(WOLFSBURG)
Hvad kan man kalde en opdateret Volkswagen Transporter T6, som i bund og grund er et facelift, andet end T6.1.
Det er i hvert fald, hvad Volkswagen Nutzfahrzeuge, varebilssektionen hos verdens største bilproducent, har valgt.
Det blev meldt ud ved verdenspremieren i Wolfsburg forleden. Og hvorfor Wolfsburg. Det er koncernhovedkvarteret for Volkswagen AG, men hovedproduktionen for Transporter-modellen er i Hannover.
Præsenteret i Autostadt
Måske var det fordi, man kunne benytte Volkswagens udstillingsvindue, oplevelsesparken Autostadt til formålet.
Men Thomas Sedran, øverste chef og CEO for Volkswagen Nutzfahrzeuge, fortalte ved 6.1 præsentationen, at det også er fordi, den første T1-model blev bygget et par år i Wolfsburg, inden produktionen rykkede til Hannover. I dag bygges visse T6-udgaver i øvrigt også på fabrikken i polske Poznan.
6.1 betegnelsen bringer tankerne hen på et computerprogram – og det er heller ikke helt forkert, fordi nyhederne i al væsentlighed handler om nye assistent- og infotainment-systemer.
Stort bagland
Men fabrikken har heldigvis et stort lager at hente reservedele fra – og det har man, når det gælder bl.a. assistentsystemer, som er hentet både fra varebilen Crafter og fra VW gruppens personbiler.
Udefra er designet af fronten tæt på de nye Passat- og Touareg udgaver – således både kølergrill og LED lygterne. Også baglygterne er nu af LED typen.
I første omgang er det minibusudgaven Multivan, som Volkswagen har løftet sløret for – selve varebilsudgaven får først officiel debut på entreprenørmessen BAUMA i München i begyndelsen af april. Varebilen vil dog få større forlygter end Multivan-udgaven.
En egentlig pressetest af bilen skulle finde sted efter sommerferien – i øvrigt i Holland.
Ikke alle features i varebilen
Naturligt nok, for det var chefen for den hollandske importør, Ben Pon, der fik ideen til Transporteren, da han i 1947 besøgte fabrikken i Wolfsburg. Her så han et lille køretøj til intern transport, gjorde et par skitser i sin lommebog – og foreslog fabrikken at bygge en lille varebil. Resten er historie.
Varebilsudgaven af T6.1 vil ikke automatisk have alle de features, som Multivan blev præsenteret med i Wolfsburg forleden, for en topudstyret Multivan minibus koster let 7-800.000 kroner – og endnu mere, hvis hele udstyrslisten skal krydses af. Varebilen skal derimod konkurrere på et hårdt marked, hvor det oftest er indkøbsprisen, der er i centrum.
Men for bl.a. den entusiastiske håndværker er der mange flere udstyrs-muligheder end tidligere, og ud over de digitale nyheder er der kommet mulighed for mere sikkerhed og flere assistentsystemer.
Tal med din Transporter
Vi kan nævne ny elektromekanisk servostyring, der er nødvendig for at anvende de nye assistentsystemer. Bilen vil tillige altid være online med nye onlinetjenester via infotainment med integreret eSIM kort.
Med eSIM-kortet kan man hente onlinebaserede funktioner og tjenester som eCall og ”Volkswagen We”, og med 8,0” og 9,2” MIB3-systemerne med touchscreen har man features som internetradio og musikstreaming-tjenester.
Det bliver også muligt at tale med sin Volkswagen Transporter, og hvis man beder om at blive guided til en bestemt adresse, siger man bare adressen, og bilens navigationssystem fører én derhen.
Digitale instrumenter
Dette er ikke noget nyt i bilverdenen – det tilbyder bl.a. både Ford og Mercedes-Benz til deres varebiler i dag. Men bedre sent end aldrig, som man siger.
Volkswagen taler om et nyt interfacematrix – altså digitale instrumenter og infotainment-systemer med mulighed for at konfigurere visninger af informationer og menuer.
Opdaterede motorer
Samtidig har VW opdateret 2-liter TDI diesel-motorerne, så de går fra 90- til 199 hk. Sidstnævnte med biturbo-teknik.
De øvrige dieselmotorer yder henholdsvis 110- og 150 hk. Sidstnævnte kan bestilles med en dobbeltkoblings gearkasse (DSG) samt 4MOTION-firehjulstræk. Topversionen med 190 hk har standard DSG-gearkasse (som tilvalg også med 4MOTION). Alle motorerne opfylder nyeste udstødningsnorm Euro-6d-TEMP-EVAP.
Op til 432 km rækkevidde
Helt nyt er en elektrisk udgave, som er udviklet sammen med tuningsfirmaet ABT, som også kendes fra Formel E løbene.
El-udgaven fås med 112 hk og batterikapaciteter på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh, der sikrer rækkevidde på henholdsvis 216- og 432 km (NEDC metoden).
Ganske vist har VW-koncernen flere el-udgaver af personbiler i spil, men man har formentlig fundet ABT’s teknik mest brugbar til Transporteren. Det kan også være på grund af tidspres. Kommuner og store byer er tæt på at forbyde biler med konventionelle forbrændingsmotorer.
Politisk pres
Da seneste nye Transporter T6 blev lanceret i Stockholm i juni 2015, sagde daværende chef for Volkswagen Nutzfahrzeuge, Eckhard Scholz, at forbrugerne slet ikke var klar til elektriske varebiler – som var for dyre og ikke færdigudviklede.
Der skulle altså kun gå fire år, før Volkswagen – takket været presset fra politikere – fik skubbet elbiler længere frem på banen. Men Volkswagen valgte altså at outsource jobbet til ABT’s ingeniører.
Eller som pr-chef for Volkswagen Nutzfahrzeuge Eric Felber sagde til VOTY.dk’s udsendte ved præsentationen i Wolfsburg: ”Udviklingen med el-varebiler er gået meget hurtigere end forventet. Selv kunderne skal først til at vænne sig til dem.”
Én mio. kr. for ur-Transporter
12 millioner Transporter udgaver har Volkswagen i øvrigt solgt på verdensplan siden bilen så dagens lys tilbage i 1950. Det er ca. 200.000 enheder om året, men de fleste af dem er varebiler, som Thomas Sedran udtrykte det.
Men det er ikke mindst Bulli-udgaverne, Multivan minibusserne, som har været omtalt overalt – lige siden de første udgaver kom i 50’erne, og som i restaurerede udgaver kan indbringe op mod en million kroner på auktioner.
Masser af sikkerhed
Med den nye version 6.1 er Bulli kommet på et nyt niveau – som ikke har været set før.
Blandt de nye assistentsystemer er der f.eks. sidevindsassistenten, der er kendt fra Crafter og som bliver standard i alle T6.1. Den stabiliserer bilen automatisk, hvis sidevinden bliver til storm.
Nyt er også linjevogter, så bilen holder sin bane. Dertil kommer Park Assist, der fra nu af vil gøre det lettere at parkere. Når den er aktiveret, styrer T6.1 automatisk ind og ud – man skal kun betjene speeder og bremse.
Trailer Assist – fra Crafter
En udkørselsassistent beskytter mod ulykker, når bilen bakker, da systemet advarer mod køretøjer, der nærmer sig bilen bagfra i en vinkel på 90 grader. Hvis man som chauffør ikke reagerer, aktiveres systemet automatisk og bilen bremser.
Nyt er også Trailer Assist, som man kender fra den nye Crafter, hvor knappen til indstilling af de elektriske sidespejle bliver til et joystick, og via en visning i cockpittet skal føreren blot indstille den vinkel, som traileren skal bakkes med. Derefter overtager T6.1 styringen.
I Trailer Assist fusioneres Park Assist, den elektromekaniske servostyring og bakkameraet Rear View (registrerer trækstangens knækvinkel).
Læser vejskilte
Nyt er også skiltegenkendelse, der arbejder via bilens frontkamera. Det 10,25” store digitale cockpit er standard i topmodellen Multivan Highline.
MIB3 bliver kompletteret af App-Connect. Det er via denne funktion muligt at anvende smartphoneapps som Google Maps, mediateket eller Spotify direkte via infotainmentsystemets display. Hidtil har det altid været nødvendigt, at smartphonen var tilsluttet til bilen via et kabel.
Og det er nu også muligt at oplade kompatible smartphones fra alle mærker trådløst via en induktiv oplader i det nye instrumentpanel.
VW Transporter gennem årene
T1 – 1950-1967.
T2 – 1967-1979.
T3 – 1979-1992.
T4 – 1990-2003.
T5 – 2003-2015.
T6 – 2015-2019.
T6.1 – Fra 2019.