Lidt mere stilfuld front i stil med nyeste personbiler fra VW – med LED kørelys – men ellers vil de færreste spekulere over, at der her er tale om en ny Caddy varebil. I testugen var der i hvert fald ingen, der vendte sig om i begejstring.

Men bilen er 60 procent fornyet – med en ny VW MQB-platform og en anden opsætning af undervognen giver bedre køreegenskaber og forbedret komfort.

For brugerne, erhvervslivet, er det vigtigste måske mere, at økonomien er blevet op mod 15 pct. forbedret med de nye og lovbefalede Euro 6 motorer. Tidligere anvendte fabrikken bl.a.1,6 liters diesel-motorer til Caddy Euro 5 – nu er de 2-liter motorer.

Efterbehandling med AdBlue
Dieselmotoren er med SCR teknik (Selective Catalytic Reduction) og brug af AdBlue. Ved høje omdrejninger er motoren dog ikke helt støjsvag. Men det er bedre end tidligere.

I bykørsel må man ned i tredje gear for at holde bilen under 50 km/t. I fjerde gear trækker den fra 60 km/t eller 1.400 omdrejninger – i femte gear 75 km/t ved samme omdrejningstal.

Problemerne kan løses ved at vælge bilen med et DSG automatgear. Så slipper man også for at skifte gear selv – for selv om gearskiftet er præcist, så er det lidt kantet at arbejde med. Men bilen er nu ganske hurtig og smidig.

Veludstyret
Udstyret i den testede Trendline udgave er righoldigt – og tæller bl.a. handskerumslås, højdejusterbart sæde, kombi-instrument med angivelse af udendørs-temperatur, rat med flad bund, sædevarme og beklædning af varerum. Sidestøtten i førersædet kunne være bedre. Spejlene er eldrevne – men de ret små.

Bilen havde særskilt træbund til 1.400 kr. plus moms. Varerummet er således næsten uændret – men kabinen er ny – men flere aflæggepladser.

Velafstemt undervogn
Undervogn og affjedring er ændret, så lasten afgør effekten af affjedringen. Fortil er der uafhængig affjedring og bagtil en stiv bagaksel med bladfjedre med last-følsomme støddæmpere, der automatisk indstiller sig alt efter, hvor meget fjedrene er presset sammen. Dertíl kommer så krængningsstabilisatorer for og bag.

Caddy kan fås man mange sikkerhedssystemer – men kun ”Post Colllision Braking”, som virker efter en kollision, er standardudstyr. Desværre – for bilen fås bl.a. med forskellige nødbremsesystemer. Sikkerhedssystemerne fås på pakkeløsninger. Standard er dog esc – elektronisk stabilitetssystem og fartbegrænser.

Caddy har fået fire stjerner i den uvildige EuroNCAP crashtest – bl.a. kunne forgængertesten være bedre.

Faktaboks – VW Caddy BMT 102 hk:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 102 hk v. 2.900-4.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.300-2.800 omdr.
Miljø: Euro 6 (SCR behandling med AdBlue).
System: BlueMotion Technologi m. start/stop.
Økonomi: 22,2 km/l.
CO2 udledning: 117 g/km.
Grøn ejerafgift: 1.850 kr.
Acc. 0-100 km/t: 12 sek.
Topfart: 172 km/t.
Gear: 5.
Dæk: Continental. 195/65 R 15.
Trækkraft: Fra 1.400 omdr (60 km/t i 4.- og 75 km/t i 5.)
Totalvægt/nyttelast: 2.141/667 kg.
Varerum: 3,2 kubikmeter.
Varerumsmål: 1.779 x 1.556 x 1.244 mm.
Mellem hjulkasser: 1.170 mm.
Læssehøjde: 547 mm.
Mål sidedør: 701 x 1.097 mm.
Mål bagdøre: 1.183  1.134 mm.
Vendediameter: 11,1 m.
Garanti fabrik: 2 år. Rust: 12 år.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Fastgørelseskroge i varerum: 6.
Pris: 168.099 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk