Erik Holm. Salgsdirektør hos Fiat Professional i Danmark. Alle kender denne mand. Han står pligtskyldigt på udstillinger rundt om i landet – år efter år.

Han har aldring svigtet transportmessen i Herning, men været fast udstiller siden begyndelsen – tilbage i 1986, da Messecenter Hernings nuværende adm. direktør Georg Sørensen – dengang som projektleder – fik ideen til at arrangere en transportmess. .
Faktisk har Fiat Professional nok været den mest trofaste udstiller af varebiler på transportmessen i Herning gennem tiderne.

Vil gøre en forskel
”Vi vil gerne gøre en forskel og møde vores kunder i Herning. Vi kan invitere dem ind på vores to stande for varebiler og busser – og kan her tilbyde nogle af markedets bedste tilbud,” siger salgsdirektør i Fiat Professional, Erik Holm.
Et godt tilbud er f.eks. en Fiat Talento med besparelse på 57.000 kroner eller en Fiat Ducato med en besparelse på 65.000 kroner. Disse versioner kaldes for Professional og Professional+.
”Prisen er stadig for de fleste den vigtigste parameter. Derfor bevæger vi os mere og mere hen mod standardiserede varebiler. Men vi kan samtidig give gode råd, så bilerne kan løse kundens opgaver,” siger Erik Holm.

50 kontakter om dagen
Det er vigtigt at møde kunderne – og få nye kunder. Og det er Transport 2017 en god lejlighed til.
”Vi forventer at få 50 nye kontakter på messen hver dag. 10-12 sælgere bemander de to stande på skift,” siger Erik Holm.
Selv om varebiler og busser ofte er standardbiler, kræver det eksperter til at håndtere opgaverne.
”Mulighederne er utallige, og det er vigtigt at sætte sig ind i kundens behov. Vi har total-løsningerne på firmaernes vognpark med bl.a. servicekontrakter, udvidet garanti, vejhjælp, finansiering, leasing og forsikring,” siger Erik Holm.

Samarbejde med opbyggere
Fiat Professionals sælgere kan vejlede kunderne, så de får det rigtige produkt.
”Vi har samarbejde med de fleste opbyggere herhjemme, så bilerne kan blive skræddersyede, men der er også færdige konkurrencedygtige fabriksløsninger – bl.a. når det gælder busser og mandskabsvogne,” siger Erik Holm.

Fiat Professional anvender koncernens egne FPT- Fiat Power Train – motorer, og på Ducato serien ser man bl.a., at Fiat-bilerne ikke behøver AdBlue. Det kan de færreste konkurrenter præstere.
”At motorerne også er holdbare, har vi mange eksempler på – bl.a. en taxa-vognmand på Sjælland, der har kørt én million kilometer i flere af sine biler. Men alle service er også overholdt. Og en Ducato kører også langt mellem serviceintervallerne. De skal have service for hvert andet år eller 48.000 kilometer,” siger Erik Holm.

70 procent leases
Fiat Ducato var i øvrigt ”Årets Varebil i Danmark i 2014.
70 pct. af varebiler i dag leases af kunderne i dag, og finansieringen kræver naturligvis gode sælgere, der kan vejlede både om bil, opbygning og økonomi.
”De toneangivende tendenser for fremtiden er, at mange virksomheder mere og mere kigger efter økonomiske varebiler, der har bedre totaløkonomi – kaldet TCO, Total Cost of Ownership, og senere at kunne tage Euro 6 udgaver af varebiler og busser tilbage, der ikke behøver AdBlue, er et plus,” siger Erik Holm.

Hele paletten
Fiat Professional har på deres busstand tre Ducato busser – og på varebil-standen hele paletten af varebiler – Ducato, Fullback, Talento, Doblò Cargo og Fiorino.
”Vi udstiller bl.a. en særlig Doblò Cargo i en Professional+ version med alt i udstyr. Den har også den force, at den er den eneste bil i denne klasse, der fås med 30 procent afgift i stedet for 50 procent, siger Erik Holm.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk