Peugeot har succes med sin 308 model, som blev ”Car of the Year” sidste år. Herhjemme er ikke mindst SW-modellen populær – men ikke kun som personbil. Gulplademodellen, som vi har prøvet her, har været med til at øge markedsandelen for Peugeots ombyggede personbiler – kaldet Van’s.

Vi har prøvet den 120 hestes Blue e-HDI diesel-model, som opfylder bestemmelserne for Euro 6 emissioner. 99,9 pct. af alle sodpartikler elimineres og NOx (kvælstofilter) reduceres med 90 pct.

Der anvendes SCR (Selective Catalytic Reduction) i katalysatoren sammen med en partikelfilter – og for at SCR skal  virke tilsættes stoffet AdBlue. Oven i det hele har bilen start/stop system.

Sparsommelig: 31,3 km/l
Den har masser af overskudskraft – men også er meget sparsommelig. Fabrikken lover endda 31,3 km/l i gennemsnit – i bedste fald. Men forvent ikke mere end 20-25 km/l. Kun 85 gram CO2 udleder den pr. km.

Men vil man køre sporty, skal gearene bruges flittigt. Man skal op i omdrejninger for at få hestene af stald. Derfor er man også nødt til at ty til tredje gear, hvis man vil køre de lovlige 50 km/t i byerne. Men så skal man også passe på – for så er den også tjenstvillig og kører fra én, hvis man ikke er årvågen. Derfor bør man benytte fartpiloten.

Sjette gear kan man først benytte fra 85 km/t, femte gearet fra 70 km/t og fjerde gearet fra 55 km/t – alle fra 1.200 omdrejninger – men der er sjovt nok nogenlunde samme trækkraft i bilen, når den kører med fuld last, men den er jo så mere tørstig. Med bilens opsætning vil den være fin til langture. Så kan man også bruges speedpiloten.

God aflæggeplads
Varerummet er pænt stort med cirka 1.700 liter – og med 57 cm. læssehøjde er det ikke et problem at læsse og laste bilen. Den indvendige læssekant er kun tre cm. Der er også aflæggeplads i bilens midterboks og i handskerummet, der dog ikke kan låses, som ville være godt i en Van – til gengæld er der køl.

Bag rattet sidder man godt i det multijusterbare og opvarmet førersæde (trinløst) og det to-vejs  indstillelige læderrat, som er standard i den testede Active udgave.  Bilen har også stor 9,7 tommer touch-screen med navigation. Bilen kører fornemt med helt sikre køreegenskaber og med en ganske præcis styring.

i-Cockpit
Med den nye 308 indførte Peugeot en nytænkning, når det gælder instrumentbrættet. Når man sidder korrekt bag rattet, ses instrumenterne over ratkanten. Designideen kaldes i-Cockpit.

Udstyret omfatter bl.a. p-sensorer bag, nøglefri lås, 2-zone klimaanlæg, navigation, Bluetooth og USB-stik. Udvendigt 16 tommer alufælge, regnsensor og LED lys. Sikkerheden omfatter antispin-system, esc stabilitetssystem, ABS blokeringsfrie bremser, nødbremsesystem og dæktrykregulering – samt bakkehjækp (hill assist).

Fakta: Peugeot 308 SW Van 1,6 Blue e-HDI Van.
Motor: 4 cyl. turbodiesel, 8V.
System: Common Rail.
Slagvolumen: 1.560 ccm.
Ydelse: 120 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 300 Nm. v. 1.750 omdr.
Topfart: 194 km/t.
0-100 km/t: 10,1 sek.
Forbrug/snit: 31.3 km/l.
CO2 udslip: 85 g/km.
Helårlig grøn afgift: 1.160 kr.
Gearkasse: 6 trin
Trækkraft: Fra 1.200 omdr. (55 km/t i 4. gear).
Bremser: Vent. skiver for /skiver bag. ABS. Esc.
Køreklar vægt: 1.475 kg. (personbilstal)
Totalvægt: 1.850 kg.
Nyttelast: 380 kg.
Pris ekskl. moms: 142.990 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk