(PARIS)

Udviklingen går stærkt indenfor udviklingen af varebiler – og nye Euro 6 miljøkrav for varebilers emissioner fra 1. september har blot fremskyndet lancering af helt nye varebiler.

Seneste helt nye modelserie er PSA-gruppens nye mellemklassevarebiler Citroën Jumpy og Peugeot Expert, som VOTY.dk netop har prøvet på en kort testtur i området ved Chantilly nord for Paris.

Slottet Chantilly er kendt for fuldblods heste og hestevæddeløb – og måske udviklingsfolkene hos PSA har haft de hurtige heste i baghovedet, da de udviklede bilernes nye Euro 6 motorer, som både er smidige og hurtige.

Et højere niveau
Det er i hvert fald et helt andet og højere niveau, som man har opnået med de nye varebiler, som jo også fås som minibusser til op mod ni passagerer.

Den er fem år siden, man gik i gang med udvikle de nye biler, som udover Jumpy og Expert også kommer som en Toyota Proace. Den vender tilbage til i næste uge, hvor vi tester den i Finland.

Første runde var PSA og Paris, og turen på beskedne 160 kilometer i alt gav trods alt et godt indtryk – om end en stor del af turen foregik i tæt trafik, dels fra udgangspunktet ved Charles de Gaulle lufthavnen og dels turisttrafik ved det kendte Chantilly slot.

To testbiler på 115 og 150 hk
Vi havde kun mulighed for at prøve to bilmodeller – en 1,6 liter Expert HDI med 105 hk med 300 kg ballast samt en 2-liter Jumpy HDI med 150 hk – som var uden læs. Sidstnævnte var derfor hurtig med enormt moment, og derfor var der endnu mere grund til at rose den mindre 1,6’er, der gør det forbavsende godt. Denne udgave med Start/Stop teknik kører op til 19,6 km/l – det er ganske flot og bedst af alle modeller. 153 g/km CO2 udledning bliver det til.

Den trækker rent fra cirka 1.250 omdrejninger – og det betyder trækkraft i femte- og sjette gear fra henholdsvis 60- og 70 km/t. 2-liter modellen klarede også fra 1.250 omdrejninger trækkraft  i de to øverste gear fra henholdsvis 50- og 60 km/t – men her målte vi jo uden læs.

Fine køreegenskaber
Køreegenskaberne er gode – den er langt fastede dæmpet end forgængeren, uden at det er gået ud over komforten. Styretøjet virker meget præcist og hurtigt – og den seks-trins gearkasse både smidig og letgående.

PSA vil øge markedsandelen med de nye biler fra 10- til 17 pct. i 2017 – ifølge PSA-chef Carlos Tavares – og det skal nok lykkes med de vellykkede nye produkter, som er opbygget på koncernens meget roste planform EMP2, som også Peugeot 308 og Citroën C4 Grand Picasso anvender.

Men PSA har også være tvunget til at stramme sig an – ikke kun i Europa med konkurrenter som Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Vito og VW Transporter, men også fordi Jumpy og Expert skal sælges andre steder på jorden. Men Tavares har også sagt, at det på mange måder er mere krævende at udvikle varebiler end personbiler.

Vægtbesparelse
Med den nye platform kan man lettere vælge imellem for- og baghjulstræk og firehjulstræk (fra firmaet Dangel). Biler med alternative drivmidler kan også lade sig gøre – men er endnu ikke planlagt.

Den nye platform samt den nye uafhængige bagaksel og den mere kompakte foraksel giver en vægtbesparelse på samlet op mod 130 kg – og er med til at give et 20 pct. lavere CO2 udslip – og bedre brændstoføkonomi – plus en nyttelast på plus 17 procent – eller op mod 1.400 kg. og en trailervægt på 2,5 tons.

De nye varebiler er udviklet til tre længder og en højde – og med en højde på 1,90 meter passer den i alle normale parkeringskældre. Bredden er 2,2 meter – og de tre længder er 4,6-, 4,95- og 5,3 meter – og det er muligt at få fra fem- til 6,6 kubikmeter varerum – inklusive en udvidelse på 1.16 meter ind i kabinen via en lem i adskillelsen kaldet Smart Cargo System, så man kan transportere emner på 3,3 meter.

Ingen høj udgave
PSA har med vilje havde fravalgt to højder på bilen – fordi der er for få kunder til den høje udgave i dag. Men med 6,6 kubikmeter varerum er man tæt på mindste udgave af de større Jumper/Jumper varebiler, der fås fra otte kubikmeter varerum.

Til den nye varebil kan man vælge den ultrakorte udgave på 4,6 meter og 2,9 meter i akselafstand – tæt på de største varebiler i klassen under, men stadig med den gode komfort fra en stor varebil.  Skal man have gipsplader og andre lange genstande med, er der to de to længere udgaver.

PSA lancerer dog af produktionstekniske årsager bilerne i tre tempi – og første model er L2 udgaven – senere kommer den for Danmark meget spændende L1 version – og sidst den længste L3 udgave.

Sikkerhedsudstyr en masse
Standardudstyret på sikkerhedssiden er kun fartpilot og fartbegrænser – samt et moderne infotainment system, men til gengæld kan man tilkøbe meget sikkerhedsudstyr.

Der er således bird-view kamera, så man på en skærm kan se, hvad der sker rundt om bilen – og desuden kan nævnes linjevogter, skiltegenkendelse, navigation, head-up display, nødbremsesystem og advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel (BLIS).

Nævnes skal infotainment-systemer med navigation fra Tom-Tom som tilvalg. Eftermarkedet omfatter mulighed for flådestyring – og man arbejder på et system, at værkstedet kan følge bilen og så indkalde den til service, når det er nødvendigt. Serviceintervallerne er 40.000 km eller to år.

Tilkøb bedre komfort
Man kan også tilkøbe en bedre førerpladsindstilling – der omfatter en ændret sædekonsol og en ekstra hældning på adskillelsen på cirka otte pct., som giver mulighed for at stille sæderyggen mere skrå.

Førerpladsen bliver så optimal. I forvejen kan man strække venstre fod uden at komme i nærkontakt med hjulkassen, rattet (læderbetrukket i testbilerne) kan multijusteres, sæderyggen indstilles trinløst med rulle – og head-up-display pladen kan indstilles i højden efter chaufførens behov.

Bilerne havde dobbelt passagersæde – og her sad jeg som pasager på højde sæde knap så godt, da selespændet gnavede ind i hoften. Man måtte derfor sidde lidt skråt. Gulvbelægningen var også vel glat.

God plads i varerummet
Varerummet rummer op til tre europaller, som kan lastes med gaffeltruck. Bagdørene åbner op mod 250 grader, så de kommer op mod siden af bilen – og med en bredde på sidedøren på 93 cm, kan man også bruge truck her. Ved at føre sin fod ind under baghjørnet af bilen, kan sidedøren åbne automatisk (ekstraudstyr).

Højden på sidedøren er oplyst til 118 cm og bagdøren til 130 cm. Bredden bag er 126 cm – den samme som afstanden mellem hjulkasserne. Læssekanten er 57 cm uden last. Vendediameter er 11,3- til 12,4 meter.

Motorerne er alle Euro6 udgaver til Europa med SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction), der benytter AdBlue tilsætning. Der er en 22,4 liter AdBlue tank – nok til 15.000 km.
Ydelserne er 115 hk og et forbrug på 19,6 km/l i snit og CO2 udledning på 133 g/km. Samme motor fås også med 95 hk. Man kan også vælge de kraftigere 2-liter dieselmotorer på 122-, 150- og 180 hk.

Manuel og automatisk
De fire mindste motorer fås med manuel gearkasse – med 95 hk med 5 trin og ESC automatgear – andre 6 trin. Der kan vælges mellem manuel og Automatisk EAT6- gearkasse er standard med 180 hk.

Når man åbner motorhjælmen ser man, at motoren er monteret langt ned – så man skal være adræt for at komme tæt på – men det klarer mekanikeren sikkert.

Bilerne vil også kunne fås i lad-udgaver, som dobbeltkabine, i busudgaver og med mange opbygninger. Fabrikken har samarbejdet med opbygger-branchen siden begyndelsen af projektet. Producenten af 4×4 systemer, Dangel, har arbejdet sammen med PSA i 35 år.

Leasingpris Expert
Der er kun meget sparsomt med oplysninger på priser – men det handler jo oftest om at have gode forhandlingsevner. Hovedparten af bilerne vil blive leaset – og her der tale om operationel leasing for virksomheder. Peugeot har en enkelt leasingpris klar for en 2-liter HDI med 120 hk over tre år og 50.000 km – med en førstegangsydelse på 35.000 kroner og en månedlig ydelse på 1.995 kroner.

Jumpy og Expert vandt sammen med Fiat Scudo prisen Van of the Year med den nuvværende version i 2008 – og med den nye generation er Jumpy og Expert sammen med den nye samarbejdspartner Toyota med deres Proace igen blandt favoritterne til næste års titel.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk