Det er måske ikke nyeste teknologi, som rumænsk byggede Dacia stiller med – men det er robuste biler, som er udviklet til de udfordringer, der er på elendige rumænske veje.

Mest positivt er måske, at det er gennemprøvede Renault motorer, der meget naturligt anvendes i det Renault ejede selskab – og så får man tre års fabriksgaranti, som mange etablerede mærker ikke kan prale af.

Vi har prøvet gulpladeudgaven af Logan MCV, som også udmærker sig med sit rummelige varerum på 1.715 mm. De brede bagdøre giver også god mulighed for at laste bilen fra siden. Behagelige 58 cm er læssehøjden i øvrigt.

Billig i indkøb
Interessant er jo også bilens pris. Billigste 75 hk benzin-udgave koster 67.000 kr. plus moms – og den testede 75 hk diesel-udgave med Ambience udstyr koster 71.272 kr. plus moms. For knap 2.000 kr. får man den 90 hk udgave, som er mere livlig. Testbilen krævede sine ekstra gearskift. I byer må man i tredje gear for at køre 50 km/t – i fjerde trækker den fra 60 km/t og i femte gear først fra 80 km/t. Der er dog fartbegrænser i bilen.

Gennemsnits-forbruget på 26,3 km/l er til gengæld flot. Det giver et CO2 udslip på 99 gram pr. km – og en halvårlig ejerafgift på 1.020 kroner. Men i bykørsel vil forbruget nok ikke være på samme niveau.

Tre stjerner i EuroNCAP
På landevejen er bilen dog livlig nok – og køreegenskaberne er tilforladelige. Men den er ingen racerbil. Der er jo også esc stabilitetssystem, så sikkerheden er god. Det er naturligvis et stort minus, at den kun har fået tre stjerner i EuroNCAP crashtesten, men konstruktionen er ikke helt ny.

Det er selvfølgelig også lidt pinligt, når moderselskabet satser så hårdt på fem stjerner i de franskbyggede Renault-biler. Svaret vil nok være, at konkurrencen i Østeuropa er anderledes. Sætter man sikkerheden højst, må man derfor finde en anden varebil.

Proppet med udstyr
Der er masser af standardudstyr i bilen – men man savner også andet udstyr.

Der er bl.a. MP3 og Bluetooth, tåge-forlygter, fartbegrænser/speedpilot, manuel air-condition, varme i forsæder, omdrejningstæller, eco-knap, stor touchschreen, gasdæmpet frontklapstiver, tagbøjler, radiobetjening i stilk ved rattet og tagbøjler. Endelig skal vi fremøve tre år garanti/100.000 km.

Manuelt betjente sidespejle
Men der er således ikke handskerumsklap – og sidespejlene betjenes manuelt (!). Placeringen af kontakter til el-ruder sidder desuden i midterkonsollen i stedet for i dørene, som er bedst.

Til gengæld er ekstraudstyret billigt – så som læderrat for 459 kr., speedpilot for 924 kr., p-sensor bag for 924 kr., reservehjul i stedet for hjulreparations-kit 459 kr. og 7-tommer touchscreen med bl.a. navigation for 2.316 kr.

Tekniske data: Dacia Logan MPV Van Ambiance.
Motor; 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 75 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 180 Nm. v. 1.750 omdrejn.
Topfart: 164 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 14,6 sek.
Økonomi-g/s: 26,3 km/l.
CO2 udslip: 99 g/km.
Halvårlig grøn ejerafgift: 1.020 kr.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Køreklar vægt: 1.090 kg.
Egenvægt/totalvægt: 960 kg.
Max. Lasteevne: 580 kg.
Trailervægt m/u bremser: 1.150/580 kg.
Læssehøjde: 589 mm.
Bagdørsmål: 1.010 x 790 mm.
Sidedørsmål: 330 x 830 mm.
Varerumsmål: 1.715 x 1.010 x 925 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.000 mm.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris: 71.272 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk