Mazda i Danmark er allerede klar med en Van udgave af deres nyeste bilmodel, CX-3. Crossver formen gør det til en spændende kompakt varebil med god plads i varerummet kombineret med en høj siddestilling og fine, entydige køreegenskaber.

Testbilen var topmodellen med Optimum-udstyr, automatgear og 120 hestes Skyactiv 2-liters benzinmotor uden turbo, der også er den mest økonomiske med et forbrug på 17,2 km/l – mere økonomisk end modellen med manuelt gearskift. Man kan også skifte manuelt via skifteplader bag rattet.

Høj bil med godt vejgreb
Køreegenskaberne er fine – faktisk meget fine for en crossover bil, der jo er lidt højere end en normal personbil. Den styrer helt præcist – og trods højden på bilen er der ingen krængninger i sving

Testbilen koster knap 182.000 kroner plus moms, og merprisen for automatgear er knap 12.000 kroner plus moms, men pengene er godt givet ud – for automatgearet skifter silkeblødt. I marchfart er motoren ganske støjsvag – men den høres under acceleration. Ellers er det kun lidt hjulstøj fra de 18 tommers alufælge, der spores.

Fabrikken bygger også en udgave med 4-cylindret dieselmotor, men den kan p.t. ikke fås som varebil.

460 kg. lasteevne
Bilen er jo en SUV/Crossover model som den større CX-5 – og derfor højere end eksempelvis en Mazda 2, men læssekanten er kun 65 cm. Den indvendige læssekant er dog 19 cm, så man kan ikke skubbe varerne ind. Bilen laster 460 kg – så det er pakker i begrænset omfang. Men både som servicebil og lille håndværkerbil er den velegnet.

Bag rattet sidder man godt i de skålformede sæder. Man sidder højt og har derfor et godt udsyn. En fodplade til venstre for pedalerne giver en god siddeposition.

Utroligt meget udstyr
Bilen var særdeles veludstyret med lædersæder, læder på instrumentbræt samt læderrat – og fremhæves skal bilens head-up speedometer, så hastigheden kan aflæses nederst i forruden. Så kan man holde øjnene på vejbanen. At Mazda gerne vil positionere bilen som en sporty bil ses af omdrejningstælleren, der sidder midt i speedometret.

Udstyrsmæssigt er CX-3 Optimum virkelig på toppen – og der er både nøglefri start, LED lys, navigtion, 1-zone klimaanlæg, tre-trins sædevarme i forsæderne, to-vejs justerbart rat, 7 tommer touchscreen samt stemmestyring på dansk.

Højt sikkerhedsniveau
Dertil kommer regn- og lyssensorer, p-sensorer bag, BOSE musikanlæg, linjevogter (Lane Departure Warning), automatisk op- og nedblænding, kurvelys, automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, BLIND-spot system (fanger trafikanter i den døde vinkel), afstandsregulering, advarsel mod krydsende trafik bagfra samt informationscenter (med drejeknap).

CX-3 blev vist først gang på Los Angeles Motorshow sidste år – og også i USA er bilen blevet godt modtaget. Bilen fås i øvrigt både med forhjulstræk som testbilen her – samt med firehjulstræk (AWD) men kun med 150 hk benzinmotor i Van versioner.

120 hk i forhjulstrækkere
Alle forhjulstrækkere har 120 hk motor. Men springet fra en 120 hk forhjulstrækker til en 150 hk firehjulstrækker er beskedne 10.000 kroner plus moms.

A-stolpen i CX-3 er rykket langt tilbage for at give bilen mere sportslige proportioner, og  forhjulene er rykket fremad for at skabe bedre plads til benene og en mere afslappet kørestilling.

CX-3 er en 4.275 mm lang, 1.765 mm bred og 1.550 mm høj og har en akselafstand på 2.570 mm. Dermed er CX-3 ti cm højere end en Mazda3.

Tekniske data – Mazda CX-3 Optimum:
Motor: 4 cyl. Skyaktiv.
Slagvolumen: 1.998 ccm.
Ydelse: 120 hk v. 6.000 omdr.
Drejningsmoment: 204 Nm 2.800 omdr.
Gearkasse: 6-trins automatik.
Topfart: 192 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,0 sekunder.
Brændstoføkonomi g/s: 16,9 km/l.
CO2-udledning: 137 g/km.
Grøn ejerafgift årlig: 1.789 kr.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Rustgaranti/gennemtæring: 12 år.
Vendediameter/mure: 11,38 m.
Læssekant udvendig/indvendig: 65/19 cm.
Køreklar vægt: 1.195 kg.
Totalvægt: 1.730 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Lasteevne: 460 kg.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Pris testbil: 181.704 kr. plus moms.
Pris CX-3 ”Core” Van fra: 138.233 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk