Hvorfor betale halvanden million kroner for verdens sikreste bil, Volvo XC 90, når man som Van kan få den får knap halvdelen. Fra halvanden million kroner inklusive moms koster den dyreste firehjulstrukne T8 som R-Design version i plug-in hybrid version som personbil – mens den gule pris er godt 870.000 kroner inklusive moms.

EuroNCAP crashtesten har udråbt den nye XC 90 til at være den sikreste bil, som de nogensinde har testet. Ved at vælge den grønneste udgave af dem med plug-in hybrid teknik får man endda en bil, som på papiret kører usædvanligt langt på literen – nemlig 47,6 km/l.

Det betyder en helårlig grøn ejerafgift på 620 kroner om året – hvor T6 modellen med samme benzinmotor på 320 hk, men uden batterier kører 12,5 km/. Det bliver til 4.120 kroner om året.

To motorer
Hybridudgaven har benzinmotoren på 320 hk til at blive koblet til forhjulstræk, mens elmotoren på 87 hk er koblet til baghjulene.

Det kræver dog, at bilen er ladet op – får ellers er den forslugen. I en hurtiglade stander tager det nu kun nogle få timer. Og pendler man med meget kørsel på motorvej, indstiller man bare bilen til at vente med at bruge af strømmen til man kommer ind til byen.

Knap 50 kilometer er rækkevidden på ren el-kørsel, som man også kan vælge. Hybridbilen har en tank på 50 liter, hvor T6 benzinmodellen har en tank på 71 liter – så her er længere mellem tankningerne på langturene.

Sports-præstationer
Bilen kører 230 km/t og når til 100 km/t på 5,6 sekunder ved at bruge begge motorer. Selv om det er beskeden benzinmotor i denne kategori, så betyder blandingen af de to motorer et kraftigt moment, der kan minde om en bedre diesel.

Der er syv klassiske knapper – resten vælges med et par andre kørsels-metoder på bilens store touchscreen, hvor man som i en billedbog kan blade i for at indstille nærmest alt i og omkring bilen. Udover kontrol med teknikken også indstilling af underholdning (bl.a. det dyre Bowers & Wilkins anlæg), navigation og komfort. Men gør det ikke alt for meget under kørslen – for øjnene skal jo helst hvile på vejbanen.

Information i forruden
Man kan også øge sikkerheden ved vælge at få Head-Up display, hvor fart og andre væsentlige informationer projekteres op på forruden. Ekstra cirka 15.000 kroner som Van.

Ved bakning advarer bilen selv, hvis der er tværgående trafik – og man advares, hvis der fare for, at bilen bagved er ved at køre op i én.

Det havde testbilen foruden en del andet udstyr, hvor luftaffjedringen nok er det udstyr, som man virkelig lærer at sætte pris på med de elendige veje, der findes her i landet. Cirka 20.000 kr. ekstra.

En køremaskine
Bilen kører ekstremt lækkert – men nu var man jo omgivet af velformede læder-alcentara sæder med memory funktion for tre personer. De særlige 22 tommer specialfælge til 10.000 kr. plus moms er måske i overkanten.

Sikkerhedssystemer er dog stadig det, der gør en Volvo unik.Jeg kan ikke remse alt udstyret op – det bliver en lang historie. Men et par hovedpunkter er det blevet til.

Bilen har nødbremsesystem, city-brake system, der bl.a. ser fodgængere i mørke 20 meter frem. Der er adaptiv fartpilot, linjevogter og 360 grader Surround View Camera (ser rundt om bilen i fugleperspektiv).

Kører lidt selv
Der er Pilot Assist, der op til 50 km/t hjælper chaufføren – gennem acceleration og opbremsning – med at rulle gennem kø-kørsel, selv om det 8 trins automatgear også er fortrinligt.

Bilen havde også terrænegenskaber med All Wheel Drive, der fungerer automatisk efter behov ved hjælp af Haldex kobling. Hard Core terrænbil er den ikke, men en tur på stranden eller i skoven klarer den let.

Populær som VAN
Den må i øvrigt trække en trailer på 2,4 tons. XC90 sælges som Van til mange entreprenører og håndværkere, og de er glade for trailervægten.

Det er jo højbenet som SUV’er, men det betyder fornemt udsyn. Vejgrebet er alligevel fint – også med sporty kørsel, hvor man kan vælge at skifte gear med skifteplader bag rattet.

Fakta Volvo XC90 T8 Plug In hybrid R-Design:
Motor: 4 cyl. Benzin
Ydelse: 320 hk. V.  5.700 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.200-5.400 omdr.
El-motor: 87 hk.
Rækkevidde el: Ca. 50 km/t.
Auromatgear: 8 trin.
Topfart: 230 km/t
Accelleration 0-100 km/t: 5,6 sek.
Forbrugssnit samlet: 47,6 km/l.
CO2 udledning: 49 g/km.
Årlig grøn afgift: 620 kr.
Køreklar vægt: 2.343 kg.
Totalvægt: 3.010 kg.
Trailervægt: 2.400 kg.
Pilot Assist op til 50 km/t.
Sikkerhed: 5 stjerner (EuroNCAP)
Pris Van inkl. Moms R-Design: 871.276 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk