Varerum ca. 1.700 liter.
Affjedring for og bag: uafhængig.
Garanti fabrik: 5 år eller 100.000 km.
Pris ekskl. moms: 317.198 kr.
Outlander Van 4×2 pris ekskl. moms fra: 200.199 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk