Vi er mange bilister, som foretrækker MPV- og SUV-bilmodeller, fordi man kommer lettere ind og ud af bilen og sidder højt – med bedre udsyn.

Men – køreegenskaberne er ikke helt på niveau med en hatchback eller stationcar efter klassisk opskrift – fordi tyngdepunktet er lavere.

Men den store efterspørgsel efter SUV-biler betyder så, at den klassiske stationcar bliver sjældnere – især i den større klasse – men en undtagelse er vores testbil: Den nye Peugeot 308 SW, som vi har prøvet i en plug-in hybrid benzinudgave.

Sikrere i sving

Man kommer sikrere gennem en undvigemanøvre – og er man til den sporty side, så kører den lave bil også hurtigere gennem et sving – selvom en moderne bils elektroniske esc-stabilitetssystem hjælper en masse.

Bilen er virkelig fin på en snoet landevej – med sine 225/45 dæk på 17 tommer alufælge. Der er fodplade i bunden, så man sidder lige for rattet.

Ryglænet indstilles trinløst med rulle, og der er også justerbar lændestøtte. Sæderne (stof med læderkanter) yder fin støtte. På side to i bilens touchscreen kan man indstilles sædevarme.

Sjældnere

Men man sidder altså ret lavt bag det kantede læderrat – og bilens opdaterede i-cockpit. Der er brugt pianolak på instrumentbrættet, som er ganske elegant udformet. Der er også nøglefri betjening og 2-zone klimaanlæg.

Peugeot nævner selv konkurrenter til 308 SW som Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Corolla, Skoda Octavia, Seat Leon og VW Golf.

Spar penge som Van

308 SW fås også som Van på gule plader – og så er prisen 260.771 kroner plus moms, hvor en hvidpladeudgave koster 375.000 kroner. Med momsen betalt koster bilen (papegøjeplader) 325.574 kroner.

De fleste Van-modeller sælges med udgangspunkt i SUV udgaver – hos Peugeot derfor 3008, der deler teknik med 308.

Kvik sammen med el

Vores 308-model har en 1,6 liters turbobenzinmotor plus en elmotor. Ydelsen er samlet 180 hk – hvor benzinmotoren alene yder 150 hk og elmotoren 110 hk.

Samlet har bilen et drejningsmoment på 360 Nm ved 2.500 omdrejninger, så bilen er ganske kvik – især sammen med el.

Man kan forvarme bilen via en app – så er bilen hurtig varm, og man undgår koldstart – det vil sige altid el fra starten.

Rækkevidde 68 km på el

7,6 sekunder er den om at nå 100 km/t – og topfarten er oplyst til 225 km/t. Bilen havde en 8 trins EAT dobbeltkoblingsgearkasse, der sikrer bløde gearskift.

Der er et litium-ion batteri på 12,4 kWh. Bilen kører officielt 90,9 km/l og udleder så kun 24 g CO2 pr. 100 km – på papiret. For det er der formentlig ikke mange, der kan realisere. Bilen kan ikke hurtiglade. Opladning sker mellem to- og syv timer

Rækkevidden på ren el opgives til 68 km – og det er ved pæn kørsel. Da vi hentede bilen, stod rækkevidden på 58 km. Efter en tur fra importøren i Glostrup til Amager, var bilens rækkevidde kun 34 km.

15-16 km/l uden el

Når strømmen er slut, skal man regne med 15-16 km/l – det er bl.a. FDM’s resultat.

Der er en B-knap (rekuperation), som bremser bilen godt uden at bruge bremsepedalen så meget, men den samler ikke så meget strøm op, som vi ellers har oplevet i andre biler.

1.450 kg. trailervægt

I forhold til udgaven med ren benzinmotor må testbilen trække 50 kg mindre på krogen – eller i alt 1.450 kg. Og det er fint nok til en pæn størrelse trailer.

I forhold til forgængeren har bilen en seks cm længere akselafstand, som giver lidt bedre plads inden døre.

Varerummet er på ca. 1.600 liter – og læssehøjden har vi målt til 62 cm. Bagklappen er ikke el-betjent, og der er ikke handskerumslås.

Med i opløbet

Der er net- og i siderne bagest i bilen og midterboks – med usb/a stik. I kabinen er der fire c-stik. Et plus er de store flaskeholdere i dørene.

308 var med i opløbet om Car of the Year i Europa og Årets Bil i Danmark – men tabte til henholdsvis Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5.

Tænk på diesel

Det er elbiler, som der er mest hype omkring lige nu – både når det gælder person- og varebiler (og snart også lastbiler). Forgængeren af 308 blev Car of the Year i 2014. Den solgte i 26.600 enheder herhjemme.

Er man meget på landevejen, kan man overveje at vælge en 308 diesel – så meget dyrere er den ikke at købe og bruge, hvis kørselsbehovet er stort.

Og Peugeot (Stellantis) er blandt de efterhånden få producenter, der holder fast i diesel på programmet.

Topudstyret

Sikkerhedsmæssigt har 308 mange udstyrsdetaljer standard – men testbilen (med Allure Pack til ca. 8.000 kr. plus moms) havde adaptiv fartpilot, nødbremse, blindvinkelalarm, trådløs mobilopladning, LED forlygter, 180 grader kamera, bl.a. alarm for krydsende trafik bagfra og 10 tommer touchscreen med 3D-navigation.

Ekstra er vognbaneassistent og varme i rat i de fleste modeller.

Vi kan også nævne bilens ekstra lille skærm, hvor man selv kan indstille personlige funktioner på skærmen. Det kaldes i-toggles.

308 er i øvrigt den første Peugeot med koncernens nye løve-logo.

Faktaboks Peugeot 308 SW Van:
Motor: 4 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse benzinmotor: 150 hk.
Systemydelse: 180 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 360 Nm. 2.500 omdr.
Ydelse elmotor: 110 hk.
Batteri: Litium-ion 12,4 kWh.
Rækkevidde snit/WLTP: 68 km.
Opladning 2-7 timer (snit 4 timer).
Forbrug: 90,9 km/l.
Energiforbrug: 148 Wh/km.
CO2 udledning: 24 g/km.
Uden el: Forbrug ca. 15-16 km/l.
Topfart: 225 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Gear: 8 trins dobbeltkobling EAT.
Dæk: Michelin Primacy 225/45 R17.
Bremser: Vent. skivebremser for/skiver bag.
Køreklar vægt: 1.751 kg.
Totalvægt: 2.170 kg.
Nyttelast: 419 kg.
Læssehøjde: 62 cm.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Trailervægt: 1.450 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: 374.990 kr.
Pris 308 SW Van ekskl. moms: 232.041 kr.
Pris gule plader ekskl. moms: 360.671 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk