Thailand er et af verdens største pick-up markeder, så det er naturligt, at bilfabrikker fra hele verden producerer deres biler dér – for det område af Asien aftager de flest producerede biler.

For Mitsubishi Motors (Thailand) Co. Ltd (MMTh), som virksomheden i Thailand hedder, drejer det sig 29 pct. af produktionen i Thailand, der bliver i ASEAN og Asien regionerne.

Eksporten fra MMC’s fabrikker i Thailand har har netop nået tre millioner biler.

22 pct. til Europa
Latin Amerika aftager 27 pct. af produktionen, Europa aftager 22 pct., Oceanien 12 pct., Afrika fem pct. og Mellemøsten fem pct. MMTh er Mitsubishi Motors Corporation’s største produktionsområde udenfor Japan med tre fabrikker inklusive en motorfabrik – og MMC har en produktions-kapacitet i Thailand på årligt 420.000 biler.

Af disse biler udgør L200 pick-up 43 pct. af eksportandelen i år til dato. Faktisk er det den thailandske regerings strategi for landet at blive en af verdens produktionscentre for 1-tons pick-up biler.

Andre bilmodeller
Til det europæiske område eksporteres ud over L200 også modellerne Space Star og den nye Attraga, der en en mini-sedan bilmodel.

Til lokal brug produceres også Pajero Sport, Lancer EX – samt en del KD-køretøjer (adskilte biler: Knocked Down), der så af skattemæssige årsager samles lokalt andre steder i verden.
I årets første fire måneder blev der solgt 40 stk. L200 pick up biler i Danmark mod 16 i samme periode i 2015.

2,2 mio. pick-up biler
Der produceres cirka 2,2 millioner pick-up’s i verden om året – heraf sælges kun de cirka 200.000 enheder i Europa. Salget af 1-tons pick-up biler i Danmark lå for de første fire måneder i år på knap 250 enheder – altså omkring 1.000 enheder om året.

Interessen for bilkoncerner på verdensplan for at producere pick up’s er stigende. Klassikerne for 1-tons modeller herhjemme er Toyota Hilux, Nissan Navara og MMC L200 – senere er kommet Ford Ranger og Amarok – samt Isuzu D-Max.

Nye pick-up’s på vej
På vej er Fiat Full Back, som bygges på basis af MMC L200, samt Renault Alaskan og en kommende Mercedes pick-up, som skal bygges af Nissan.

Ved en præsentation af den nye Amarok V6 forleden indrømmede CEO for VW’s varebiler, Eckhart Scholz, overfor VOTY.dk, at man overvejede et samarbejde med en anden producent i forbindelse med produktion og udvikling af pick-up’s. Han sagde dog ikke, hvor i verden, det drejede sig om.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk