(WÖRTH)

Mercedes-Benz Trucks har i over 60 år bygget verdens mest avancerede terrængående køretøj – og lige siden har den været en legende, som kan klare langt de fleste udfordringer.

VOTY.dk har været på fabrikken i Wörth for at prøve den avancerede terrænbil på en prøvebane i området.

Den store Unimog fik fuld gas op ad bakken – og nu er jeg på vej ned i krybegear efter et kort stop på toppen, hvor jeg har trykket på den særlige knap med æsel-logo. Det fungerer kun i manuel mode i den automatiserede, manuelle gearkasse.

Altid kontakt
Bilens lille overhæng og store frihøjde plus 30 grader akselvandring og låsemuligheder i for og bagaksel betyder, at der næsten altid har overfladekontakt med alle fire hjul – bl.a. har bilen  en rampevinkel på 38 grader og 45 grader stigeevne.

Jeg udsatte bilen har alle de udfordringer, der var muligt – og angreb bakker lige fra og fra siden. En sidehældning på 38 pct. er maksimal hældning – det nåede jeg ikke, men man skal være iskold, når man trækker op i bakken. Til- og frakørselsvinkler på 44- og 51 pct. vidner også om bilens ekstreme off road egenskaber.

Jeg har tidligere off road bilen Zetros med den GM producerede Allison gearkasse – Unimog U5000 testbilen har her Mercedes’ egen 8 trins elektropneumatiske gearkasse.

Unimog 5023
Testbilen var en Unimog 5023 i Euro 6 udførelse. Den 231 hestes maskine har et moment på 900 Nm ved 1.200-1.500 omdrejninger – det forklarer dens kræfter i terrænet. Akslerne har den fælles fra Zetros – og bilen har også spær både på for- og bagaksel.
Universal Motor Gerät

Unimog betyder Universal Motor Gerät, og med sådan en bil kan man få opfyldt de fleste terræn-krav. Unimog findes i flere udgaver, men fælles er, at de kan køre i totalt uvejsomt terræn.

15 km/t bevæger man sig afsted med i terrænet, mens man kommer op på knap 90 km/t på landevejen.

1,2 meter vadedybde
Der er 100 procent spærredifferentiale – godt, når man lover at klare vadedybder på 1,2 meter.

Skal man have trailer med, kan den trække op til 14,2 tons – det kunne jo være et rullende elektricitetsværk til fjerne arbejdsområder eller til nødhjælpsopgaver.

Farvandsvæsenet købte for et par år siden en Unimog til redningstjeneste – eller SAR (Search And Rescue) opgaver. Den er stationeret i Agger på Vestkysten.
Dansk kunde

Opbygges individuelt
Hos Mercedes-Benz forhandler Bent Pedersen  A/S i Esbjerg har man solgt U5000 til bl.a. Jysk Geoteknik, som kan foretage jordbundprøver hvor som helst med bilen.

Egentlig kan man sammensætte sin Unimog helt individuelt, hvad mange kunder gør. Mange skal have kraftudtag, hvor man kan få op til 320 Nm at gøre godt med. Eller hydraulik – så klarer Mercedes 60 liter i minuttet i op til 240 bars tryk.

Pris er det svært at tale om – men man taler i reglen om priser fra en million inden bilen er opbygget, som kunden skal bruge den.

Special Trucks
Mercedes bygger bl.a. Unimog i afdelingen Special Trucks i Wörth ved Karlsruhe. Samlingen af bilerne foregår i en særlig hal, hvor bilerne stort set håndbygges af et særligt udvalgt personale.

I en langt større bygning ved siden af bygges de fleste andre lastbiler fra Mercedes på et en kilometer samlebånd med tre spor – det gælder bl.a. Actros.

Selve fabrikken er verdens største lastbilfabrik dækker et område på 2,9 mio. kvadratmeter. Der er 12.000 ansatte. Lidt over en halv million biler blev det til i 2015.

20 specialbiler om dagen
Det står lidt i modsætning til Special Trucks, som kun bygger 20 biler i gennemsnit om dagen af mærkerne Unimog, Zetros og Econic – plus specialmodeller af Arocs og Actroc. Her er der kun et enkelt samlebånd. Årlig produktion 3.800 enheder.

Mest kendt er Unimog som redningsbil og kommunalt køretøj, som ofte er ”i tjeneste” i mere end 20 år, men Mercedes har ikke problemer med at skaffe reservedele.

På transportmessen Vestfyn Trækker udstillede Mercedes en U427 på 299 hk og et moment på 1.200 Nm. 4×4 køretøj med portalaksler og med skruefjedre for og bag. Et 14 tons køretøj med 6 trins manuelt gear plus yderligere 8-trins arbejdsgear gruppe.

En lastbærer
Bilen er en såkaldt lastbærer, så der kan monteres både plæneklipper, gødningsspreder og vandingssystem foran på bilen. Man kan sågar få en model, hvor man hurtigt flytter rat og pedaler fra venstre til højre, hvis kommunen skal slå græsset i vejkanten.

Den udstillede bil havde VarioPilot, hvor man kan skifte fra venstre- til højrestyring (rat og pedaler skubbes til siden). Gearkassen var hydrostatisk til kørsel ned til 0,5 km/t.

Teknik Unimog U5000:
Model: OM924 LA
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 4.800 ccm.
Ydelse: 170 kW/231 hk v. 2.200 omdr.
Moment: 900 Nm ved 1.200-1.500 omdr.
Topfart: 105 km/t.
Hastighed: Fra 0,5-15 km/t i reduktionsgear.
Gearkasse: 8-trins elektropneumatisk skift. 6 trin bak.
Dæk: 20 tommer.
Akselvanding: 30 grader.
Rampevinkel: 38 grader.
Til/frakørselsvinkler: 44/51 grader.
Sidehældning: 38 grader.
Stigeevne: 45 grader.
Vadedybde: 1,20 meter.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk