Det rygtes hurtigt i vognmandskredse, når en lastbil er særlig økonomisk – og det gælder senest Scanias nye 410 hestes udgave, der kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction).

VOTY har prøvet den miljørigtige lastbil efter at den har været på markedet i et år – og hvor brændstof-resultaterne er begyndt at komme ind på biler, der er tilkørt – som det bl.a. er tilfældet i vognmandsforretningen Bruun & Nielsen på Fyn. Her er man overraskede over det lave forbrug på over 4 km/l.

Det har de ikke før oplevet i denne vægtklasse. Bilerne kører også markant længere på literen end firmaets andre biler. Og resultaterne bliver bedre og bedre, jo mere bilerne kører.

Bedre end gennemsnittet
Vi har kørt 410’eren på en teststrækning, som Scania Driving Academy benytter i omegnen af Høje Taastrup med et meget varieret kørselsforløb. Bilens computer viste, at vi havde klaret det, som det hedder, bedre end gennemsnittet.

Vi forsøgte at få bilen til at køre så økonomisk som muligt – ved at benytte retarderen så meget som muligt og lade vogntoget rulle så langt som muligt uden at bruge bremsen. Det lykkedes næsten – men Driver Training Manager Erling Petersen fra akademiet mener nu godt, at vi kunne have rullet lidt mere, hvilket lastbilens computer jo også sladrede om.

Bilen havde også Scania ”Communicator,” som bl.a. betyder, at man løbende får gratis oversigtsrapporter over bilernes præstationer tilsendt fra importøren. Så man kan forbedre resultaterne. Fabrikken lover faktisk 5-8 pct. brændstofbesparelse i forhold til nærmeste  konkurrenter.

Lavere støjniveau
Helt positivt er det også, at støjniveauet er blevet lavere.

Resten af bilen er udformet som i de øvrige 6-cylindrede modeller. Komforten er fin, og det er meget let at vænne sig til at betjene bilen. Man skal bare huske at bruge speedpilot og retarder så meget som muligt

”Alene 410/450 SCR modellerne ventes at udgøre mindst 25 procent af det samlede Scania-salg i Danmark. Allerede nu sælges der lige mange 410’ere som to og tre-akslede trækkere – det vil sige, at danske kunder også har taget 410’eren til sig som tung indenrigstrækker (6×2). Desuden sælges et mindre antal 410’ere som 4-akslede forvogne. Sidstnævnte ventes øget med 450’eren – med samme SCR tekologi -, som først blev introduceret fra september 2014. 410/450-modellerne vil dermed anvendes bredt fra eksportkørsel til indenrigs regionale transporter samt lokale transporter med f.eks. 4-akslede containerbiler,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.

Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i bl.a. Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas) – som Scania tidligere var berømte for.

Mange mærker er nødsaget til at kombinere begge teknologier. Når det f.eks. har været muligt at kører 4,3 km/l med et 40 ton vogntog, skyldes det ikke kun 410-motoren, men også kombinationen med Scania Active Prediction – en fartpilot, som via GPS læser vejen tre km frem og automatisk styrer speederen og Opticruise gearkassen ud fra vejens topografi. En optimering, som selv den bedste chauffør har svært ved at kunne gøre lige så godt – og slet ikke på veje, hvor hverken bil eller chauffør har kørt tidligere.

Speedpilot i rattet
Man sørger selv for – på rattet – at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder – også så man kan holde hastighedsgrænserne. Man indstiller samtidig motoren til Economi, Standard eller Power – efter behov.

Ifølge Scania bidrager desuden den nye Eco-roll. Ved nedkørsler/medløb udregner bilen selv, om det bedst betaler sig at være i frigear som ”koster tomgangsdiesel” – eller om det er bedre at holde gearet og acceptere motorbremsning. Denne beregning sker igen ud fra at læse topografien de næste kilometer frem.

”Desuden kobler vores nye retarder helt ud, så der ikke bruges energi – når den ikke anvendes. Dertil kommer en helt ny type Scania letløbsmotorolie, ekstrem lav bagtøjsgearing og Economy mode på det automatiske gearskifte, som er med til at forbedre økonomien. Som kunde skal man bl.a. lige vende sig til, at en tidligere 480 hk Euro4-motor nu kan erstattes af en 410’er som leverer samme drejningsmoment. Vi kommer til at se 410’eren arbejde med vogntogsvægte, som man ikke troede var muligt. Og skulle der være behov for mere ”power”, har vi siden september i fjor tilføjet en kraftigere version af samme motor – med 450 hk – også med ren SCR-teknik,” siger Anton Freiesleben.”

Teknik Scania Streamline R410:
Motor: 13 liter turbodiesel.
Indsprøjtning: XPI ekstra højt tryk.
Turbo: Fast geometri.
Miljø: Euro 6, SCR (Selective Catalytic Reduction). AdBlue.
Ydelse: 410 hk v. 1.900 omdrejn.
Moment: 2.150 Nm. ved 1.000-1.300 omdrejn.
Støjniveau: 80 dBA.
Dæk: Michelin Savergreen.
Affjedring for og bag: Luft.
Gearsystem: Scania Opticruise.
Gearkasse: 12 trins GSR895R.
Speedpilot m. Active Prediction via GPS.
Vendediameter/kantsten: 6,8 meter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk