Køreglæden er med i standardprisen på 365.500 kroner plus moms – men meget af det udstyr, som f.eks. håndværkere og entreprenører ville vælge, er på ekstra-udstyrslisten.

Det gælder bl.a. Driving Assistent med linjevogter og nødbremsesystem – samt automatisk bagklap, automatgear, bakkamera, Bluetooth til håndfri telefon og navigation (som testbilen ikke havde). Udstyr, som samlet løber op i 70.000 kroner plus moms.

Testbilen havde endda glastag til at åbne, der koster ca. 15.000 kroner – men det er en smagssag, om bil have det. Men det giver lys og luft i kabinen.

Op til 20,8 km/l
Den første X1, der kom for syv år siden, havde udgangspunkt i baghjulstræk – nu er det forhjulstrækket, og det betyder lidt bedre plads i kabinen. Motoren er tværliggende – og bilen har tabt i vægt. Så nu er den mere økonomisk. Hele 20,8 km/l i snit ifølge fabrikken.

Man sidder fortsat højt og det er let at komme ind og ud. Bilen er også blevet både bredere og højere – men køreegenskaberne er der ikke noget i vejen med trods højden. Esc-systemet hjælper jo også en masse – og i den testede xdrive udgave sikrer firehjulstrækket stabilt vejgreb. Det gælder også, når man udnytter trailervægten på 2 tons.

Der er tale om elektronisk styrede firehjulstræk, der hele tiden fordeler trækkræft til for- og baghjul alt efter, hvor meget bilen har fat i underlaget.

Fint drejningsmoment
Den 190 hestes turbodieselmotor er meget hurtig – og momentet på 400 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger viser, hvor smidig den er. Til 100 km/t når den på 7,6 sekunder og topfarten er opgivet til 219 km/t. Derfor er 20,4 km/l et pænt forbrugstal.

Testbilen havde Steptronic 8-trins gearkasse, som er meget rart – og øger komforten betragteligt. Det gør også støjniveauet lavere – og man kan ikke skifte så behageligt selv. I forbindelse med stop/start funktion er det også behageligt at være i det rigtige gear fra starten.

Mellem de højdeindstillelige sportssæder er der en drejeknap, hvor man kan indstille og se på informationer. Man kan også indstille kørestil – og vælge eco pro, sport eller comfort. Der er også down-hill assist som i en ægte 4×4 bil. Der er også bundplade i aluminium.

1.500 liter varerum
Varerummet er på cirka 1.500 liter – og virker ret dybt. Det måler 1.450 mm i længden og 825 mm i højden. Bredden er 1.280 mm (mellem hjulkasser 1.010 mm). Læssehøjden er 64 cm – og nyttelasten er på 460 kg. Der er en stor midterboks i to niveauer, handskerumslås og gode aflæggepladser generelt.

Man sidder godt bag rattet – højt placeret med godt udsyn. Der er tillige nøglefri start, 2-zone klmaanlæg, regnsensor og seks airbags. Bilen havde ekstra LED lys med kurvelys-funktion.

X1 er en bilmodel, som BMW kalder SAV eller Sport Activity Vehicle – hvor man før sagde SUV, Sport Utility Vehicle. Begge typer biler er sammen med Crossover modeller det store hit blandt forbrugerne – så alle bilfabrikker arbejder benhårdt med at udvikle nye af disse udgaver.

Fakta: BMW 2,0D xdrive aut. Van:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.995 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 400 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdr.
Gear: 8 trins Stoptronic.
Topfart: 219 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Forbrug/snit: 20,4 km/l.
CO2: 128 g/km.
Varerum: Ca. 1.500 liter
Mål: 1.450 x 1.280 x 825 mm.
Mellem hjulkasser: 1.010 mm.
Sidedøre: 320 x 740 mm.
Læssehøjde: 640 mm.
Trailervægt: 2.000 kg.
Totalvægt/Nyttelast: 2.145/460 kg.
Dæk: Bridgestone Turanza 225/55R 17W.
Fælge: 17 tommer aluminium.
Pris inkl. moms:  365.447 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk